ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تشدید ساخت و ساز در بوستان مادر با استفاده از تعطیلات شورای شهر تهران و ضرورت هوشیاری شهروندان

شهروندان – دکتر میثم بصیرت، دبیر کارزار ملی دیده بان شهر:
شهروندان پیشتر خبر داده بود که با گذشت بیش از دوماه، کش‌وقوس شهرداری و شورای شهر با رای شورایعالی معماری و شهرسازی به پایان رسید. موضوع، کاربری قطعه‌زمینی هفت‌هکتاری بود؛ بوستان مادر یا مجتمع تجاری نور.

بوستان مادر یا مجتمع تجاری نورموضوع مطلب فوق را اینجا بخوانید.

قطعه‌زمینی که تا سال ۸۸ و طبق طرح تفصیلی قرار بود پارکی شود برای اهالی شهرک فرهنگیان اما در ادامه تغییر کاربری یافته، فروخته می‌شود تا به‌جای درخت و فواره هشت برج ۱۷طبقه در آن سبز شوند.

از این موضوع هم خبر داده بودیم که شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه ۲۳ تیر ماه خود مصوب کرد که همه فعالیت‌های ساختمانی پروژه نور واقع در بوستان مادر منطقه ۵ شهرداری تهران می بایست بلافاصله تعطیل شود(اینجا بخوانید).

در این جلسه مصوب شد: شورایعالی شهرسازی و معماری مجدداً بر تثبیت کاربری بوستان مادر در منطقه ۵ شهرداری تهران (پروژه نور) به کاربری فضای سبز تأکید نموده و مسئول هر گونه تخلف از ضوابط مذکور، همچنان شهرداری تهران خواهد بود.اعضای شورایعالی شهرسازی و معماری در مصوبه خود که با حضور نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران و پس از استماع گزارش رییس کمیسیون خدمات شهری شورا به تصویب رسیده بود تاکید کرده بودند: «موضوع تخلف شهرداری از اجرای مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری مبنی بر توقف فعالیت ساختمانی در صورت اصرار بر تخلف، جهت پیگیری حقوقی از طریق دبیرخانه شورایعالی به مراجع نظارتی ارجاع شود».

ذکر این نکته ضروری است که نظربه طرح تغییر کاربری بوستان مادر در منطقه ۵شهرداری تهران (پروژه نور)به کاربری خدماتی و مسکونی(تغییر پهنه G در خیابان آیت اله کاشانی جنب ساختمان شهرداری منطقه ۵، به پهنه M وR) بدون طی اقدامات قانونی و پیرو جلسات مورخ ۵/۳/۹۳ و ۱۹/۳/۹۳ شورایعالی شهرسازی و معماری و اعلام مصوبه مبنی بر توقف پروژه ساخت و ساز و پس از بازدید نمایندگان شورا و ارائه گزارش مبنی بر ادامه فعالیت ساختمانی در حجم وسیع، این موضوع مجدداً در دستور کار شورایعالی شهرسازی و معماری مورخ ۲۳/۴/۹۳ قرار گرفته بود.

با این حال در کمال ناباوری در روزهایی که رهبر معظم انقلاب برای نابودی باغات و فضای سبز شهری و پیر شهری خون دل می خورندو بارها خبر تذکرات ایشان را از صدر تا ذیل مسوولان ملی و محلی را شنیده ایم(که آخرین آن در حاشیه دیدار این هفته با اعضا هیات وزیران بوده است) ،متاسفانه پرونده پارک نور در منطقه پنج شهر تهران ظاهرا قرار است با عدم تبعیت شهرداری تهران از ضوابط قانونی باز هم باز بماند.

با وجود آنکه شورای عالی شهرسازی و معماری تاکنون دوبار با حضور اعضای شورای شهر تهران رایبه توقف کلیه فعالیتهای ساخت وساز داده، متاسفانه بعد از شاخ و شانه کشیدن و گردن‌کشی دو عضو شورا در مقابل نظارت قانونی و ورود مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور به تخلفات شهرداری تهران، در روزهایی که عمده شهروندان به سوگواری شهادت امیرالمومنین مشغولند و شورای شهر تهران نیز به تعطیلات تابستانی! رفته است، عملیات ساخت و ساز در اراضی پارک نور تشدید شده و شهروندان دستشان به هیچ مرجعی برای دادخواهی نمی‌رسد!

قانون‌گریزی در پرونده هایی از این دست توسط شهرداری تهران چنان شدید است که این روزهاسوال رسمی از شهردار تهران اعلام وصول شده، عالیترین مقام نظام لب به گلایه گشوده اند، سازمان بازرسی کل کشور وارد تخلفات شهرداری تهران شده است و کمیسیون اصل نود مجلس نیز به موضوع ورود کرده و و تشکیل جلسه داده است. و بالاترین مرجع تصمیم گیری در نظام توسعه شهری کشور، شهرداری تهران را به تبعیت از قانون فراخوانده است. متاسفانه معلوم نیست که کدام مصونیتی شهرداری تهران را به این تخلفات مجاب می کند؟

دوست ندارم ازاین سخن بگویم که ظاهرا استراتژی آلوده کردن اعضای شورای شهر به منافع ساخت و ساز باز هم جواب داده و عمده ایشان را در سکوت فرو برده و یا به حامیان قانونگریزی مدیریت شهری بدل کرده است. در این شرایط شهروندان تهران راه چاره ای ندارند جز اینکه خود وار میدان شده و مستقیما به مقابله با تخلفاتی از این دست بپردازند. در این زمینه تجربه توقف ساخت و ساز در باغ فرزانه شیراز که با عقبه اجتماعی شهروندان شیراز و به ویژه دانشگاهیان مسوول این شهر محقق شد پیش روی ماست. آنچه از این مسیر باقی است مسوولیت پذیری اجتماعی شهروندان، تامین امنیت شهروندان معترض -که هیچ خواسته سیاسی ندارند- توسط نهادهای مسوول و حمایت خبرگان حوزه معماری و شهرسازی– که معمولا فقط پشت درهای بسته به انتقاد می پردازند و به انفعال خودخواسته شدیدی واداشته شده اند-از این تخلف آشکاراست.

هجده دی ماه در یادداشتی (اینجا بخوانید) به اعضا شورا پیشنهاد داده بودم حالا که اشتغالشان به فعالیتهای سیاسی و منافعشان در ساخت و سازهای شهری اجازه حفاظت از منافع شهروندان رابه ایشان نمی دهد پس “شورای شهر تهران را تعطیل کنند”! امروز و بعد از گذشت شش ماه باز هم همین پیشنهاد را به ایشان دارم و مانده ام که چرا فقط دو سه نفر ازاعضای شورا منافع مردم را فریاد می‌زنند و بیست واندی چشم خود را بر تخلفات شهرداری بسته‌اند! آیا هدفشان از ورود به شورای شهر تهران را نمی دانند؟