ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
خواسته‌هاي يك مخاطب از آقاي رييس جمهور

چند نکته در باب مطالبات دانشجویی

شهروندان – احسان حضرتی:
1- روی کار آمدن رییس جمهور جدید بی شک سرمنشا وقوع اتفاقات خوبی در عرصه داخلی و خارجی برای کشور خواهد بود. غیرقابل باور خواهد بود اگر کسی بگوید که من از آقای رییس جمهور منتخب انتظاری ندارم. هر کسی به فراخور درک و موقعیت خود انتظاراتی دارد که احساس می کند با انجام آنها به هدف خود می رسد.

دانشگاه تهرانولی باید به این نکته توجه داشت که رییس جمهور نمی تواند انتظارات تک تک مردم را برآورده کند تا همه راضی باشند، در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود.

بخشی از این مطالبات به طور کلی هستند، یعنی حل مسائل اقتصادی، حل معضل بیکاری، بازگشت به اصول روابط بین المللی و لغو تحریم ها و… .

۲- اما هر قشری به نسبت وضعیت خود مطالبات دیگری هم دارد، قشر دانشجو نیز از این قاعده مستثنی نیست. قشر دانشجو بیش از هر چیز به دنبال ایجاد فضایی برای ارائه تفکرات خود است. فضایی مملو از آزادی. فضایی که باعث رشد فکر و آگاهی و محل ظهور ایده های نوین خواهد بود. حل معضل بیکاری قبل از هر اتفاقی به سود دانشجو خواهد بود تا بتواند در کنار درس با انجام کار حتی به صورت نیمه وقت بخشی از نیازهای مالی خود را مرتفع کند. از سوی دیگر دانشجو جدی ترین مطالبه خود را با نام خود دارد، یعنی جوینده دانش، دانشجو نیاز به منابع و مطالب بسیاری دارد تا بتواند همگام با جهان حرکت کند، بد نیست اگر اجازه ترجمه و چاپ کتب مختلف دانشگاهی که نیاز امروز کشور هست به ساده ترین شکل ممکن صورت بگیرد. دعوت از اساتید بازنشسته دانشگاهی تا بار دیگر شاهد رونق علم باشیم و حضور دولتمردان در دانشگاه، حتی ملزم دانستن مسوولان برای پاسخگویی به دانشجو، بخش دیگر مطالبات را دربر می گیرد. دانشجو آینه یی از اقشار مختلف جامعه است. توجه به مطالباتش به تنهایی بخشی از معضلات جامعه را حل می کند. دولت باید تلاش کند تا دانشجویان و فضای دانشگاه را با خود در جهت ساخت و آبادانی کشور همراه کند. دولت نباید با دانشجو مقابله کند.

دانشجو چه بخواهد چه نخواهد در گیرودار امور سیاسی حضور خواهد داشت، ذات دانشجویی باعث ریز شدن در تمام اخبار و تحرکات سیاسی می شود. حال این تحرکات ممکن است داخلی یا خارجی باشد. گاهی دانشجو بهتر از هر کارشناس دیگری تحلیل و توصیف کند، حضور جمعی از دانشجویان رشته های مختلف به عنوان مشاور در کنار ارگان های دولتی باعث ایجاد فضایی جدید همراه با راهکارهای مختلف می شود که بی شک مانع شکل گیری بحران با مانع خواهد شد. نمی گویم که دانشجویان در اداره کشور دخالت داده شوند بلکه به عنوان یک مشاور در کنار دولت و شخص رییس جمهور باشند تا بهترین تصمیمات در کمترین زمان گرفته شود.

۳- به هر حال انتخابات تمام شد، شیخ حسن روحانی رای آورد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم همه مشکلات و مطالبات ظرف چند روز پس از تشکیل دولت حل و فصل شود، باید صبور باشیم تا به سرمنزل مقصود برسیم. انتظار داریم دولت در هرگام که به سوی تدبیر و امید برمی دارد مطالبات کلی و جزیی را در نظر داشته باشد و بداند به کدام سمت می رود تا به دور از حاشیه و جنجال امور شکل بگیرد. و در پایان مهم ترین نکته این است که همان طور که دولت انتظار صبوری از دانشجویان دارد، دانشجویان نیز انتظار سعه صدر از دولت دارند تا همه کنار هم ایرانی آباد و سربلند بسازیم.

۴- یکی دیگر از انتظارات دانشجویان این مرز و بوم بی شک باز شدن فضای مطالعه و تحقیق با کمک دولت جدید است. بدین معنی که دولت جدید بتواند با حوصله وصبر زیاد و البته با در نظر گرفتن بودجه متناسب اقدام به فرستادن دانشجو های بورسیه یی به کشور های پیشرفته مبادرت کند. بی شک رفتن دانشجویان به مراکز علمی یا حتی کنفرانس های بین المللی کمک شایان و قابل توجهی به پیشرفت فکر و البته اندیشه خواهد کرد. با توجه به اینکه در چند سال گذشته توجه به علوم انسانی بیشتر شده است از نهاد هایی که متولی این امرند توقع می رود تا در دولت جدید بستری برای اعزام دانشجویان به کنفرانس های بین المللی با هزینه مناسب فراهم شود تا دانشجویان و جوانان بتوانند هر چه بیشتر با مباحث مطالعاتی روز دنیا آشنا شوند.

۵- بالابردن توان علمی دانشگاه های کشور با جذب یا حتی دعوت اساتید بنام در حوزه های تخصصی هر رشته. این امر نه تنها می تواند باعث بالابردن ظرفیت های علمی دانشگاه ها در کوتاه مدت شود، بلکه می تواند دانشجویان و جوانان علاقه مند را با اساتیدی هم کلام و هم صحبت کند که قبل از آن نمی توانستند از آنها بهره مند شوند و حتما باید با صرف هزینه های فراوان به خارج از کشور می رفتند. البته از نتایج دیگر این گونه همایش ها و دعوت ها در داخل کشور بالارفتن رنکینگ و رتبه دانشگاه ها در رتبه بندی بین المللی خواهد بود و زمینه یی ایجاد خواهد کرد تا در چند سال آینده دانشجویان کشور های توسعه نیافته، دانشگاه های کشورمان را به عنوان یکی از مقاصد انتخابی خود برای تحصیل انتخاب کنند.

۶-اولویت مهم دیگری که نباید دور از ذهن باشد بازگرداندن اعتماد به نفس در بین جوانان ایرانی به ویژه قشر دانشجو است. دانشجویی که در طول ایام تحصیلات خود دغدغه کار و اشتغال را دارد بی شک نخواهد توانست بازده مفیدی را از ایام تحقیق و تفحص خود در دانشگاه به دست بیاورد. دانشجو باید بتواند با فراغ بال و با خیال آسوده به تحقیق و درس خواندن بپردازد. دانشجو نباید دغدغه شغل بعد از خستگی درس خواندن را داشته باشد. در واقع امید به آینده شغلی آن هم در رشته تخصصی خود دانشجو است که می تواند هر چه بیشتر وی را به سوی رشد هدایت کند.

از مجموع نکاتی که در این مطلب به آن اشاره کردیم قشر دانشجو وجوان توقع بالایی برای اجرای کامل محور های ذکر شده ندارند. اما هر چه بیشتر امیدوارند تا حتی اگرچه کم ولی بلندمدت، این محور ها و مسائل مطرح شده بتواند جنبه عینی به خود بگیرد.

برچسب‌ها : ,