ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اهمیت تسریع امور خیریه

دست‌وپا‌گیربودن برخی قوانین برای فعالان امور خیریه در کشور، موضوعی است که در سال‌های اخیر مطرح بوده و روز گذشته هم معاون وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در یک برنامه زنده به آن اشاره کرد.

از دل جلسات هم‌اندیشی ماه‌های گذشته با حضور قائم‌مقام سازمان بهزیستی که با ماموریت وزیر، فعالیت‌های امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی را تسریع و تسهیل کرده است، توافقاتی به دست آمده که طرف‌های مختلف در انتظار اجرای آن هستند.

فعال‌سازی خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه و تسهیل شرایط صدور مجوز‌ها از جمله مشکلات فعلی است که به درستی درصدد رفع آن هستند. بند ١٣ ماده ٢۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، دستورالعمل اجرایی تاسیس، انحلال و اداره موسسات غیردولتی را ذکر کرده که مسوولیت اجرای آن با هماهنگی معاون رفاه وزیر، به قائم‌مقام رییس سازمان بهزیستی در امور مشارکت‌های مردمی واگذار شده است. از سوی دیگر معاونت اجتماعی وزارت کشور تلاش می‌کند مجوزها در این حوزه را ذیل این وزارتخانه متمرکز کند که هنوز مصوب نشده است.

البته این طرح یک‌بار در صحن علنی مجلس مطرح و مسکوت گذارده شده و اخیرا، لایحه‌ای به کمیسیون مربوطه در دولت رفته تا بررسی شود. با این حال وفق قانون، خیریه‌ها و موسسات از طریق بهزیستی، مجوز فعالیت دریافت می‌کنند. اخیرا وزیر کار دستوراتی را در راستای شفافیت در نحوه هزینه‌کرد و گردش مالی منابع اهدایی از سوی خیرین در سازمان بهزیستی صادر کرده‌اند که عملیاتی‌شدن آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد. اصلاح بانک اطلاعاتی خیرین و فعالان این حوزه و ساماندهی آن، از جمله خواسته‌هایی است که در سال‌های اخیر، طرح شده است.

در عین حال سیستم‌های بوروکراتیک و غیرشفاف و اطلاع بهتر خیرین از محل هزینه منابع حتما می‌تواند انگیزه مضاعفی در این زمینه فراهم کند. با وجود اینکه بسیاری از فعالان این عرصه اساسا علاقه‌مند به مطرح‌شدن نام خود نیستند اما اطلاع از محل هزینه‌کرد، موضوعی متفاوت به نظر می‌رسد. مانع دیگر در این حوزه، موضوع احراز صلاحیت برای خیرین است که راه را برای برخی اعمال سلیقه‌ها باز گذاشته است. حتی برخی نمایندگان مجلس یا شوراها برای تاسیس یک خیریه با موانعی مواجه شده‌اند. دقت در امور عام‌المنفعه جهت جلوگیری از لطمه به باورهای عمومی امری قابل درک است.

انتظار می‌رود مدیران پایین‌دستی نیز با توجه به وجود عزم در سطح کلان دولت برای استفاده از پتانسیل‌های مردمی برای غلبه بر برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها در سطح جامعه و رفع آسیب‌پذیری برخی اقشار، مساعی خود را برای تسهیل شکل‌گیری تشکل‌ها، ایجاد فرصت برای همکاری خیرین با تاسیس شبکه ملی سمن‌ها و موسسات خیریه که اخیرا با همراهی اتاق بازرگانی در حال شکل‌گیری است، به کار بندند.

مهدی بوترابی-فعال اجتماعی خیریه‌ و سمن‌ها

رونامه شرق

 

  بدون برچسب