ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

جشن کپرزدایی با وجود مدارس کپری در لرستان!

شهروندان:
اگر پدر ما رئیس جمهور بود، از او می‎خواستیم آنقدر مدرسه در کشور بسازد که دیگر هیچ دانش‎آموزی در ایران مجبور به تحصیل در کلاس‎های حصیری و کپری نباشد.

مدارس کپریاین پاسخ یک دانش‎آموز به پرسش مهر رئیس جمهور در سال‎جاری تحصیلی بود، جوابی که نکته‎های ریز و قابل تاملی در آن نهفته است.

بحث کپرزدایی از سال ۸۶ و طبق مصوبه ریاست جمهوری در اولویت کار چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و لرستان قرار گرفت.

در حالی که هر روز خبری از هوشمندسازی و تجهیز این مدارس به امکانات پیشرفته به گوش می‌رسد، برخی دانش‌آموزان هنوز در مدارس کپری تحصیل می‌کنند.

جشن کپرزدایی در دولت نهم و دهم در زمان فرشیدی‎فر و علی احمدی وزرای قبلی آموزش و پرورش برگزار شد هرچند هنوز هم گزارش‌هایی می‌رسد که در فلان نقطه کلاس کپری دایر شده است.

این موضوع نیز در لرستان انجام و به گفته برخی مسئولان جشن کپرزدایی برگزار شد هرچند برخی‎ها نیز عقیده دارند که انجام نشده که قضاوت با خود مردم….

چند روز پیش جلسه‎ای با حضور استاندار و مسئولان دستگاه‎های اجرایی استان در الیگودرز برگزار شد که صحبت‎های نماینده مردم در مجلس درباره وجود مدارس کپری با وجود برگزاری (جشن کپرزدایی) ما را بر آن داشت موضوع را پیگیری کنیم.

وجود ۴۰ مدرسه کپری در الیگودرز

نماینده مردم الیگودرز گفت: تعداد زیادی از دانش‎آموزان روستاهای صعب‎العبور الیگودرز در مدارس کپری و چادری آموزش می‌بینند.

محمدتقی توکلی افزود: شهرستان الیگودرز جزو مناطق سردسیر کشور است، با گذشت چند ماه از آغاز سال تحصیلی بسیاری از روستاهای صعب‎العبور الیگودرز با کمبود امکانات، نبود معلم و نبود کلاس مناسب درس مواجه‌اند.

وی اضافه کرد: تعدادی از دانش‎آموزان زز و ماهرو و بشارت الیگودرز در حال حاضر در مدارس کپری و چادری آموزش می‌بینند، از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم به این موضوع رسیدگی کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس افزود: در بحث آموزش از نظر تجهیزات با مشکلات زیادی روبه‎رو هستیم.

توکلی با اشاره به اینکه در سطح شهرستان ۱۹۰ مدرسه تخریبی وجود دارد، اظهار کرد: تجهیزات آموزشی در روستاها بسیار ضعیف است و حدود ۴۰ مدرسه کپری با وجود برگزاری جشن کپرزدایی در این شهرستان وجود دارد.

این صحبت‎های توکلی در حالی عنوان شده که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از جمع‎آوری تمام مدارس کپری تا پایان سال ۹۰ خبر داده بود.

مدارس کپری، اجحاف در حق دانش‎آموزان است

موضوع از اینجا بیشتر مهم و بااهمیت جلوه می‎کند که فرماندار الیگودرز نیز بر وجود چنین مدارسی در این شهرستان صحه می‎گذارد و می‎گوید: در حال حاضر مدارس کپری در بخش زز و ماهرو و بشارت وجود داشته، مدارسی که استانداردهای لازم برای تحصیل را ندارند.

رضوی‎نژاد با تأکید بر اینکه چرا با وجود این مدارس، جشن کپرزدایی در لرستان گرفته می‎شود، اظهار می‌کند: استاندار لرستان دستور رسیدگی سریع به این موضوع را داده و قرار است جلسه‎ای با حضور نوسازی مدارس، آموزش و پرورش و بخشدار منطقه برگزار شود.

وی تأکید می‌کند: قرار نبود مدارس کپری در استان وجود داشته باشد و این یک اجحاف در حق دانش‎آموزان است.

