ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آب، مهمترین مسئله زیست محیطی کشور است؛ رسانه‌ها گفتمان سازی کنند

شهروندان:
معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری موضوع آب را مهم ترین مسئله زیست محیطی اعلام کرد و گفت: رسانه ها برای اطلاع رسانی، گفتمان سازی و ایجاد مطالبه عمومی برای اصلاح رویه های زیست محیطی فعال شوند.

مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوریمحمد فاضلی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تا در جامعه آگاهی ایجاد نشود، فشار اجتماعی برای سیاست گذاری یا تغییر و اصلاح سیاست ها ایجاد نمی شود.

وی با بیان این که موضوع محیط زیست چند دهه از دستور کار خارج بوده و به شکل شعاری به آن پرداخته شده است، ادامه داد: آن قدر این موضوع از دستور خارج بوده است که امروز به بلا تبدیل شده و نمی توان آن را نادیده گرفت.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در مورد خیلی از مسایل همچون آب، آلودگی هوا، فرسایش خاک، بحران دفن مناسب زباله ها این گونه رفتار کرده ایم و امروزه آن ها به عنوان واقعیت با ما برخورد کرده اند.

فاضلی با بیان این که رسانه ها وظایفی دارند که اطلاع رسانی، گفتمان سازی و مدیریت تقاضا از آن دسته است، اضافه کرد: رسانه ها باید مجرایی برای مشارکت عمومی باشند، هیچ اصلاح سیاستی و هیچ فشاری برای اصلاح پدید نمی آید مگر این که مطالبه عمومی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید مطالبه اصلاح راهبردهای زیست محیطی وجود داشته باشد و رسانه ها نقش مهمی در ایجاد این مطالبه بر عهده دارند.

رییس جمهوری در همه سخنرانی ها برمحیط زیست تاکید کرده است

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری عنوان کرد: از آغاز دولت تدبیر و امید، آقای رییس جمهوری بر مسایل زیست محیطی تاکید داشته اند و تقریبا هیچ سخنرانی در این مدت نبوده است که اشاره به بحث محیط زیست نکرده باشند.

فاضلی با بیان این که برای مجموعه دولت هم موضوع محیط زیست اهمیت راهبردی دارد، گفت: آب، در بین همه مسایل زیست محیطی یکی از مهم ترین هاست و شاید مهم ترین مسئله زیست محیطی ما فعلا مسئله آب باشد چرا که بدون آب، تمدن و زندگی امکان پذیر نیست.

وی، افزود: به همین دلیل در مرکز بررسی های استراتژیک ذیل بخش هایی که برای مطالعه در این حوزه تعریف کرده ایم، بحث اقصاد و محیط زیست را هم تعریف کرده ایم که ذیل این بخش، گروهی برای مطالعه در حوزه آب در نظر گرفته شده است.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به تشکیل اولین جلسه بررسی چالش های آب در ایران که مرکز بررسی های استراتژیک آن را برگزار کرد، اشاره و اظهار داشت: این ، اولین جلسه ای بود که سعی کردیم در آن، افراد و متخصصان سرشناس، کارکرده و با تجربه در حوزه آب را که در ۴۰-۵۰ سال گذشته در حوزه مدیریت آب در کشور سهم داشته اند کنار هم گرد آوریم.

فاضلی هم چنین برخی از حاضران جلسه امروز مرکز بررسی های استراتژیک را شماری از فعالان سازمان های مردم نهاد و متخصصان دانشگاهی برشمرد و گفت: جلسه امروز در یک جمع تخصصی بسته ای شکل گرفت چون که می خواستیم افراد هم با آزادی کامل درباره مسایل اساسی آب کشور صحبت کنند.

وی با تاکید بر این که این جلسه، آخرین جلسه در این باره نبوده است، افزود: این کار در مرکز بررسی های استراتژیک ادامه خواهد یافت و در تلاشیم با همه گروه هایی که در حوزه آب کار می کنند، ارتباط برقرار کنیم.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: انشا الله از سال آینده حوزه مطالعاتی گسترده ای را در حوزه آب به طور خاص و محیط زیست به طور کلی داریم و آن را ادامه خواهیم داد.

فاضلی اضافه کرد: جلسه امروز، نوعی بازنگری از گذشته مدیریت آب در ایران بود و پنج سخنرانی ارائه شد که هر کدام از آن ها مسایلی را در حوزه آب طرح کردند.

وی با بیان این که یکی از سخنرانان ۶۰ سال تجربه مدیریت ما در حوزه آب را مرور کرد و سخنران دیگر مطالعه انجام شده درباره گزینه هایی که آینده آب در ایران پیش رو دارد را مطرح ساخت، اضافه کرد: دوتن از سخنرانان به طور خاص به مسئله سد سازی و نقد آن پرداختند و یکی دیگر از سخنرانان بر الگوهای بومی و سازگار با اقلیم ایران در مدیریت منابع آب تاکید کرد.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری درباره دستاوردهای جلسه امروز بررسی چالش های آب در ایران، تصریح کرد: یکی از این دستاوردها به اذعان حاضران در جلسه، اولین باری بود که یک گروهی از دولتی ها ، متخصصان دانشگاهی و سازمان های مردم نهاد کنار هم آمدند.

فاضلی دستاورد دیگراین جلسه را نقد اشتباهات مدیریتی در حوزه آب دانست و افزود: این اقدام، خیلی کم سابقه بوده است که دستگاه نزدیک به دولت تشکیل جلسه دهد و به نقد و بازنگری مدیریت دولتی در یک حوزه مهمی مثل آب بپردازد.

وی، جلب اعتماد متخصصان را دستاورد دیگر این جلسه بیان کرد که می تواند نقطه آغازی برای حرکت های بعدی باشد و ادامه داد: اطلاعاتی در این پنج سخنرانی درباره سناریوهای آب کشور ارایه شد که در نهایت آن را خدمت رییس جمهوری تقدیم می کنیم.

معاون مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان این گفت و گو خبر داد: جلسه بعدی این مرکز مربوط به بررسی مسایل استان سیستان و بلوچستان است.