ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی در تهران

شهروندان:
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: با هدف ساماندهی کارگران ساختمانی دفاتری در شهر تهران با مدیریت افراد متخصص ایجاد می‌شود.

کارگران به گزارش تسنیم، محسن سرخو در دومین جلسه از کارگروه ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی در شورای اسلامی شهر تهران که با حضور مسئولین مرتبط با موضوع کارگری از مجلس شورای اسلامی، دولت و مدیریت شهری شهر تهران برگزار شد، اظهار داشت: با هدف ساماندهی کارگران ساختمانی دفاتری در شهر تهران با مدیریت افراد متخصص ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات کارگران ساختمانی تصریح کرد: امروز کارگران با مشکلاتی همچون تحت پوشش قرار گرفتن بیمه و همچنین آموزش و موضوعاتی اینچنین دست به گریبانند که این طرح برای رسیدگی به این مشکلات در حال تدوین است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این طرح می‌تواند به مانند الگویی برای کل کشور استفاده شود، اظهار داشت: تدوین و اجرای چنین طرحی برای ساماندهی کارگزان ساختمانی و فصلی ضروری است ضمن اینکه اجرایی شدن آن نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط با این طرح است.

سرخو با بیان اینکه مسئولان این مراکز از میان افراد متخصصی با تحصیلات مرتبط انتخاب شد که می‌تواند کارمند شهرداری هم نباشد، گفت: لزوم داشتن رشته مرتبط بر این اساس است که این مراکز بتواند مشاوره‌های تخصصی نیز به کارفرمایان ارائه کنند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران؛ با بیان اینکه کارگرانی که در این دفاتر ثبت نام می‌کنند یا دارای گواهینامه از مراکز فنی حرفه‌ای هستند و یا خیر، اعلام کرد: افرادی که گواهینامه دارند، ممکن است بخواهند به مهارت دیگری روی آورند و یا مهارت خود را ارتقا دهند که این دفتر آنها را به مراکز آموزشی معرفی می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: افرادی که گواهینامه ندارند نیز تحت آموزش و امتحان قرار می‌گیرند و در نهایت گواهینامه مهارت کسب می‌کنند.

سرخو با تاکید بر اینکه به وجود آمدن چنین دفتری مانع از امکانات موجود برای کاریابی این افراد نباید بشود اعلام کرد: لیست اسامی این کارگران در اختیار اداره کل امور کار قرار می‌گیرد که در صورت نیاز توسط این سازمان به کارفرمایان معرفی شوند.

وی افزود: آیین نامه اجرایی این طرح توسط معاونت‌های مختلف شهرداری انجام می‌شود.

در ادامه حسین زارع صفت، رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه این طرح در سطح ناحیه‌های مختلف دیده شده است اعلام کرد: پس از اجرای این طرح در ناحیه ها، دفاتر در سطح محلات نیز گسترش می‌یابد.

وی با بر لزوم فرآیند اجرای کار در کنار دستور کار برای گردش کار تاکید کرد و گفت: اقدامات نرم افزاری این طرح انجام شده است و احداث این مکان ها نیازمند همکاری سایر نهادها است.

وی همچنین خواستار لحاظ شدن جدول زمانی و تامین بودجه در فرآیند بودجه شد و اظهار داشت: برنامه‌ریزی و زمانبندی این طرح باید با نظر شورای شهر تهران انجام شود.

احمد لطفی‌نژاد، مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ادامه خواستار مشخص شدن متولی این طرح برای ایجاد امکان نظارت بر دفاتر شد.

وی ضمن تائید طرح کاریابی امضا شده توسط شهرداری تهران خواستار مشخص شدن اختلاف این طرح با طرح کاریابی شد.

سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه این طرح با طرح کاریابی تفاوت های ماهیتی دارد: در حالی در کاریابی‌های غیر دولتی برای تامین هزینه‌ها باید از افراد ثبت نام شده پول بگیرند که این کارگران به دلیل عدم توان مالی در پرداخت این هزینه به سمت این کاریابی‌ها نمی روند.

وی با بیان اینکه این دفاتر محلی را برای تجمع و استراحت کارگران فراهم می‌کند، گفت: این دفاتر می توانند با فرایندی که در آنها برنامه ریزی می‌شود مشکل بیمه کارگران را حل کنند. دیگر تفاوتی این دفاتر دارند موضوع خدمات و مشاوره‌های تخصصی است که در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه تعداد کارگرانی که در این طرح ساماندهی می شوند باید مشخص شود اظهار داشت: مهارت های دیگری نیز باید در این طرح دیده شود. این دفاتر می تواند موضوعات فنی، عمرانی و خدماتی را در بر بگیرد.

وی همچنین از شناسایی شدن مکان‌های تجمع کارگران مختلف در سطح شهر تهران خبر داد و اظهار داشت: می‌توان با مشخص کردن مشکلات این مراکز، برای این دفاتر با همکاری وزارت کار، آیین‌نامه‌ای تهیه شود و برای تصویب به شورای شهر تهران ارائه شود.

کوروش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای تدوین استانداردهای مهارت آموزش در حرفه‌های جدید و مورد درخواست شهرداری آمادگی کامل دارد.

وی همچنین از ارائه آموزش های فنی و حرفه ای مورد نیاز با همکاری شهرداری خبر داد و گفت: این سازمان برای موضوع تسهیل بهره برداری از بانک اطلاعاتی مهارت آموختگان آمادگی دارد و همچنین برای ارائه کارت هوشمند مهارت به کارگران ساختمانی همکاری لازم انجام می شود.

در ادامه علیرضا حاتم زاده، مدیر کل آموزش سازمان فنی و حرفه با تاکید بر اینکه کیفیت مهارت با آموزش افزایش می‌یابد، گفت: بیشترین آمار حوادث مربوط به ساختمان سازی است و باید این مبحث در طرح مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کل حرفه‌هایی که شامل بیمه می‌شوند، ۱۵ مورد است، اظهار داشت: تناسبی بین آزمون و بیمه وجود ندارد و بسیاری از افرادی که مهارت دارند هنوز بیمه نشده‌اند.

علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با پرسشی مبنی بر اینکه چرا تنها ۱۵ جرفه توسط بیمه تامین اجتماعی بیمه می شوند اظهار داشت: با اجرایی شدن این طرح، کارگران واقعی تهران مشخص خواهند شد.

در پایان این جلسه مقرر شد متولی اصلی این کار در تهران، شهرداری تهران باشد ضمن اینکه دغدغه و نیازهای اجرایی هر یک از دستگاه‌ها، جداگانه بررسی شود. همچنین سازمان فنی و حرفه ای با همکاری انجمن صنفی، مشخص کند چه تعداد از افرادی که گواهینامه دارند، نفر – دوره هستند. این طرح ابتدا در مناطق ۲۲ گانه تهران اجرا شود و بلافاصله با اجرای الگو در سطح کشور گسترش یابد.

استقرار نمایندگان انجمن صنفی در این دفاتر و امکان آموزش های فنی و حرفه‌ای در محل پروژه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی از دیگر موضوعات تصمیم گیری شده در این جلسه بود.

ضمن اینکه ساز و کار تامین اجتماعی در این خصوص آورده شود، مقرر شد رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران جلسه‌ای در خصوص اولویت بندی مناطق، دغدفه دستگاه‌های مختلف در این طرح تشکیل دهد.