فرماندار در ادامه صحبت‎هایش از سازمان نوسازی مدارس انتقاد می‌کند و می‌گوید: قرار بود ۸ مدرسه کانکسی توسط نوسازی در زز و ماهرو هلی‎بورن (انتقال کانکس توسط بالگرد) شود که این مهم انجام نشد و ما شاهد بودیم این سازمان، هلی‎بورن را در دورود انجام داد.

رضوی‎نژاد تصریح کرد: پیگیر موضوع که شدیم مسئولان نوسازی اعتقاد داشتند امکان هلی‎بورن وجود ندارد و این در حالیست که منطقه فاقد راه دسترسی نیز است.

وی با تقدیر از اطلاع‎رسانی صورت گرفته توسط ایسنا در این زمینه، از تغییر وضعیت مدارس کپری این شهرستان ظرف کمتر از یک ماه آینده خبر داد.

چرا باید این قدر دیر عمل شود تا فریاد یک نماینده دربیاید؟

درباره اظهارات نماینده مردم در مجلس و فرماندار الیگودرز، مدیرکل نوسازی مدارس لرستان وجود مدارس کپری در استان را رد می‎کند و اعتقاد دارد چرا باید این قدر دیر عمل شود تا فریاد یک نماینده دربیاید.

حسین اسدی‎پور با بیان اینکه همه مدارس کپری استان برچیده شده‎اند، اظهار می‌کند: نه‎تنها مدارس کپری را جمع کرده‎ایم بلکه الان نیز طرح همیاران نوای مدرسه را در استان و مناطق عشایری آغاز کرده‎ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نماینده و فرماندار از وجود چنین مدارسی خبر داده‎اند و شما منکر آن هستید، می‌گوید: مکاتبه‎ای با آموزش و پرورش در این باره انجام داده‎ایم، اگر تصویر و مستنداتی دارند ارائه کنند تا اکیپ‎های بازرسی را به منطقه بفرستیم اما به جرأت می‎گویم چیزی به اسم کپر در الیگودرز وجود ندارد و هیچ موردی به ما منعکس نکرده‎اند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه به اندازه کافی اعتبار وجود دارد، تصریح می‌کند: اگر حتی بیش از ۴۰ مدرسه کپری هم بر فرض که وجود داشته باشد، اعتبار برای تغییر وضعیت آنها در اختیار داریم و هیچ مشکلی نداریم.

اسدی‎پور شناسایی مدارس کپری را وظیفه آموزش و پرورش می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر فرماندار الیگودرز این مشکل را مشاهده کرده موضوع را در کمیته برنامه‎ریزی شهرستان پیگیری کند و با توجه به اعتباراتی که اختصاص داده شده می‎تواند آن را در اولویت قرار دهد.

وی با بیان اینکه جهت اجرای کار و احداث مدارس موافقت‎نامه‎ای بین استانداری، آموزش و پرورش و نوسازی ردوبدل می‎شود، درباره اظهارنظر فرماندار الیگودرز مبنی بر عدم هلی‎بورن کانکس‎ها، تصریح می‌کند: هلی‎بورن با ما نیست و هیچ اعتباری در این زمینه نداریم.

این مقام مسئول گفت: چرا باید داد نماینده دربیاید موقعی که دستگاه به موقع اعلام نیاز نمی‎کند؟ الان موقع اعتبارات نیست و استاندار لرستان نیز چه کاری می‌تواند انجام دهد، باید گفت آموزش و پرورش منطقه به‎موقع عمل نکرده است، وجود ۴۰ کلاس کپری چرا الان مطرح می‌شود؟

انجام اقدامات مشخص و هدفمند برای ریشه‎کنی این مشکل

مهندس هوشنگ بازوند، استاندار لرستان درباره مدارس کپری موجود در الیگودرز نیز گفت: با استفاده از ظرفیت بنیاد برکت و همچنین اعتبارات ملی و استانی، اقدامات مشخص و هدفمندی برای ریشه‎کنی این مشکل و احداث مدارس استاندارد و مقاوم در سطح استان و شهرستان انجام خواهد شد.

ابراهیم شریفی – ایسنا منطقه‌ لرستان