ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اولتیماتوم یک ماهه برای ارتقا کیفیت بیمارستان‌ها

شهروندان:
مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: به بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی یک ماه مهلت داده شده است تا خدمات کیفی خود را ارتقا دهند.

بیمارستانایسنا نوشت: احمدرضا ریاضیات، ۲۷ اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیمه خدمات درمانی نسبت به سال گذشته هیچ بدهی و پرداخت دیرهنگامی ندارد، اظهار کرد: ۶۶ درصد به بودجه سازمان بیمه سلامت اضافه شده است و سرانه روستاییان نسبت به گذشته حدوداً چهار برابر شده است یعنی از ۲۱ هزار تومان در ماه به ۸۲ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به بیمه شدن پنج میلیون نفر در کشور در روزهای آینده بر اساس طرح بیمه همگانی دولت افزود: مردم از طریق سامانه بیمه همگانی و همچنین دفاتر پیشخوان می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند و دفترچه‌های بیمه از اول خرداد ماه در اختیار آنها قرار داده می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان ادامه داد: تا کنون در کشور بیش از سه میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند و سهم استان اصفهان ۲۰۰ هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۴۰۰ هزار نفر در این استان برای دریافت بیمه سلامت همگانی ثبت نام خواهند کرد.

ریاضیات در طرح بیمه سلامت همگانی دولت سهم بیمه ۲۵۸ هزار تومان بیمه را پرداخت خواهد کرد،‌ افزود: تمام ایرانیان غیر روستایی که در گذشته تحت پوشش بیمه قرار نداشته‌اند مشمول طرح بیمه مذکور خواهند شد.

تشخیص عمل سزاین توسط کارشناسان بیمه

وی با اشاره به سطح بندی خدمات در بیمه تصریح کرد: با سطح بندی خدمات،‌ هزینه بیمار کاهش خواهد یافت و در تعرفه‌های دولتی نیز اصلاحات مناسب صورت می‌گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت از ۱۵ اردیبهشت آغاز شده است، گفت: تدوین‌گر این طرح سازمان بیمه سلامت ایران و این طرح شامل هفت بسته حمایتی است.

ریاضیات با اشاره به رایگان شدن زایمان طبیعی اظهار کرد: قرار شده تا در عین رایگان شدن زایمان طبیعی حق الزحمه پزشک متخصص و متخصص بیهوشی افزایش و اتاق یک تخته به مادر اختصاص یابد و در طول مدت بستری آموزش‌های لازم به مادران داده شود.

وی با بیان اینکه تایید عمل سزارین از این به بعد بر عهده کارشناسان بیمه است نه پزشک و مادر، افزود: در گذشته بیمه سلامت استان اصفهان اعلام کرد که تنها ۴۰ درصد از هزینه‌های سزارین را پرداخت می‌کند که با اعتراض متخصصان مربوط رو به رو شد اما در حال حاضر بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت در هر استان نباید بیش از ۲۵ درصد هزینه سزارین توسط بیمه‌ها پرداخت شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به طرح وزارت بهداشت مبنی بر کاهش حداقل ۱۰ درصد از تعداد سزارین‌ها در هر سال ادامه داد: در اصفهان نزدیک به ۶۲ درصد زایمان‌ها از طریق عمل سزارین انجام می‌شود و این میزان باید کاهش پیدا کند.

نظارت جدی بر بیمارستان‌ها از ۱۵ خرداد

ریاضیات با تاکید بر طرح کاهش هزینه پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی اضافه کرد: در گذشته بخشی از هزینه‌های بیمار بر اساس ستون مازاد پرداخت می‌شد اما از پس ستونی به نام یارانه سلامت تشکیل خواهد شد که از طریق آن ۹۰ درصد از هزینه بیمار بستری را دولت پرداخت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس این طرح تمام امکانات لازم را برای بیماران باید از طریق بیمارستان فراهم شود و حق ارجاع بیمار برای تهیه تجهیزات و حتی دارو به خارج از بیمارستان وجود ندارد.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با اشاره به اینکه ارتقای سطح کیفیت یکی از بسته‌های حمایتی را در بر می‌گیرد، خاطر نشان کرد: از این به بعد اتاق‌های دو تخته نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و هم‌چنین هتلینگ بیمارستان‌ها باید در شش ماه سه ستاره شود.

ریاضیات تصریح کرد: باید بیمارستان‌های دانشگاهی در خدماتی همچون تعداد و کیفیت تخت‌ها، ویلچر، تجهیزات تخت، غذا و فضای فیزیکی، نیروی انسانی و بهبود سیستم احضار پرستار ارتقا پیدا کنند و نظام بیمه سلامت بر این امر نظارت خواهد داشت.

