ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
بودجه درياچه اروميه سر از آبياري زمين‌هاي جلفا درآورد

شکایت نمایندگان ارومیه از دولت به مجلس

شهروندان:
بودجه دریاچه ارومیه برای آبیاری زمین های خاص استفاده می شود. این ادعای نماینده این شهر است که در دفاع از منابع طبیعی شهرش، می خواهد به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کند.

 دریاچه ارومیهاعتماد نوشت: نادر قاضی زاده می گوید: «چرا بودجه احیای دریاچه ارومیه با سیاسی کاری توسط معاون رییس جمهور و به صورت ناعادلانه به استان آذربایجان شرقی تخصیص داده می شود و برای آبیاری زمین های عده یی خاص و آبادانی ۴۰ هکتار زمین در جلفا از آن استفاده می شود.»

او که در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز گذشته مجلس، به موضوع دریاچه ارومیه پرداخته بود تذکری خطاب به رییس جمهور و وزیر نیرو داد و گفت: «رییس جمهور و وزیر نیرو متاسفانه زحمات ریاست مجلس در احیای دریاچه ارومیه را به باد داده اند و من مجبورم به دلیل عدم تخصیص بودجه به این بخش توسط دولت به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنم و دولت باید پاسخگو باشد که پول احیای دریاچه ارومیه به کجا رفته و صرف چه اموری شده است. به نام نجات دریاچه ارومیه، اعتبار این دریاچه را در استان آذربایجان شرقی و منطقه یی در جلفا هزینه کرده اند که باید مشخص شود چه کسانی آنجا زمین دارند و چرا این کار انجام شده است.»نماینده دیگر این شهر هم در مجلس از اقدامات وزیر نیرو برای ممانعت از رسیدن آب به دریاچه ارومیه خبر داد.

مهدی عیسی زاده با تاکید بر اینکه آب دریاچه ارومیه در معرض خشکی قرار دارد، گفت: «اگر بی توجهی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه ادامه یابد بسیاری از دست های پنهانی که مانع رسیدن آب به این دریاچه می شود را رسوا خواهم کرد. داستان غم انگیر دریاچه ارومیه را همه شنیده اند و همگی به ظاهر دل شان برای این دریاچه می سوزد اما کسی برای درمان آن تلاش نمی کند. اگر به وضعیت دریاچه ارومیه رسیدگی نشود باید منتظر کویری در دل آذربایجان سرسبز کشورمان باشیم.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه معلوم نیست به چه علت مسوولان برای احیای دوباره دریاچه ارومیه تلاش نمی کنند، ادامه داد: «جلسات متعددی با حضور دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و معاون اول رییس جمهور و وزرای مربوطه، برگزار شد و حتی علاوه بر آنکه در دور هشتم مجلس، بودجه یی برای این مهم درنظر گرفته شد و در بودجه سال ۹۲ نیز مبلغی برای انتقال آب از رودخان ارس و رودخانه سلوه به دریاچه ارومیه مشخص شد اما مطلع شدیم که باید آب رودخانه ارس از جلفا بیاید که به طور قطع اگر چنین اتفاقی افتد قطره یی از آب به دریاچه ارومیه نخواهد رسید.»

به گفته این نماینده وزیر نیرو بی رحمانه ترین حملات را علیه این رودخانه شروع کرده و باید گفت که چند صباحی بیشتر به عمر دریاچه ارومیه باقی نمانده و اگر این امر پیش رود آب دریاچه ارومیه خشک خواهد شد گرچه تاکنون هم ۷۵ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده است. از ۷۵۹۰ میلیون مترمکعب آب، تنها ۳۰۰ میلیون مترمکعب در رودخانه زرینه رود آب مانده است و دشت رحیم خان به دلیل نبود آب بلااستفاده مانده است.خبر رسیدن شوری دریاچه به حد فوق اشباع هم از دیگر خبرهای ناگوار این دریاچه بود که در دو روز گذشته به گوش رسید. کارشناس زیستگاه های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی که اعلام کرده بود مهم ترین عامل موثر در خشک شدن دریاچه ارومیه سوءمدیریت در منابع آبی حوضه آبخیز است، خبر از تاثیر نداشتن بارش ها در آب ارومیه داد.