ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیانیه شماره دو کارزار ملی دیده بان شهر در خصوص فروش اراضی فضای سبز و خدماتی شهر تهران

شهروندان:
همانگونه که مستحضرید تغییر کاربری بوستان مادر شهر تهران، بر خلاف کلیه اصول و ضوابط شهرسازی و معماری در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و هفت هکتار از آخرین ذخایر شهر تهران برای توسعه فضاهای سبز عمومی، متاسفانه به عنوان بدهی شهرداری تهران به یکی از مراجع وابسته به دستگاههای نظامی واگذار شده است.

بوستان مادراین در حالیست که با وجود عدم صدور پروانه های لازم، عملیات ساخت و ساز برای ساخت ۸ برج ۱۷ طبقه در این اراضی به صورت شبانه روزی ادامه دارد. متاسفانه، هدف این پروژه نه فقط حذف فضای سبز مصوب طرحهای بالادست از این محدوده، که تخریب مدرسه واقع دراین اراضی نیست هست که اساسا با منطق تامین خدمات شهری آن هم در محدوده ای پرتراکم به لحاظ جمعیتی که در حال بارگذاری بیشتر نیز هست زیر سوال است.

همگان مستحضرند که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با پیگیری شهروندان و شورای اسلامی شهر تهران به این پرونده ورود کرده و در سه جلسه با حضور وزیرراه و شهرسازی، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ، شهردار منطقه ۵ و نیز وزارتخانه های عضو در شورای عالی رای به توقف این اقدام مخرب و غیر قانونی داده است. با این حال با وجود گذشت یک هفته از این مصوبه، شهردار منطقه که خود در جلسه حضور داشته است، هیچ اقدامی در زمینه اجرای این مصوبه قانونی ننموده و عملیات ساخت و ساز در این اراضی شدت نیز یافته است. متاسفانه، شهرداری تهران علی رغم ورود سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل نود به این پرونده، تاکنون وقعی به این مصوبه نداده است.

شهروندان ساکن در پیرامون بوستان با همراهی کارزار ملی دیده بان شهر، به عنوان دیده بانی برای اقدامات توسعه شهری در کشور، در روز دوشنبه ۳۰ تیرماه به صورت نمادین اقدام به برگزاری زنجیره انسانی حفاظت از این بوستان نمود که با استقبال شهروندان، دانشجویان، اساتید دانشگاه، متخصصین معماری و شهرسازی و جمعی از فعالان دانشجوی عدالتخواه مواجه شدو در حاشیه آن، شهروندان و ساکنین محله ضمن جلوگیری از ورود دهها خودرو سنگین حامل مصالح و بتن برای مجموعه، طومار تظلم خواهی خود به مقام معظم رهبری را به امضاء رساندند. دیده بان شهر ضمن تشکر از همه مشارکت کنندگان در این گردهمایی، اعلام می دارد که به فعالیتهای اطلاع رسانی و مدنی خود تا زمان توقف کامل پروژه ساخت مجموعه تجاری مسکونی نور در اراضی هفت هکتاری بوستان مادر ادامه داده و دست از پانخواهد نشست.

دیده بان شهر، معتقد است با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و قوانین کشور بر حوزه حفظ و توسعه فضاهای سبز و نیز نگرانی های اجتماعی موجود،مدعی العموم و قوه قضاییه وظیفه ورود فوری به این پرونده، صدور رای توقف اقدامات مخرب کنونی و نیز برخورد با شهردار خاطی و قانون گریز تهران به عنوان متولی اصل این تخلفات را بر عهده دارند. در غیر این صورت به نظر می رسد جریان فروش پارکها و اراضی خدماتی شهر در شهر تهران تداوم خواهد داشت، به ویژه با توجه به کم کاری و خواب عمیقی که بخش عمده اعضای شورای شهر تهران در روزهای قانون گریزی شهرداری تهران بدان فرو رفته اند و مسئولیت خویش را به حاشیه رانده اند!

والسلام علی من اتبع الهدی

کارزار ملی دیده بان شهر -۳۱ تیر ۱۳۹۳