ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بسياري از مطالبات قانوني جوانان بر زمين مانده است

۵ مطالبه جوانان از دولت یازدهم

شهروندان – زهرا چیذری:
در شمارش معکوس روزهای پایانی دولت دهم در حالی مراسم‌های ویژه هفته جوان برگزار می‌شود که بسیاری از مطالبات این قشر سرنوشت‌ساز جامعه همچنان روی زمین مانده و جوانانی که با شور و نشاط حماسه سیاسی آفریدند حالا مطالباتی جدی از رئیس‌جمهور منتخب دارند.

جوانانروزنامه جوان نوشت: چند سالی می‌شود که روز میلاد پر برکت جوان حماسه‌ساز عاشورا حضرت علی اکبر (ع)، به عنوان روز «جوان» وارد تقویم‌هایمان شده است و طی چند سال اخیر حتی در چنین ایامی جشن و جشنواره‌هایی هم برگزار شده است؛ ‌جشنواره‌هایی که شاید برای یکی دو روز نام جوان ایرانی را برسر زبان‌ها بیاورد اما بی‌تردید پاسخگوی مطالبات جدی نقش‌آفرینان خط مقدم تمامی عرصه‌های جامعه ایران نیست. امسال اما همین جوانان با حضور پر شورشان در لبیک به فرمان رهبر فرزانه انقلاب ‌به زیباترین شکل ممکن حماسه سیاسی حضور را به تصویر کشیدند. این در حالی است که جوانان این مرز و بوم مطالبات به زمین مانده زیادی دارند؛ ‌مطالبات جدی و به حقی که بی‌تردید باید یکی از نخستین اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده باشد.

۱- حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق هسته‌ای

با نگاهی به تاریخ مقاومت ایرانی اسلامی در می‌یابیم ‌جوانان همیشه در خط مقدم دفاع از منافع ملی کشور ایستاده‌اند. کافی است تا سری به گلزار شهدا بزنید و به تاریخ تولد و شهادت این لاله‌های به خون نشسته نگاهی بیندازید. میانگین سنی شهدای هشت سال دفاع مقدس شاید به ۲۰ سالگی هم نرسد.

این جوانان اما جانشان را در کف گرفته و برای حفاظت از منافع ملی میهن اسلامی‌شان از تمام هستی خود گذشتند. مصطفی جوان ۲۰ ساله‌ای است با ظاهری شبیه بسیاری از جوانان امروزی؛ ‌وقتی از او درباره جدی‌ترین مطالبات جوانان از رئیس‌جمهور منتخب می‌پرسیم؛ پاسخی غرور‌آفرین دارد. وی می‌گوید: بی‌تردید اصلی‌ترین مطالبه تمامی مردم و به خصوص جوانان جامعه ایران از رئیس‌جمهور منتخبشان حرکت در راستای حفظ منافع ملی و ارتقای جایگاه ایران اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی است. جایگاه امروز ایران در «انرژی هسته‌ای‌» با اراده ملی جوانان این مرز و بوم و با قطره‌های خون شهدا به دست آمده است و جوانان رئیس‌جمهور منتخب را محافظ و مدافع این حق مسلم می‌دانند.

طبق نظر سنجی‌های صورت گرفته اما این حرف فقط صحبت مصطفی نیست بلکه حفظ منافع ملی مطالبه اکثریت جوانان است.

۲- ازدواج آسان و پایدار با همه زیرساخت‌هایش

«ازدواج آسان، به موقع و پایدار» شعار زیبایی است، اما اگر کمی پای درد دل جوانان دم بخت بنشینید متوجه می‌شوید این عبارت در چارچوب شعار محصور مانده و هنوز پا به دنیای واقعیت نگذاشته است. نرگس و امیر عقد کرده‌اند، اما برای رفتن به خانه بخت با مشکل تأمین جهیزیه مواجهند. این زوج جوان به گزارشگر «جوان‌» می‌گویند: ‌ما سعی کردیم تمام تشریفات را از سر راهمان بر داریم، اما بالاخره باید وسایل اولیه زندگی را تهیه کرد. آنها می‌گویند وقتی به بازار می‌روید می‌بینید قیمت‌ها ساعتی بالا می‌روند و برای تهیه یک جهیزیه ساده و وطنی هم باید ۱۰، ۱۵‌میلیون پول هزینه کنید اما دولت حتی وام ازدواج را هم قطع کرده است. این جوانان تحقق واقعی ازدواج آسان به موقع را از دولت جدید می‌خواهند؛ مطالبه‌ای که وجوه متعددی دارد؛ فرهنگ‌سازی برای حذف تشریفات و سختگیری‌ها و فراهم آوردن زیرساخت‌های ازدواج یعنی ایجاد اشتغال پایدار، مسکن و رفع موانع اقتصادی نمونه‌هایی از بایدهایی است که می‌تواند منتج به غلبه فرهنگ ازدواج آسان و پایدار شود.

