ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سینما نیازمند مدیران باتجربه است

شهروندان:
رئیس هیات‌مدیره خانه سینما با بیان اینکه مدیر بعدی سینما باید به صندلی مدیریت سینما اعتبار دهد نه اینکه از آن اعتبار بگیرد، افزود: سینما اکنون نیازی به ریل گذاری افراد بی تجربه ندارد.

فرهاد توحیدی«فرهاد توحیدی» گفت: درباره بازگشایی خانه سینما در آینده نزدیک با «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌دولت «تدبیر و امید» گفت وگو خواهیم کرد. وی یادآور شد: مسلما دچار بحران همه جانبه اقتصادی و فرهنگی در سینمای ایران هستیم و پس از رفع موانع اولیه موجود در هنر هفتم کشور همچون خانه سینما، باید به فکر رفع مسائل دیگر باشیم. رئیس هیات‌مدیره خانه سینما توضیح داد: بازگشایی خانه سینما جزو موضوعاتی است که دکتر روحانی در دوران مناظرات انتخاباتی بر آن تاکید داشتند و تمامی‌اعضای خانه سینما در یک تعامل همه‌جانبه کوشش می‌کنیم در تحقق این مهم و مشکلات سینمای بحران زده یار و همراه دولت تدبیر و امید باشیم و مشکلات را از پیش پا برداریم.

توحیدی در گفت وگو با ایرنا ادامه داد: اکنون با بحران در بخش‌های تولید، توزیع و نمایش روبه‌رو هستیم؛ همچنین پیش بینی می‌شود امسال با افت تماشاگر روبه‌رو باشیم. وی این اتفاق را حاصل سیاستگذاری‌های غلط سینمایی در چهار سال اخیر دانست و گفت: فیلم‌ها رغبتی برای حضور تماشاگر در سینما ایجاد نکرده و تعداد انگشت‌شماری از فیلم‌ها، فروش خوبی دارند و بقیه فیلم‌ها نمی‌فروشد. رئیس هیات مدیره خانه سینما افزود: نتیجه این مهم، بحران ایجاد شده در سالن‌های سینمایی است و بخشی از سالن‌ها به علت کمبود تماشاگر، در حال تعطیلی هستند. توحیدی تاکید کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی به سینماداران فشار آورده و وعده‌های داده شده به سینماداران به مرحله عمل نرسید.

اصلاح شورای صنفی نمایش

وی یادآور شد: با تصمیم گیری و سیاستگذاری درست باید نشاط را به تولید برگرداند و مردم باید خود را در آیینه سینما ببینند. این فیلمنامه نویس ادامه داد: آنچه باعث می‌شود مردم از سینما رویگردان باشند این است که آثار سینمایی با زندگی آنان نسبت چندانی ندارد و می‌توان با تجدید نظر در حوزه تولید، امنیت را به هنر هفتم بازگرداند. به گفته وی، می‌توان با برنامه ریزی درست، سینمای اجتماعی و دیگر گونه‌های سینمایی را زنده کرد و کارهای زیادی هست که در هر سه حوزه تولید و توزیع و نمایش روی زمین مانده است. توحیدی گفت: اصلاح ساختار شورای صنفی اکران و بازگرداندن اعتماد سینماگران به این شورا و جلوگیری از اعمال نفوذ در اکران آثار سینمایی باید از سوی دست اندرکاران پیگیری شود. وی افزود: طلیعه همه موارد اشاره شده، حضور مدیران شایسته در قامت مدیریت سینما است که امیدواریم این مهم محقق شود.

به گفته رئیس هیات مدیره خانه سینما، سینما امروز نیازمند مدیرانی است که بتوانند خسارت چهار سال اخیر را در زمانبندی معقول جبران و روند افزایش خسارات را متوقف کنند. توحیدی با انتقاد از برگزاری جشنواره‌های نوظهور و هزینه‌های فراوان در برپایی آنها توضیح داد: این هزینه‌ها باید به تولید، توزیع و پخش برسد؛ هزینه تولید و توزیع صرف برگزاری جشنواره‌ها می‌شود؛ جشنواره‌ها یی که مشخص نیست در پیشرفت سینما چقدر اثر دارند. این نویسنده سینما تاکید کرد: معتقدم جشنواره‌های نوظهور در سینما اثری در توسعه و پیشرفت هنر هفتم ندارند و باید جشنواره‌های ریز و درشت را ساماندهی کنیم و بیش از این به اقتصاد سینما فشار نیاوریم. توحیدی گفت: برای بازسازی سخت‌افزارهای سینما دچار مشکلات مالی هستیم و سال پیش به علت تحریم‌ها با مشکل پوزیتیو روبه‌رو بودیم.

