ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
از اوقات فراغت دور دوري تا پرتال جامع اوقات فراغت

فارغ از اوقات روزگار

شهروندان – سهیل خان محمدی:
اوقات فراغت، آرزویی دور و دست نیافتنی یا دستاویزی برای قول های بی شمار مسوولان به نسل جوان؟ وقتی تقویم را ورق بزنید به روزی در تیر ماه برخواهید خورد که به نام ما یعنی روز جوان ثبت ملی شده است.

جوانروز جوان، روزی که قول های مسوولان گوش فلک را کر می کند و گاها به دست فراموشی سپرده می شود تا سال آینده، که دوباره نزدیک روز جوان می شویم و ما نسل چهارمی های کلافه از روز های طولانی تابستان و عصر های دلگیر زمستانی دوباره و دوباره داستان قول های فراموش شده مسوولان را در این رابطه برای یکدیگر بازگو می کنیم و امیدوار هستیم که قبل از آنکه قدم به میانسالی بگذاریم کمی اوقات فراغت مان را بتوانیم با خوشی لبخند و رضایت سپری کنیم.

اوقات فراغت به سبک مایه داری

اگر دست پر پول پدر محترم به سوی جیب شما سرازیر باشد، به طور حتم خواهید توانست اوقات فراغت خود را به شکل گسترده تری پیگیری بکنید. از سفر های آنچنانی داخل و خارج از کشور که بگذریم، می توانید اوقات خود را در بولینگ و رستوران ها و باشگاه های ورزشی گرانقیمت شمال تهران سر بکنید که خود دنیایی از امکانات برای پرکردن اوقات فراغت شماست.

اما اگر یک سویه به این مساله که پول و تمکین مالی می تواند امکانات زیادی را برای یک فرد ایجاد کند نپردازیم و از سوی دیگر بر این موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که تنها پول توجیبی آنچنانی سرگرمی نخواهد آورد. خیلی از ما نسل چهارمی ها بارها شنیده ایم که، افرادی از این طبقه مرفه اجتماعی می گویند: کاش این پول و ماشین و امکانات را نداشتیم ولی یک کمپینگ ساده چندروزه با خانواده می رفتیم و پدر و مادر از مشغله زمانبر خود دست می کشیدند و جمع صمیمانه تری در کنار یکدیگر داشتیم.

اوقات فراغتی به اندازه جیب

خیلی از ما نسل چهارمی ها، جزو افراد این دسته قرار خواهیم گرفت. زیرا به جیب مبارک مان بستگی دارد نوع و مقدار فعالیتی که می خواهیم در اوقات فراغت خود انجام بدهیم. اگر نزدیک ثبت نام دانشگاه باشد یا کلاس خاص هنری و علمی مدنظرمان باشد، باید قید خیلی از فعالیت های دیگر خود را مانند سفر، کافه گردی و غیره را بزنیم و با «دو دو تا چهار تا» کردن از خیر بعضی از فعالیت های مورد علاقه مان بگذریم یا اگر نزدیک نمایشگاه کتاب باشد آن دسته از ما که عاشق کتاب و کتابخوانی هستند سعی می کنند کمتر هزینه اوقات فراغت خود کنند تا بتوانند چیزی را که نیاز دارند به دست آورند.

اما فرقی که این دو گروه گفته شده نسل چهارمی ها از نظر نوع گذران اوقات فراغت خویش دارند این است که، گروه غالب نسل چهارمی ها که از افراد گروه دوم به شمار می آیند، اوقات فراغت صمیمانه و شادتری نسبت به گروه اول دارند و بدون توجه به قول های داده شده به آنها از طرف مسوولان به برنامه ریزی ذهنی در رابطه با اوقات فراغت خویش می پردازند. از رفتن به کافی شاپ هایی که دارای محیط آرام و ساکتی در این شهر شلوغ هستند و به خواندن کتاب و مقاله مورد علاقه خود می پردازند. یا با رفتن به کوه های شمال تهران تنها با یک بطری آب و یک جفت کتانی به همراه چند دوست صمیمی می توانند اوقات فراغتی بدون غل و غش و دوستانه را تجربه کنند.

عمل به قول ها و اوقات فراغت ما

از پیش داوری که دوری بکنیم می توانیم بگوییم در حال حاضر نسبت به نسل های قبل شرایط بهتری توسط بخش های مختلف برای پر کردن اوقات فراغت نسل ما ایجاد شده است. که گاها به نظر هریک از ما ممکن است خوب و جذاب باشد یا جالب توجه نباشد.

ایجاد و استقرار وسایل ورزشی در اکثر پارک ها، ایجاد و مدیریت معتدل تر کلاس های فرهنگی هنری در فرهنگسرا های مختلف را نام ببریم. البته در این میان خود ما نسل چهارمی ها برای اوقات فراغت مان دست به کار شده ایم تا بعد از آنکه مسوولان به قول های خود عمل کردند ما آنها را به شکل بهتری استفاده کنیم.