وی به مهلت یک ماه به بیمارستان‌ها برای ارتقای کیفیت اشاره و اظهار کرد: اولتیماتوم یک ماهه به بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی داده‌ شده است تا کیفیت خود را ارتقا دهند و از ۱۵ خرداد به صورت جدی نظارت بر این طرح آغاز خواهد شد و بیمارستان‌ها باید گزارش فعالیت‌های برای ارتقا را به بیمه سلامت ارایه کنند.

بیماران برای اثبات پرداخت زیرمیزی نیاز به سند ندارند

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان با بیان اینکه اعتبار لازم برای خرید تجهیزات در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شده است، اضافه کرد: شاید برای بیمارستان الزهرا(س) امکان دو تخته کردن اتاق‌های سه تخته‌خوابی در مدت یک ماه فراهم نباشد اما ارتقای تخت‌های این بیمارستان باید در مدت یک ماه انجام شود.

ریاضیات با بیان این که برخی خدمات مشمول طرح بیمه‌ای سلامت قرار نمی‌گیرند، گفت: هزینه جراحی و اقدامات تشخیصی و درمانی زیبایی، اتاق‌های یک تخته به جز موارد ایزوله، هزینه اقامت در بخش vip بیمارستان‌ها، هزینه‌های ناشی از ضرب و جرح و خودکشی مشمول بیمه سلامت همگانی نمی‌شود.

وی از حمایت از پزشکان در مناطق محروم خبر داد و ادامه داد: پرداختی پزشکان مناطق محروم افزایش خواهد یافت تا مدت اقامت بیشتری در منطقه محروم داشته باشند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان به برخورد جدی با زیرمیزی در آینده خبر داد و اضافه کرد: بیماران می‌توانند پس از معالجه با رجوع به معاونت درمان مبلغی که به عنوان زیر میزی پرداخت کرده‌اند را از پزشک پس بگیرند و با پزشک متخلف برخورد می‌شود.

ریاضیات با تاکید بر برخورد با زیرمیزی خاطر نشان کرد: نیازی به ارائه سند توسط بیمار نیست زیرا ما از عدد و رقم زیرمیزی‌ها اطلاع داریم و پزشکانی که این کار را انجام می‌دهند توسط کارشناسان ما شناسایی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت حقوق و مزایای پرستاران افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: تعداد پرستاران در آینده افزایش داده خواهد یافت و آموزش کافی نیز به آن‌ها ارائه می‌شود.

اجرای طرح پزشک خانواده تا ۴ سال دیگر

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان به ایجاد کلینیک‌های خصوصی اشاره کرد و افزود: بیمارانی که به کلینیک‌های خصوصی ارجاع داده می‌شوند نیز تعرفه دولتی پرداخت خواهند کرد اما پزشکان تعرفه خصوصی دریافت می‌کنند و پزشک تنها می‌تواند در کلینیک خصوصی هشت بیمار را ویزیت کند.

ریاضیات ادامه داد: مقرر شده تا در اورژانس بیمارستان‌های بیش از ۶۴ تخت، پزشکان مقیم متخصص افزایش یابند و تکلیف بیماران اورژانسی از این به بعد توسط متخصص و نه پزشک عمومی یا متخصص طب اورژانس مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به طرح پزشک خانواده گفت: طرح پزشک خانواده هم اکنون قابل اجرا نیست و در صورت برنامه‌ریزی و تلاش برای تشکیل زیر ساخت‌های آن شاید بتوان چهار سال دیگر این طرح را اجرا کرد.

مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان خاطر نشان کرد: پذیرش تخصص پزشک خانواده در دانشگاه، ایجاد سیستم آی تی سراسری کشوری در بیمارستان‌ها و بیمه‌ها از جمله کارهایی است که باید برای اجرای طرح پزشک خانواده انجام داد.

ریاضیات با تاکید بر حمایت از بیماران صعب العلاج گفت: در طرح تحول سلامت علاوه بر حمایت از بیمارانی همچون هموفیلی، ام اس و تالاسمی که در گذشته انجام می‌شد از مواردی همچون کاشت حلزون شنوایی، سوختگی، بستری طولانی مدت در بخش‌های ویژه، بیماران روانی، مسمومیت‌ها، صرع مقاوم به درمان و… نیز حمایت خواهد شد.

وی به قرار داد نبستن برخی مراکز ام آر آی و آزمایشگاهی با بیمه اشاره و اظهار کرد: تا به حال با برخی از مراکز خواستیم قرار داد ببندیم اما آن‌ها از پذیرش قرار داد سر باز زده‌اند و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی باید با این تخلف برخورد کند.