ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آقای روحانی از «رکن چهارم» استقبال می‌کند

شهروندان:
«نام افراد مفسد و ویژه‌خوار نباید در جیب رییس دستگاه اجرایی کشور باشد، بلکه نام این افراد باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران ما قرار گیرد.» این گفته حسن روحانی در جشنواره مطبوعات را همه کنایه‌ به دولت قبلی تعبیر کردند و از آن رد شدند. اما یادشان رفت بگویند روزنامه‌نگاران اتفاقا مشتاقانه به استقبال سخنان رییس‌جمهوری می‌روند.

مطبوعاتمگر کار رکن چهارم دموکراسی چیزی جز این است و روزنامه‌نگاران قرار است نقشی جز دیده‌بانی در جامعه ایفا کنند؟ یادمان هم نرفته است که آنجا که اجازه داشتند و توانسته‌اند کارشان را به‌خوبی هم انجام داده‌اند. خبر اختلاس بزرگ دهه ۷۰ در بنیاد شهید برای نخستین‌بار در روزنامه «سلام» منتشر شد و محاکم قضایی بعدا به قضیه ورود کردند و برای متهمان احکام سنگین صادر شد.

برخی می‌گویند شاید بعدها، ابتکار عمل روزنامه‌ها محدود شد یا خبرنگاران کم‌کم تنبل شدند و شاید هم مجاری انتشار خبر‌هایی اینچنین تنگ شد که روزنامه‌ای نتوانست یا ترجیح داد نخواهد، دیگر به اینگونه مفاسد ورود کند. تنبل‌خواندن خبرنگاران درست نیست. خبرنگار واقعی را از در بیرون کنند از پنجره داخل می‌شود.

اگر قرار شود نام مفسد اقتصادی و شرح اختلاسش منتشر شود او کارش را بلد است از هرکجا باشد اطلاعاتش را جمع‌ می‌کند و آنچه باید را مستند، می‌نویسد. برای خبرنگاران خسته از سوژه‌های تکراری، این سخن رییس‌جمهوری نویدبخش است. کدام خبرنگاری است که نخواهد یک گزارش تحقیقی پیگیرانه درباره یک اختلاس یا فساد اقتصادی بنویسد و آن را افشا نکند.

کدام خبرنگاری است که دنبال روکردن یک «واتر گیت» ایرانی مفاسد اقتصادی نباشد؟ رسانه‌ها حاضرند به رییس‌جمهوری تضمین بدهند که اسامی مفسدان اقتصادی بعد از خروج از جیب مسوولان از صفحات روزنامه‌ها سردرخواهد آورد، اما آیا آقای رییس‌جمهوری هم می‌تواند ضمانت متقابلی به رسانه و روزنامه‌نگارانش بدهد که بعد از انتشار اخبار و اسامی مفسدان اقتصادی همچنان حمایت شوند؟ از لحاظ قانونی تا زمانی که متهم، اتهامش در دادگاه ثابت نشده، روزنامه‌ها از افشای نامش معذورند.

بر همین اساس، این روزها اسامی اختصاری «م.ر» و «ب.ز» زیاد در روزنامه‌ها دیده می‌شود. حتی مجری تلویزیون هم دو شب قبل وقتی می‌خواست درباره پرونده مجرمان اقتصادی از سخنگوی قوه‌قضا پرسش کند به همین شیوه متوسل شد. برخلاف انتظار «حسن روحانی» افشای نام مفسدان اقتصادی در رسانه‌ها چندان هم کار ساده‌ای نیست. دولت اگر اصراری به این امر دارد باید دنبال یک راهکار جدی و اجرایی باشد.

 مهسا جزینی

شرق

برچسب‌ها : , ,