ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نه به یارانه نقدی – آری به کاهش تورم

شهروندان:
طرح پرداخت یارانه نقدی به باور بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان زمینه ساز ایجاد تورم فزاینده در کشور است.

یارانههدفمندسازی یارانه ها در ایران یکی از کلیدی ترین بخشهای تحول اقتصادی است که به تغییر فرایند یارانه ها منتهی می شود.

در این فرایند به صورت تدریجی یارانه ها از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام در کشور تغییر می کند و بخشی از آن به صورت نقدی به مردم پرداخت می شود.

بر اساس چشم انداز اقتصادی ایران درآمدهای حاصل از هدفمند سازی یارانه ها باید در بدنه اصلی کشور که همانا بخش تولید، درمان و اقتصاد است به مصرف برسد.

پرداخت یارانه نقدی دولت به مردم نخستین بار در کشور از سوی دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۹ در راستای کاهش یارانه های بخش انرژی پرداخت شد .

اجرای این طرح گذشته از آرای موافقان و مخالفان میلیاردها دلار برای دولت هزینه به همراه داشت که به اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصادی با توجه به شرایط خاص کشور و تحریم های ظالمانه در افزایش نرخ تورم در کشور بی تاثیر نبود.

دولت تدبیر و امید با درک ماهیت شرایط اقتصادی کشور و به ویژه نیاز حیاتی به افزایش بودجه در بخشهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و بهداشت و درمان، طرح پرداخت یارانه به اقشار نیازمند را در دستور کار قرار داد.

بر این اساس با رتبه بندی خانوارها از نظر سطح درآمد و معیشت پرداخت یارانه به صورت هدفمند می تواند در سامان بخشی اقتصادی و کاهش میزان نرخ تورم کار ساز باشد.

دولت یازدهم نیز ضمن توجه به وضعیت معیشتی اقشار ضعیف وکم درآمد جامعه ، ثبت نام از متقاضیان نیازمند را در دستور کار قرار داده تا ضمن حمایت از این اقشار، شتاب موتور محرکه اقتصادی کشور سرعت گیرد.

واشنگتن پست درگزارشی به روند پرداخت یارانه در دولت محمود احمدی نژاد اشاره کرده و نوشته است: دولت احمدی نژاد در ابتدای این طرح قصد داشت که یارانه نقدی را تنها به نیازمندان پرداخت کند ولی این موضوع را به فرصتی برای جلب رضایت مردم تبدیل کرد.

به نظر می رسد دولت تدبیر و امید به دور از هر گونه فرافکنی و هیاهو با هدف رونق کسب و کار و مهار تورم افسار گسیخته، به دنبال حمایت تولید و روانه کردن درآمدهای ملی به سمت و سوی حوزه سلامت است که بنا بر پیش بینی دکتر روحانی به کاهش ۱۰ درصدی سرانه های درمانی خواهد انجامید.

دولت در روزهای اخیر با درک شرایط حساس کشور و نیاز اساسی به رونق حوزه کار و سلامت با اطلاع رسانی شفاف و منصفانه سعی دارد تا متقاضیان واقعی و نیازمند را شناسایی کند.

در روزهای اخیر با انصراف بسیاری از مسوولان، مردم، جامعه فرهیختگان و دانشگاهیان و دیگر اقشار مواجه بودیم که بنا براظهار مسوولان امکان بازگشت انصراف دهندگان در صورت نیاز به یارانه پیش بینی شده است.

به هر حال مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به طور رسمی در روزهای اخیر کلید خورد و باید منتظر ماند تا پس از پایان مهلت مقرر و ثبت نام مقاضیان نتایج آن از سوی دولتمردان اعلام شود.

به نظر می رسد با عدم ثبت نام اقشار بی نیاز از دریافت یارانه بخش قابل توجهی از چالش های فراروی هدفمندی یارانه ها برطرف و سایه رکود اقتصادی کوتاه و نرخ بالای تورم مهار خواهد شد.