ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تحقیق و تفحص از سازمان‌ زندان‌ها در ابهام

یکی از طراحان طرح تحقیق‌وتفحص از سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور گفت: اصولا مسئولان سازمان زندان‌ها نتوانستند با توضیحاتشان بیش از ١۵ نماینده را که درخواست این تحقیق‌وتفحص را داشتند، قانع کنند؛ در نتیجه صحبتی از منتفی‌شدن این طرح نیست و ما مصر هستیم تا این طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

اواخر فروردین سال ١٣٩٣ برای اولین‌بار موضوع تحقیق‌وتفحص از سازمان‌ زندان‌ها مطرح شد. این رویداد در پی انتشار اخباری مبنی‌بر درگیری در بند ٣۵٠ زندان اوین رخ داد. در همان مقطع برخی از نمایندگان مجلس مانند علی مطهری اقدام به تشکیل کمیته‌ای جهت پیگیری این حادثه کردند. از طرفی دولت هم با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب به بررسی موضوع پرداخته و اعلام شد نتیجه بررسی‌های این کمیته به اطلاع عمومی خواهد رسید.

گزارش دولت تا به امروز منتشر نشده است، اما از همان زمان موضوع تحقیق‌وتفحص از سازمان زندان‌ها بارها تکرار شد تا اینکه در نهایت روز ٢٠ اردیبهشت سال ٩۴ به تصویب کمیسیون قضائی مجلس رسید.

دبیر کمیسیون قضائی مجلس، ابوالفضل ابوترابی، در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه کمیسیون در بیستم اردیبهشت گفت: «در این جلسه که رئیس سازمان زندان‌ها نیز در آن حضور داشت، پس از توضیحات رئیس سازمان زندان‌ها، تحقیق‌وتفحص از سازمان زندان‌ها در کمیسیون به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید. برهمین‌اساس مسئولان دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در جلسات هفته آینده در کمیسیون حاضر شده و به سؤالات نمایندگان در این‌باره پاسخ خواهند داد».

سخنگوی کمیسیون قضائی: احتمال لغو تحقیق‌وتفحص از سازمان زندان‌ها

دیروز در رابطه با این طرح اخبار ضدونقیضی به گوش رسید. سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی از احتمال لغو بررسی تقاضای تحقیق‌وتفحص از سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور خبر داد.

میرهادی قره‌سیدرومیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه بعدازظهر یکشنبه کمیسیون حقوقی گفت: «در جلسه‌ای که به همین منظور تشکیل شد، رئیس سازمان زندان‌ها به همراه معاونانشان و مسئولان دفتر امور هماهنگی حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح، دادگاه ویژه روحانیت، وزارت اطلاعات، پلیس ناجا و سپاه پاسداران حضور داشتند. در این جلسه که در جهت رفع ابهامات موجود درباره وضعیت سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور برگزار شد، متقاضیان اجرای این تحقیق‌وتفحص خواستار تعالی وضعیت زندان‌های کشور بودند که توضیحات مفصلی از سوی مسئولان حاضر به این متقاضیان ارائه شد.»

او افزود: «با توجه به پاسخ‌هایی که به سؤالات مطرح‌شده داده شد، این احتمال وجود دارد که متقاضیان اجرای این تحقیق‌وتفحص از پیگیری آن منصرف شوند و این موضوع تا سه‌روز دیگر که وقت قانونی رسیدگی به طرح در کمیسیون است، مشخص می‌شود.»

طراحان قانع شدند!

سیدمحمدعلی موسوی، از اعضای کمیسیون قضائی مجلس، ضمن اشاره به اینکه جلساتی در کمیسیون با حضور مسئولان سازمان زندان‌ها برگزار شده گفت: «در این نشست‌ها، مسئولان مربوطه توضیحاتی به نمایندگان ارائه دادند که براساس آن، استنباط ما این بوده که طراحان طرح تحقیق‌وتفحص قانع شده‌اند و دلیلی برای مطرح‌شدن آن در صحن علنی مجلس وجود ندارد». موسوی با تأکید بر اینکه اصولا تخلفی در زندان‌های کشور رخ نداده که بخواهند از آن تحقیق کنند، ادامه داد: «نمایندگانی که درخواست تحقیق‌وتفحص از زندان‌ها را داشتند، مصداقی برای نقض قانون در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور ارائه ندادند تا بتوان روی آن بحث کرد». وی ارتباط این طرح با حوادث سال گذشته بند ٣۵٠ زندان اوین را تکذیب می‌کند.

این در حالی است که یکی از طراحان طرح تحقیق‌وتفحص از سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور در گفت‌وگو با «روزنامه شرق» تأکید می‌کند این طرح به صحن علنی مجلس خواهد رفت.

مجتبی رحماندوست با اشاره به انتشار اخباری مبنی‌بر اقناع طراحان و درنتیجه منتفی‌شدن احتمالی طرح تحقیق‌وتفحص از سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور، گفت: «اصولا مسئولان سازمان زندان‌ها نتوانستند با توضیحاتشان بیش از ١۵ نماینده را که درخواست این تحقیق‌وتفحص را داشتند، قانع کنند، در نتیجه صحبتی از منتفی‌شدن این طرح نیست و ما مصر هستیم تا این طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به اعتقاد بنده، هر نهاد و فرد و دستگاهی باید تحت نظارت‌های عالیه توسط دستگاه‌هایی که امر نظارت بر آنان وارد شده، قرار گیرد تا از هر نوع فسادی مصون بماند.»

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «سازمان زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور باید امکان نظارت‌پذیری و پاسخ‌گویی پیدا کند و از طرفی مسئولان آن احساس کنند که تحت نظارت هستند و باید پاسخ‌گو باشند البته ما هیچ‌کس را متهم به عمل خلافی نکرده و نمی‌کنیم.»

رحماندوست ضمن ابراز تأسف از به‌تعویق‌افتادن طولانی‌مدت این طرح گفت: «امیدوارم با توجه به پیگیری مجدانه ما، این طرح به‌زودی به صحن علنی مجلس بیاید و به نتیجه نهایی منجر شود. من به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اطمینان می‌دهم که تا حصول نتیجه در این طرح به پیگیری خود ادامه خواهم داد.»

نقش گزارش‌های منتشرنشده

در تمام سال‌های گذشته، طرح‌های تحقیق‌وتفحص بسیاری در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که یا به انتها نرسیده یا گزارش نهایی آن منتشر نشده است. از طرفی برخی گزارش‌های منتشرشده هم چندان مورد توجه قرار نگرفته است. برای مثال گزارش تحقیق‌وتفحص از سازمان تأمین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت شد، اما با گذشت بیش از یک‌سال از قرائت آن گزارش، اتفاق خاصی در پرونده تأمین اجتماعی زمان مرتضوی رخ نداده است. در مورد سازمان زندان‌ها هم اگر گزارش کمیته حقیقت‌یاب دولت درباره موضوع بند ٣۵٠ زندان اوین منتشر می‌شد، می‌توانست کمک شایانی به موضوع و طرح تحقیق‌وتفحص کند. به‌هررو باید دید نتیجه این طرح چه خواهد شد؛ منتفی می‌شود یا به صحن علنی مجلس می‌رود. شاید این طرح هم مانند بسیاری دیگر به سرانجام نرسد.

منبع: شرق