ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نیمی از جوانان راه‌های انتقال HIV را نمی‌دانند

عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات انجام شده در مورد میزان آگاهی جوانان از راه‌های انتقال HIV گفت: بیش از نیمی از جوانان ما در این زمینه اطلاعی ندارند.

وی گفت: کشور ما کشوری جوان است و نیمی از جمعیت آن را جوانان و کودکان تشکیل می‌دهند. این جوانان کنجکاو هستند تا رفتارهای پرخطر را تجربه کنند بنابراین نسبت به دیگر افراد بسیار آسیب پذیرتر در مقابل مخاطرات هستند.

صداقت افزود: بسیاری معتقدند که با رفتارهای پرخطر بسیار بیشتر از بار بیماری‌های آمیزشی است. بنابراین باید اقدامات ما به سمت کم شدن رفتارهای پرخطر پیش برود چون اگر جوانان ما مبتلا شوند باید تمام اقدامات وزارت کشور به سمت اقدامات درمانی، تامین دارو و توانبخشی سوق پیدا کند.

وی در مورد آخرین آمار مبتلایان به HIV در کشور تا پایان پاییز ٩٣ را ٢٩ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در هیچ کشوری امکان سرشماری عمومی HIV وجود ندارد و بر اساس روش‌های تخمین تعداد کلی مبتلایان محاسبه می‌شود که بنابراین آخرین مدل‌سازی حاکی از ابتلای ٩٠ هزار ایرانی در کشور به بیماری ایدز است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت ۴۶ درصد مبتلایان را افرادی دانست که میان ٢۵ تا ٣۴ سال سن دارند و گفت: اگر فرض کنیم که ۴ سال زمان می‌برد تا فرد برای آزمایشها مراجعه کند به این نتیجه می‌رسیم که سن ابتلای این ۴۶ درصد ٢٠ تا ٣٠ سال است.

وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه چهارم جامع کشوری در مورد ایدز گفت: در برنامه سوم خوشبختانه بسیاری از مواردی که لحاظ شده بود عملیاتی شد و بسیاری از اهداف رسیدیم.

منبع: فارس