ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران:

وضعیت منابع آبی کشور مطلوب نیست

شهروندان:
معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران گفت: وضعیت آبی کشور با توجه به دوره خشکسالی و کاهش میزان بارندگی ها، از لحاظ منابع آب وضعیت مناسبی نیست.

وضعیت منابع آبی کشورجهانگیر حبیبی، در حاشیه بازدید از ایستگاه پمپاژ آب کلل دشتستان استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به این محدودیت ها ضرورت دارد در مقوله مدیریت مصرف و حفاظت از منابع محدود آبی که اکنون در کشور وجود دارد بیشترین همکاری ها ازطرف مردم ومسوولان و متولیان امر صورت گیرد.

وی اضافه کرد: رشد شهری، توسعه کشور و نیاز به آب و غذا و تولیدات کشاورزی و صنعتی است و ما باید با همین منابع محدود آبی نیازهای مردم ونیازهای توسعه ای کشور را تامین کنیم.

حبیبی بر مدیریت آب بویژه منابع آب زیرزمینی تاکید کرد و گفت: آب زیرزمینی شرایط بسیار نامناسبی در کشور دارد و عمده دشت های کشور شرایط آبی آنها ممنوعه است و با همین شرایط نامناسب اضافه برداشت آب از آنها صورت می گیرد.

وی بیان کرد:شمار کمی از دشت های کشور نیز که برداشت آب در آنها آزاد است فاقد ظرفیت کافی برای برداشت و استحصال آب هستند.

حبیبی ادامه داد: در آب های زیرزمینی امکانی برای توسعه و استحصال آب وجود ندارد.

معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران گفت:در حوزه آب های سطحی نیز به دلیل طولانی شدن مدت دوره خشکسالی و فقر منابع زیرزمینی از نظر حجم آب روان آب نیز کم شده است.

وی اظهار کرد: تا این تاریخ کمتر از نصف مخازن سدهای کشور به دلیل کاهش بارندگی و کاهش روان آب آبگیری شده است .

حبیبی افزود: در حوزه های آبریز نیاز است که همه اعم از بهره برداران و کشاورزان به این شرایط توجه کنند.

وی گفت: کشور ایران پرآب نیست و شرایط برای این که به هر روشی آبیاری کنیم، وجود ندارد.

حبیبی افزود: روش های آبیاری باید تغییر کند و اقداماتی نیز برای مرمت و بازسازی در شبکه ها صورت گیرد تا از هدر رفت آب جلوگیری شود.

معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: مصرف آب در استان بوشهر بویژه در نخیلات به دلیل سنتی و غرقابی بودن آبیاری، بسیار بالاست.

وی ادامه داد: تغییر روش آبیاری باعث می شود که حتی از آب مازاد درتولید محصولات دیگری نیز استفاده کرد.

حبیبی گفت: با توجه به شرایط آبی کشور باید از منابع محدود آب بدرستی و به طور صحیح استفاده شود.

وی در باره حل مشکلات ایستگاه های پمپاژ کلل، زیارت و بنار آبشیرین و نخلداران منطقه دشتستان گفت: این ایستگاه های پمپاژ آب نیاز به ترمیم، بهره برداری و نگهداری دارند و امور آب نیز در سطح ملی برای بازسازی و نوسازی آنها توجه ویژه ای خواهد داشت.

حبیبی گفت: تاسیسات آبی بیشتر قدیمی هستند و نیاز به نگهداری و مراقبت و بازسازی دارند که هزینه های آنها بسیار بالاست.

معاون حفاظت و بهره برداری مدیریت منابع آب ایران افزود: هزینه هایی نیز که از کشاورزان و نخلداران اخذ می شود بسیار ناچیز و کمتر از نصف قیمت تمام شده تولید آب است.

وی اضافه کرد: برای کمک به تولید و کشاورزان سیاست گذاری و برنامه دولت پرداخت یارانه روی آب به کشاورزان است.