ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مرگ تدریجی سمنان در صورت تداوم کمبود آب

شهروندان:
استاندار سمنان گفت: کمبود آب و کاهش منابع آبی، استان سمنان را در آینده دچار مرگ تدریجی می‌کند که باید از امروز به فکر رفع این مشکل باشیم.

خشکسالی ‌به گزارش ایسنا، محمد وکیلی در نشست کمیته انتقال آب دریای خزر استان سمنان اظهار کرد: کمبود آب در آینده به وقوع بحران در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی منجر می شود، بنابراین امید می‌رود با اجرای طرح انتقال آب به استان از این مهم جلوگیری شود.

وی ادامه داد: کمبود آب تنها یک مساله اجتماعی، عمرانی و اقتصادی نیست بلکه با تمام بخش‌های زندگی مردم در این استان گره خورده است و یک بحث امنیتی است تا اقتصادی. کمبود آب و توجه بیشتر به صرفه جویی در مصرف آب در بخشهای مختلف باید برای مردم و معتمدین جامعه دغدغه شود. با توجه برنامه بلندمدت برای جمعیت استان سمنان، تامین آب، اصلی ترین مساله در آینده است.

وی تاکید کرد: در انتقال آب دریای خزر نباید نگاه تک بعدی و بخشی داشت. بحث‌هایی مانند به هم خوردن اکولوژی دریای خزر با انتقال آب به فلات مرکزی کشور و دیگر بحث‌ها در این زمینه باید با کمک صاحب نظران کار کارشناسی شود.

استاندار سمنان با اشاره به افت آب سفره‌های آب زیرزمینی و تبخیر شدید آب در استان سمنان، اظهار کرد: آب باید به چیزی با ارزش تبدیل شود، این درحالی است که متاسفانه در حال حاضر هزینه تمام شده برای جمع آوری فاضلاب در کشور بیشتر از هزینه تولید آب است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ درصد از جمعیت سمنان از استان‌های شمالی کشور هستند پس این ظرفیت نیازمند توجه برای تامین آب است. کاهش مصرف آب باید به دغدغه عمومی مردم استان سمنان تبدیل شود.

وکیلی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، افزود: اگر با نصب کنتورهای هوشمند حتی پنج درصد در مصرف آب صرفه جویی شود، باید تعلل نکرد و بخشی از اعتبار مدیریت بحران استان را به تامین کنتورهای هوشمند اختصاص داد.

وی بر تشکیل هیات امنایی برای انتقال آب دریای خزر در استان سمنان با حضور کارشناسان زیرمجموعه وزارت نیرو و حفاظت محیط زیست تاکید کرد و افزود: باید همایش و سمینارهایی با حضور صاحب‌نظران برای آگاهی و حساس کردن مردم نسبت به این مساله و شناسایی راهکارهای مناسب برای سرمایه‌گذاری برگزار شود.

استاندار سمنان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری‌های خارجی در بودجه سال آینده برای انتقال آب دریای خزر و همچنین لزوم برطرف شدن دغدغه سازمان محیط زیست درباره انتقال آب دریای خزر، افزود: طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران هم اکنون مرحله دوم مطالعاتی خود را طی می‌کند.