برای مثال فرهنگ دور دور کردن، که مدتی است در بین ما برای پر کردن اوقات فراغت باب شده است. البته بیشتر می توان گفت در بین نسل چهارمی های مرفه باب شده است. زیرا افراد متوسط تفریحات دیگری را پیش روی خود دارند. البته ما از مسوولان واقعا تشکر می کنیم که اجازه ورود ماشین های زیبا و لوکس دنیا را برای تلطیف چهره شهر صادر کرده اند تا ما هر روز شاهد دور دور کردن گروهی از نسل جوان باشیم، که اوقات فراغت خود را به اضافه خیابان ها پر بکنند.

البته اگر فکر می کنید که این دور دور کردن فقط برای آن دسته خاص از نسل چهارمی ها است و بقیه ما همه شکل مثبت تری را پیش گرفته ایم در این فرهنگ، کاملادر اشتباه خواهیم بود.

زیرا خیلی از ما هم دور دور می کنیم البته نه با ماشین چند صد میلیونی خود، بلکه با تبلت ها و لپ تاپ های خود در اینترنت. با اینکه همیشه از سرعت کم نالیدیم به حق البته ولی خیلی از ما تنها برای دور زدن در اینترنت و پر کردن وقت خالی خودمان به این نوع گردش روی آوردیم. که همین جا به عنوان یکی از نمایندگان نسل چهارم از مسوولان تقاضا می کنیم سرعتش را بیشتر بکنند.

سر نخ اوقات فراغت

اوقات فراغت به هیچ عنوان به معنای بیکاری نیست. چون در اوقات بیکاری فرد کاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت کارهای متعددی می تواند داشته باشد که تفاوت آن با اوقات دیگر که در آنها نیز به انجام کار و فعالیت مشغول است در هدف این کارها و فعالیت هاست. هدف از فعالیت های اوقات فراغت کسب آرامش، لذت روحی و روانی است. فرد کاری را نه از روی اجبار و نه به خاطر منافع مادی انجام می دهد. این لحظات به خود اختصاص دارد و تنها با هدف مرتبط با شخص وی و آرزوها و خواست های او انجام می شود.

از نظر مقدار زمانی که برای فعالیت خود در اوقات فراغت صرف می کنیم می توانیم این فعالیت ها را به دو دسته تقسیم کنیم: دسته اول شامل کارهایی است که بیشتر به شکل تفریحی انجام می پذیرد، مانند: رفتن به پارک، سینما، تئاتر یا طبیعت گردی و حتی رفتن به یک کافی شاپ در یک عصر دلگیر برای خوردن یک قهوه و کارهایی از این دست که برای هر روز نه مناسب و نه نیاز است. اما دسته دوم را می توان فعالیت های باهدف بلندمدت نام برد: مثل شرکت در کلاس های مختلف ورزشی و هنری، برنامه برای پیاده روی روزانه یا خواندن کتاب ها و دیدن سریال ها و شنیدن آهنگ هایی که فرصت آن را تا به حال نداشتیم.

حرف آخر

چنانچه از گروهی از مردم که به شکل تصادفی برگزیده شده اند بپرسیم که نظرتان درباره اوقات فراغت چیست پاسخ های متفاوتی می دهند. عده یی ممکن است بر این بارو باشند که اوقات فراغت مدت زمانی است که پس از انجام کار یا انجام وظایف و مسوولیت ها باقی می ماند. عده دیگر ممکن است به فعالیت های خاصی نظیر تماشای تلویزیون، شرکت در فعالیت های ورزشی، صرف غذا در بیرون از منزل و هزاران نوع فعالیت دیگری که ممکن است برای آنان جالب باشد، اشاره کنند.

تنوع این پاسخ ها نشان می دهد که اوقات فراغت برای افراد مختلف معانی گوناگونی دارد. ولی آنچه مسلم است اوقات فراغت فقط زمان آزاد شده از بار کار نیست. بلکه فعالیتی غیراجباری است. در فرهنگ عمید نیز درباره تعریف اوقات فراغت چنین آمده است: فراغت در فارسی به معنی آسودگی و آسایش و آسودگی از کار و شغل است. فرد در این اوقات می خواهد که به اشتغالی بپردازد که با کمال میل به آنها علاقه نشان می دهد خواه برای استراحت، خواه برای ایجاد تنوع.

و در آخر از وزارت ورزش و جوانان درخواست می کنیم که گاهی سری به تارنمای خود به عنوان «پرتال جامع اوقات فراغت» بزنند، زیرا در بررسی ما نه تنها پیشنهادی برای اینکه چگونه اوقات فراغت خود را پرکنیم، ندیدیم بلکه بیشتر در صفحات داخلی با عبارت «این صفحه در دست ساخت است» روبه رو شدیم.

ما هنوز امیدواریم که این بار در روز جوان و شروع گرم تابستان قول های داده شده در سال های قبل در رابطه با غنی تر شدن اوقات فراغت جوانان و علی الخصوص نسل چهارمی ها خبر های خوبی بشنویم.

برچسب‌ها : ,