ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
آخرین وضعیت تخریب و مقاوم‌سازی مدارس ناایمن

تحصیل یک سوم دانش‌آموزان در مدارس ناایمن

شهروندان:
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدارسی که طی 15 سال گذشته در کشور احداث شده‌اند، مقاومت کافی در برابر زلزله را دارند و با اینکه دو سوم فضای آموزشی کشور کاملا استاندارد است، اما یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی مشغول به تحصیلند که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی است.

مدرسهمرتضی رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان مقاومت مدارس احداث شده توسط نوسازی در برابر زلزله، گفت: از ۵۳ میلیون مترمربع فضایی که تا پایان مهر ۹۲ در اختیار آموزش و پرورش بوده، به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مدارسی هستند که کاملا مستحکم بوده و از مقاومت بالایی در برابر زلزله‌های شدید و خیلی شدید برخوردارند.

وی افزود: دسته دیگر مدارسی هستند که فرسوده‌اند و از نظر مهندسی نیازمند تخریب و بازسازی‌اند و بخش دیگری از مدارس علیرغم اینکه تخریبی نیستند، ‌اما نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس برآوردها در حال حاضر دو سوم دانش‌آموزان کشور در مدارس کاملا ایمن تحصیل می‌کنند و فضاهایی که در اختیار این تعداد از دانش‌آموزان قرار دارد، در مقابل زلزله ایمن هستند اما یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی مشغول به تحصیلند که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی است.

وی ابراز امیدواری کرد با استمرار تخصیص اعتبارات تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی کشور که جزو بزرگترین اعتبارات عمرانی تاریخ آموزش و پرورش است، یک سوم فضاهای ناایمن که بخش زیاد آن نیازمند مقاوم‌سازی و بخش کلی نیازمند تخریب و بازسازی است، هر چه سریعتر جای خود را به فضاهای ایمن و استاندارد بدهند.

رئیسی ادامه داد: امیدواریم در بودجه سال ۹۳ تخصیص و گشایش اعتبارات مناسبی برای این بخش صورت بگیرد تا روند استانداردسازی فضاهای آموزشی و کاهش مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند تا به نقطه قابل قبولی برسیم.

به گفته رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بر اساس استانداردها و مقررات ملی ساختمان حداقل عمر مفید ساختمان‌هایی که امروز طراحی و اجرا می‌شود ۵۰ سال است و این ساختمان‌ها نه تنها در برابر زلزله با عمر مفید حداقل ۵۰ ساله طراحی می‌شوند بلکه در صورت رعایت کامل استانداردهای ساختمان‌سازی و آیین‌نامه‌های فنی مهندسی قطعا عمر مفید فضاها قابل دستیابی است.

رئیسی گفت: مدارسی که طی ۱۵ سال گذشته در کشور احداث شده‌اند، مقاومت کافی در برابر زلزله را دارند چرا که در طراحی و اجرای این ساختمان‌ها، آیین‌نامه‌های زلزله و ساختمانی رعایت شده است. اما برخی از ساختمان‌ها که در دهه اول و دوم بعد از انقلاب ساخته شده‌اند، با استانداردهای امروز فاصله دارند و مدارسی که دهه اول پس از انقلاب ساخته شده‌اند نیازمند تخریب و بازسازی هستند. چرا که در آن زمان آیین‌نامه و مقررات ساختمانی لازم الاجرا در کشور نداشتیم.

وی اضافه کرد: دو سوم زیربنای آموزشی کشور کاملا مقاوم در برابر زلزله است و دانش‌آموزانی که در این مدارس هستند کاملا از فضای ایمن برخوردارند و یک سوم در مدارسی هستند که با استانداردها فاصله دارند.

وی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های جدی آموزش و پرورش، مدارس غیراستاندارد نیازمند مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی است که امیدواریم با توجه به مجلس و دولت و تخصیص به موقع اعتبارات بتوانیم فضاهای استاندارد و ایمنی را جایگزین این مدارس کنیم.