ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
منتجب نیا:

عده‌ای از نمایندگان که می‌دانند دور بعد رای نمی‌آورند از الان ژست قهرمانی می‌گیرند

شهروندان:
حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا گفت: معتقدم آقای روحانی و دولت ایشان بیش از حدی که قانون الزام می‌کرد با نمایندگان تعامل دارند. دولت فراتر از مسائل قانونی که وظیفه نمایندگان است در مسائل مختلف مانند انتخاب وزرا، انتخاب استانداران، فرمانداران، مدیران اداره‌ها با نمایندگان حوزه‌های انتخابی مشورت می‌کند و نظرات آنها را جذب می‌کند.

اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین رسول منتجب‌نیاحجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا در روزنامه آرمان در زیر آمده است:

  • ما از اول هم نگران بودیم و اعلام کردیم که چرا دولت و بویژه وزارت کشور نسبت به نمایندگانی که اکثرا در جناح مقابل آقای روحانی قرار گرفته‌اند تا به این اندازه خضوع و خشوع از خود نشان می‌دهد. ضمن اینکه از این نکته نیز نباید غافل شد که اغلب این نمایندگان در سال‌های آخر نمایندگی خود هستند و تلاش می‌کنند با انتقاد نسبت به عملکرد دولت  خودی نشان بدهند تابتوانند در انتخابات مجلس آینده به موفقیتی برسند.
  • من فکر می‌کنم هیچ کدام از دولت‌ها تا این حد با نمایندگان تعامل نداشته است. این در حالی است که متاسفانه برخی نمایندگان تا توانستند و با توسل به همه ابزارها در برابر دولت سنگ اندازی کرده‌اند. شما به حجم تذکراتی که مجلس تاکنون به دولت، وزرا و رئیس‌جمهور داده توجه کنید؛ سوال‌هایی که از وزرا کردند، استیضاح‌هایی که مطرح کردند اصلا قابل مقایسه با دولت‌های گذشته نیست. درنطق‌های قبل از دستور یا در مصاحبه‌ها در برابر دولت و رئیس‌جمهور ایستادگی می‌کنند و حرف‌های تند می‌زدند. این در حالی است که دولت تا آنجا که جا داشته است تعامل خود را با مجلس بیشتر کرده بلکه بتواند این تندروی‌ها را تعدیل کند. این رفتار دولت باعث شده که آنها خود را پیروز میدان تصور کنند. یکی از اقدامات به وجود آوردن بدعت «کارت زرد» بوده است. «کارت زرد»هیچ گونه پشتوانه حقوقی ندارد و اصلأ جایگاه قانونی ندارد. نمایندگان از وزرا سوال می‌کنند؛ وقتی که آنها توضیح دادند می‌گویند که ما قانع نشدیم و کارت زردی را به آنها می‌دهند. این رفتار چه معنی می‌تواند داشته باشد؟انگار برنامه‌ریزی شده است که وزرای حساس دولت که تعیین‌کننده ترند به هر حال یا کارت زرد گرفته یا در آینده بگیرند.
  • سوالی که مطرح می‌کنند وزیر موظف است که در زمان مشخص توضیح دهد؛ چه آنها قانع بشوند و چه قانع نشوند. بعد سراغ استیضاح می‌روند. هدف از این کار اگر درراستای وظایف نمایندگی است، همه می‌پذیرند. اما برخی نمایندگان تلاش کرده‌اند برخی از وزرای خوب دولت را استیضاح کنند. در این زمینه حتی رئیس مجلس و هیات رئیسه تلاش می‌کنند که بین وزرا و استیضاح‌کنندگان تعامل ایجاد کنند، اما برخی پافشاری می‌کنند، این طرف وآن طرف مصاحبه می‌کنند و می‌گویند ما پای استیضاح خود ایستاده‌ایم.
  • بنده معتقدم با اینکه بیش از یک سال از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته است برخی همچنان دراندیشه جبران شکست در انتخابات هستند. این عده راه را هم به نادرستی انتخاب کرده‌اند و به جای کمک به دولت برآمده از مردم و مهیا کردن فضای رقابت سالم برای انتخابات آینده تلاش می‌کنند نسبت به راهی که مردم انتخاب کردند مقاومت کنند. این عده کاندیدای خاصی داشتند که به شکست خورد و رأی بسیار اندکی آورد. اینها عصبانی شدند و درصدد انتقام‌گیری از دولت هستند. اینها به جای اینکه در وضعیت شکست و ناکامی نسبت به عملکرد گذشته خود تجدید نظر کنند، تلاش می‌کنند با سنگ اندازی دولت را ناکارآمد جلوه دهند و در نهایت اعلام کنند که ما که کاندیدای دیگری برای ریاست‌جمهوری داشتیم حساب شده کار کردیم و همچنان هم دلسوز مردم هستیم، اما دولت آقای روحانی توان اداره کشور را ندارد.
  • علاوه بر همه این موارد این عده قصد دارند قهرمان شوند و دنبال«قهرمان بازی» هستند. می‌خواهند در مقابل دولت بایستند و خود را نماد و قهرمان نشان دهند تا اگر در انتخابات مجلس آینده رأی نداشتند، حداقل به صورت قهرمان از عرصه سیاسی کنار بروند. من فکر می‌کنم اکثر این گروه به این نکته پی برده‌اند که مردم دیگر به آنها رأی نخواهند داد و شکست آنها در انتخابات آینده حتمی خواهد بود. به‌فرض این هم که صلاحیت آنها تایید شود مردم به آنها رأی نمی‌دهند؛ لذا می‌خواهند در سال‌های آخر نمایندگی چهره قهرمانی از خود به جا بگذارند و به اشکال مختلف در حال تلاشند که جلوی حرکت دولت را بگیرند.
برچسب‌ها :