۳- اصلاح آموزش عالی

کاهش هزینه‌ها و کیفی کردن تحصیلات در کنار گسترش امکانات تحصیلی، یکی از مطالبات جدی دیگری است که در میان خواسته‌های جوانان به چشم می‌خورد. به باور بسیاری از آنها تب مدرک‌گرایی در جامعه سبب شده است تا از کیفیت تحصیلات به خصوص تحصیلات تکمیلی کاسته شود و با توجه به هزینه‌های بالای درس خواندن، تحصیلات عالیه در انحصار اقشار با درآمد بالا قرار گرفته است. اقشار متوسط و ضعیف، اما برای درس خواندن در مقاطع تحصیلی بالاتر دچار چالش تهیه پول درس خواندن می‌شوند و در بسیاری از موارد ناگزیرند عطای درس خواندن را به لقای آن ببخشند. روی دیگر این سکه، اما تب مدرک‌گرایی است و بر همین اساس بسیاری از جوانان حتی در صورت نداشتن علاقه درس می‌خوانند تا مدرک داشته باشند. بماند که این مدارک هم اغلب باید در کوزه گذاشته شود و برای شاغل شدن به کار جوانان نمی‌آید.

عاطفه که خودش با وجود مدرک مهندسی کشاورزی، ‌منشی یک شرکت است به «جوان»‌ می‌گوید: ارتباط میان صنعت و دانشگاه در سال‌های اخیر بیشتر یک شعار شیک بوده تا یک واقعیت و با چنین روندی به رغم هزینه‌های زیادی که برای آموزش نیروی انسانی صرف می‌شود این آموزش دیدگان با قرار گرفتن در جایی غیر از تخصص‌شان عملاً هرز می‌روند. وی نیز تأکید می‌کند: ‌رئیس‌جمهور منتخب باید در بخش آموزش عالی، چه از نظر فرم چه از منظر محتوا و شیوه‌های برنامه‌ریزی و اجرا تغییراتی اساسی ایجاد کند.

۴- صیانت و احیای هویت ایرانی- اسلامی

مباحث فرهنگی، ‌هویتی، ‌صیانت و احیای سبک زندگی ایرانی- اسلامی از دیگر انتظارات جوانان از دولت یازدهم است. غلبه هویت‌هایی غیر از هویت اصیل ایرانی- اسلامی در میان بخشی از جامعه جوان یکی از نگرانی‌های قاطبه این نسل است زیرا می‌تواند سبک زندگی و هویت ایرانی و اسلامی ما را با چالش مواجه سازد. هر چند بخشی از تقصیر به گردن هجوم رسانه‌ای و جنگ نرم است، اما باید پذیرفت ما در برابر این هجوم در برخی بخش‌ها آسیب‌پذیر بوده‌ایم و رفتارهای منفعلانه برخی مسئولان فرهنگی در دوره‌های قبل هویت جوان ایرانی را آسیب‌پذیر کرده است. این نقاط ضعف اما بخشی شناخته شده و برخی قابل شناسایی است و از رئیس‌جمهور منتخب انتظار می‌رود بحث‌های هویتی جوانان را جدی بگیرد.

۵- مقابله با اعتیاد و آسیب‌های نوپدید

اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی سنتی و نوپدید همه و همه بر سر راه جوان ایرانی دام پهن کرده‌اند. اعتیاد یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی است که امروز تعدادی از جوانان جامعه ما را با خود درگیر کرده است. در کنار اعتیاد، آسیب‌های پیشرفت سریع تکنولوژی نیز جرائم و دردسرهای تازه‌ای را شکل داده و گاهی جوانان در چاله فریب‌های فضای مجازی گرفتار می‌شوند. کمک به حل معضل اعتیاد و همچنین برقراری ایمنی نسبی در فضای مجازی از طرق مختلف از دیگر مطالبات جدی جوانان از دولت یازدهم است.

آقای رئیس‌جمهور! ‌حماسه سازان چشم انتظارند

در نهایت باید گفت جوانان جامعه ایران برایشان فرقی نمی‌کند که یک سازمان داشته باشند یا پسوندی از نام یک وزارتخانه به نامشان باشد، ‌آنان می‌خواهند تحقق حقوق و مطالباتشان را لمس کنند؛ ‌اتفاقی که تا به حال رخ نداده است و حماسه‌سازان سیاسی چشم انتظارند ببینند آیا دولت یازدهم عزمی برای این اصلاحات دارد.

برچسب‌ها :