ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سایه درخت جایگزین کلاس درس

شهروندان:
وقتی که مدرسه‌ات به اجاره رفته باشد و جای کلاس درس‌ات را کانکس گرفته باشد، وقتی همان کانکس هم برق نداشته باشد و دمای هوا بالای 40درجه باشد، معلم دست دانش‌آموزان را می‌گیرد و می‌برد زیر سایه درختی یا دیوار خرابه‌ای، تا حداقل در هوای آزادتری بتوان دو کلمه حرف حساب و ریاضیات و علوم و… زد.

مدرسه در سیستاناین حکایت مدرسه روستای «کوچو» از توابع «تلنگ» شهر«قصر قند» استان سیستان و بلوچستان است؛ جایی که دانش‌آموزان میزشان زمین خاکی است و نیمکت‌شان پاره‌سنگ خانه خرابه‌ها.

داستان خیلی ساده است، آن‌طور که محمد شاهوزهی، بخشدار تلنگ به خبرنگار ما گفت: «مدرسه در سال ۱۳۹۱ به شرکت پیمانکاری به نام «سرند گلوبال» اجاره داده می‌شود و از آن روز کانکس جایگزین کلاس درس می‌شود.»

این مدرسه ۴۳ دانش آموز دارد در حالی که کانکس بدون هیچ امکاناتی تنها ۱۷ نفر ظرفیت دارد. او با بیان اینکه اجاره دادن مدرسه موجب شد بسیاری از دانش‌آموزان دختر به دلیل مسایل فرهنگی این منطقه ترک تحصیل کنند، افزود: «هوا در داخل کانکس به قدری گرم است- به خصوص در این روزهای سال که بالای ۴۰ درجه هم می‌رسد- که معلم، کلاس درس را در خانه خرابه‌ای برگزار می‌کند. حتی چندین بار حراست آموزش‌وپرورش با معلم برخورد کرده که باید دانش‌آموزان را به داخل کانکس ببرند اما در نهایت هوای بسیار گرم راه‌حل دیگری را پیش‌روی او نگذاشته است.»

این مشکل در مدرسه روستاهای شامک بازار و لالو بازار نیز وجود دارد و کلاس درس در فضای باز تشکیل می شود. شاهوزهی تاکید کرد: ما این مساله را چندین بار به آموزش‌وپرورش استان گوشزد کردیم و خواستیم بدانیم چقدر اجاره این مدرسه ارزش دارد که در نهایت به ما تذکر دادند که دخالت نکنید. تغییر دولت و جابه‌جایی روسای آموزش‌وپرورش استان هم موجب خلل در پیگیری و حل مشکل این مدرسه شد. بخشدار تلنگ با اشاره به اینکه مدارس این بخش از استان با مشکل آب و برق مواجهند، اضافه کرد: به طور مثال ۴۰ مدرسه بخش ما آب شرب ندارند یا ۳۰ مدرسه از برق محروم هستند.

او به تکذیب کل این موضوع از سوی آموزش‌وپرورش استان اعتراض کرد و افزود: تمام اسناد مربوط به اجاره این مدرسه را از سوی رسانه‌ها منتشر کردیم و الان می‌خواهیم ببینیم حالا دیگر چه شبهه‌ای وجود دارد. حالا این روزها به جای دانش‌آموزان، وسایل تاسیساتی در سایه کلاس‌های درس مدرسه هدف جا خوش کرده‌اند و به جای معلمان، کارگران شرکت تاسیساتی به کلاس درس می‌روند. دانش‌آموزان هم سال‌هاست که این موضوع را پذیرفته و اعتراضی ندارند.

اما«رضا نخعی»، رییس سازمان آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان می‌گوید که کوچو از توابع تلنگ مدرسه‌های دیگری هم دارد و مشکلی با اجاره دادن مدرسه هدف برای دانش‌آموزان پیش نیامده است.

نخعی به خبرنگار ما گفت که علاوه بر مدرسه شش کلاسه که در این بخش وجود دارد، یک کانکس هم برای دانش‌آموزان تعبیه شده تا مشکلی برای تحصیل آنها پیش نیاید. او می‌گوید که این عکس‌ها ساختگی است و مسوولان شورای شهر و بخشداری با سیاه‌نمایی به دنبال کسب اعتبار مالی بیشتر برای بخش خود هستند. رییس سازمان آموزش‌وپرورش سیستان‌وبلوچستان معتقد است که اگر این ماجرا صحت هم داشته باشد، از بی‌سلیقگی معلم است که بچه‌ها را به خرابه برده؛ یعنی سایه درختی، کنار دیوار خانه‌ای یا جای دیگری نبوده و باید حتما کلاس در خرابه تشکیل می‌شد؟ حتی اگر سخنان نخعی هم درست باشد، این روزها دانش‌آموزان روستای کوچو، الفبای زندگی را جایی خارج از مدرسه فرامی‌گیرند. کانکس، زیر سایه درخت یا خرابه چندان توفیری ندارد. مهم این است که مدرسه هدف این روزها جای دانش‌آموزان نیست.

 فهیمه‌سادات طباطبایی

شرق