ویژگی‌های مدیر آتی سینمای ایران

وی درباره ویژگی‌های مدیر آتی سینمای ایران گفت:

به نظرم در گام نخست باید برنامه آینده سینما را تعریف کنیم و متناسب با این برنامه‌ها ، شخص مورد نظر را انتخاب کنیم. رئیس هیات‌مدیره خانه سینما با یادآوری اینکه مدیر سینما باید کسی باشد که برنامه‌های دولت تدبیر و امید را نهایی کند، تاکید کرد: دکتر روحانی بر سپردن فرهنگ به دست اهالی فرهنگ بارها تاکید کرده اما این مهم به معنای این نیست که در پست مدیریت سینما فردی سینمایی حضور داشته باشد و یا در مسند مدیریت تئاتر فردی از اهالی تئاتر انتخاب شود.

توحیدی ادامه داد: مدیر منصوب باید قاعده کلی دولت تدبیر و امید را رعایت کند؛ رئیس جمهوری بارها بر استفاده از مدیران متخصص و با تجربه تاکید کرده و یادآور شده که امروز فرصت آزمون و خطا نداریم؛ در سینما نیز نمی‌توان سکان سینما را به دست کسی داد که به دنبال تجربه اندوزی است. وی با یادآوری اینکه نیازمند ریل گذاری افراد بی تجربه نیستیم و باید از مدیریت چهار سال اخیر سینما درس بگیریم، توضیح داد: مدیر سینمایی مورد نظر باید به نظام صنفی و تعامل با سینماگران و به یک تشکیلات چابک و کارآمد اعتقاد داشته باشد.

رئیس هیات مدیره خانه سینما به عریض و طویل شدن تشکیلات سینمایی اشاره کرد و یادآور شد: در سازمان سینمایی ۳۵۰ پست درست کردند و امروز ۲۵ میلیارد تومان هزینه جاری این سازمان است. توحیدی پیشنهاد داد که تشکیلات سینمایی دولت یازدهم در یک دفتر خلاصه و تشکیلات پروانه ساخت حذف شود. وی گفت: البته بسیاری از دوستان شاید مخالف این پیشنهاد باشند، اما می‌توان تشکیلاتی کوچک را برای سینماگرانی که می‌خواهند فیلمنامه‌های خود را پیش از تولید با مسئولان چک کنند، تعبیه کرد. به گفته این نویسنده سینما، فیلمساز باید قادر باشد فیلم خود را بسازد و در نهایت درباره آثار تولید شده در کمیسیون پروانه نمایش تصمیم گرفته شود.

تشکیلات سینمایی کوچک شود

توحیدی ادامه داد: تشکیلات سینمایی باید کوچک شود و سازمان سینمایی نباید روی دست سینماگران هزینه‌های اضافی بگذارد. وی گفت: در سینما کسانی که اهلیتی نداشتند منشا امور شدند و وقتی ۳۵۰ پست در سازمان سینمایی وجود داشته باشد باید آدم‌هایی را هم برای این پست‌ها تراشید که این امر برای سینما هزینه زا است. رئیس هیات مدیره خانه سینما افزود: وقتی دستگاه عریض و طویل در سینما درست می‌شود، یه طور قطع جایی از تولید زخمی‌شده است. توحیدی تاکید کرد: آقایان ریل گذاری کردند اما نتیجه آن تولیدات سوپرمارکتی بود و اعتماد از جامعه تماشاگران حذف شد و بطور قطع تماشاگر برای دیدن یک فیلم تلویزیونی به سینما نمی‌آید.

وی به توجه بیش از پیش مدیریت جدید سینما به بخش بین الملل سینمای ایران اشاره کرد و توضیح داد: مدیر آتی سینما باید فرق فجر با کن و اسکار را بفهمد؛ این مدیر باید بداند که اسم رئیس جشنواره کن چیست. به گفته رئیس هیات مدیره خانه سینما، سینمای ایران به اندازه کافی شناخته شده و باید از بازارهای جهانی سهم بگیریم. گزارش هفته‌های فیلم را ببینید مجموع تماشاگران این آثار چقدر است؟ وی تاکید کرد: مدیری که بر صندلی سازمان سینمایی می‌نشیند باید به آن صندلی اعتبار بدهد نه اینکه از آن اعتبار بگیرد.

برچسب‌ها : ,