ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حکم کوبنده برای قاتلان فرخنده

فرخنده،دختر جوان افغان را حالا همه دنیا می‌شناسند؛ مرگ او،تاریخ افغانستان را تا حدود زیادی، تحت تأثیرقرار داد. شایدبتوان فرخنده را ژاندارک افغانستان نامید. دختری که زیر پاهای مردانی انسان نما، جان خود را از دست داد اما به حقوق زنان کشورش، جانی دوباره بخشید.

دیروز چهارشنبه،خبررسید که قاضی صفی‌ا…مجددی برای چهار مرد متهم به قتل فرخنده،«حکم مرگ» را امضا کرده است.

البته این تمام ماجرا نبود؛ ۸ نفردیگر هم که درتله قانون و«جواب پس دادن»گیر افتاده بودند نیز در همین پرونده،گناهکار شناخته شدند و حالا باید، ۱۶ سال از زندگی خود را در گوشه زندان، آب خنک بخورند. هر چند تمام این احکام ، فرخنده را زنده نمی کند اما بدون شک، سدی می شود بر سر راه کشته شدن فرخنده هایی دیگر؛ و قطعاً نام فرخنده را تا همیشه افغانستان، زنده نگه خواهد داشت. قاضی مجددی، فرصتی مجدد را هم برای محکومان قائل شده و به آنها گفته که این حکم‌ها، نهایی نیست و می توانند اعتراض کنند.

البته نفس رسیدگی به پرونده فرخنده در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون در نظر گرفتن شرایط مردسالارانه و جوّ حاکم بر جامعه افغانستان، به اندازه کافی، التیام بخش دل عزاداران فرخنده است. تا از فضای دادگاه بیرون نیامده ایم، این را هم بگویم که حکم پلیس هایی که شاهد قتل فجیع فرخنده بودند و عین خیال شان هم نبوده که دخترک بی پناه زیر لگدهای مردان نادان، جان می بازد نیز به زودی صادر خواهد شد؛ روز یکشنبه؛ یکشنبه‌ای که برای آنها هم، قطعاً سیاه خواهد بود.

در پرونده فرخنده، حدود ۵۰ نفر متهم به صف شده اند که تاکنون فقط حکم ۱۲ نفر آنها، اعلام شده است. در حکمی که قاضی شجاع افغان زیر آن را امضا کرده ، این‌گونه روح عدالت جاری شده است: « زین‌العابدین، مشهور به زین‌الدین متولی زیارتگاه شاه دو شمشیره و سه نفر دیگر به نام‌های محمد یعقوب، محمد شریف و عبدالبشیر به دلیل اتهام در قضیه قتل و سوزاندن جسد فرخنده براساس قانون جزا و قانون منع خشونت علیه زنان افغانستان به اعدام محکوم می شوند. غیاث‌الدین، سیف الرحمن، حسیب ا…، اکرام الدین، غلام محمد، عبدالفتاح، محمد عمران و مهمند نیز هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم شده و تمام وسایل مرتبط به جرم که از این افراد گرفته شده نیز، مصادره می شود.»

یکی از نکاتی که در پرونده محکومان به چشم می‌خورد، شرایط محمد یعقوب است که ظاهرا سن و سال او برای اعدام، کافی نیست اما قاضی مجددی گفته که گول شناسنامه او را نمی خورد چرا که برای دادگاه محرز شده با توجه به چهره اش ، او بیشتر از ۱۸ سال دارد! ( براساس قانون افغانستان افراد کمتر از ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند.)

     ماجرای فرخنده چه بود؟
برویم به حدود یک ماه و نیم قبل، به جایی در پایتخت افغانستان. در ساعت و مکان، مردان عصبانی ،دختری تنها و بی پناه را  با این ادعا که یک نسخه از قرآن را سوزانده، با مشت، لگد، چوب و سنگ به قتل رساندند و دست آخر هم، تن مجروح  او را آتش زدند.

«پایان» فرخنده اما «آغاز» اعتراض مردم افغان و شمار زیادی از سازمان های مدافع حقوق زنان و حقوق بشر بود. مردمی از سراسر جهان و سازمان هایی در اقصی نقاط دنیا که نتوانستند به راحتی از کنار مرگ دختر جوان افغانستانی بگذرند.

حکم پرونده فرخنده، هر چند با مرگ ۴ مرد دیگر به پایان خواهد رسید اما این درس عبرتی برای مردانی خواهد بود که خود را «قانون» می دانند و برای انسانی بی گناه، «حکم مرگ» صادر می کنند؛ اینک، «قصاص» پاسخ توحّش قرن بیست و یکی آنها خواهد بود.

روزنامه قانون

برچسب‌ها : ,