ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اعتراض سخنگوی دولت به رفتار صدا و سیما در قبال مذاکرات

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود که با یک هفته غیبت برگزار شد، درباره مسائلی چون چگونگی حذف یارانه‌بگیران پردرآمد، تجمعات در اعتراض به روند مذاکرات هسته‌ای، لغو سخنرانی علی مطهری و اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

روزنامه شهروند نوشت؛ نوبخت دیروز در نشست خبری‌اش به سوالات متعددی درباره چگونگی حذف یارانه‌بگیران پردرآمد پاسخ داد. او گفت که با توجه به تصریح این موضوع در ماده ٢٠ قانون، این اقدام باید انجام شود به همین دلیل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور شد تا اطلاعات را از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف جمع‌آوری و افراد پردرآمد را شناسایی کند تا بتوانیم قانون را اجرا کنیم. او حرف‌های جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر دشواری شناسایی یارانه‌بگیران پردرآمد را تأیید کرد و گفت: «درآمد یک وجه است، گاهی ممکن است فردی درآمدش بالا باشد اما هزینه‌های زندگی زیادی داشته باشد، به‌عنوان مثال خانه نداشته یا بیمار صعب‌العلاج در منزل داشته باشد، بنابراین شناسایی افراد پردرآمد کار پیچیده‌ای است.»

سخنگوی دولت تصریح کرد: اما با این حال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور است تا آن‌جا که می‌تواند، مطمئن شود و این کار را انجام دهد اما اگر اشتباهی هم در حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه انجام شد، برای بازبینی فرصت گذاشته شود.

تجمعات غیرقانونی خلاف شرع است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی به تجمعات غیرقانونی اخیر در اعتراض به روند مذاکرات هسته‌ای گفت: انتظار می‌رفت کسانی که دغدغه دارند یا اصطلاحا دلواپسند، فرصت داشته باشند دغدغه‌های خود را که برای دولت محترم و شنیدن آن لازم است، منعکس کنند.

او ادامه داد: اما این تجمع‌ها غیرقانونی بود و باید بدانند این کار غیرقانونی بنا به دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حتی رهبر معظم انقلاب خلاف شرع است و این تجمعات غیرقانونی فراتر از بیان نظرات که اکنون در محافل قانونی انجام می‌شود، خلاف شرع به شمار می‌رود که آنها در حال انجام آن هستند. گفتار و رفتار این عده باید با هم منطبق باشد. زمانی که به شرع اعتقاد داریم باید در رفتارمان هم آن را رعایت کنیم.

نوبخت در ادامه درباره انتقادهای صورت‌گرفته در مورد عملکرد صداوسیما درخصوص پخش گزینشی برخی مطالب گفت: برخی معتقدند صداوسیما به حد کافی نظرات مخالفان را پخش می‌کند و گاهی لحن و روش آنها نیز همراه با استهزا و تمسخر است. به نظر من افکار عمومی می‌تواند به خوبی در این مورد اظهارنظر کند. مردان دیپلمات ما در مذاکرات با همه توان در تلاش هستند و همه مساعی خود را برای شکستن حلقه تنگ تحریم‌های ظالمانه به کار می‌گیرند تا ملت ایران ضمن برخورداری از حقوق هسته‌ای خود بتوانند از منابع لازم برخوردار شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: قطعا این مطالب و تجمع‌ها، بر عملکرد دولت و نمایندگان ملت در مذاکرات تأثیر سوء ندارد اما افکار عمومی با دقت فضا را رصد می‌کند و در زمان مناسب نسبت به این موضوعات اظهارنظر خواهد کرد. همچنین در مورد عدم انعکاس اظهارات یادگار امام(ره) از رسانه ملی، داوری را به عهده رسانه‌ها و افکار عمومی واگذار می‌کنم.

نوبخت در ادامه همین بحث به لغو سخنرانی علی مطهری، نماینده تهران در کرج هم اشاره کرد و گفت: صرف‌نظر از اینکه آقای مطهری شخصیتی اصیل، فهیم، دلسوز انقلاب و صاحب‌نظر است و باید نظرهای ایشان را بشنویم، در مقابل اینکه هرکس به خود این اجازه را می‌دهد که نظرش را در موقعیت‌های قانونی و حتی تجمعات غیرقانونی بیان کند، باید این امکان و حق را برای فرزند خلف شهید مطهری قایل باشیم تا بتوانند نظرات خود را مطرح کنند.

سخنگوی دولت افزود: همه استانداران و فرمانداران موظف هستند در راستای صیانت از حقوق قانونی و آزادی بیان سخنران‌ها تلاش کرده و فرصتی را ایجاد کنند تا همه بتوانند در چارچوب قانون نظرات خود را بیان کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: از وزیر کشور این انتظار می‌رود که نهایت سازوکارها را برای این سخنرانی‌ها در استان‌ها فراهم کند تا دیگر چنین مسائلی تکرار نشود.  نوبخت درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه مردم نمی‌توانند انتقاد کنند، تأکید کرد: این صحبت رئیس‌جمهوری معطوف به این مطلب است که از برخی اگر حتی انتقاد صورت نگیرد خودشان را در انتقاد کردن به دولت حتی با تمسخر در برخی رسانه‌ها مجاز می‌دانند و اشاره رئیس‌جمهوری به این مطلب بود و نشان می‌دهد از چه روش‌هایی برای مخالفت با دولت استفاده می‌شود.

دولت از امکاناتش برای القای نظر خود در انتخابات استفاده نخواهد کرد

همچنین نوبخت در واکنش به اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی پیرامون دخالت دولت در انتخابات گفت: اگر منظور از دخالت اجرای انتخابات است، ما حتما باید در انتخابات دخالت کنیم اما اگر منظور این است که دولت از منابع در اختیار خود سوءاستفاده کند و آن را به نفع خود در اختیار بگیرد؛ این موضوع را قویا تکذیب می‌کنیم. سخنگوی دولت افزود: با این حال، علاوه بر اینکه برخی اعضای دولت عضو حزبی بودند؛ پس حتما می‌خواهند در انتخابات از امکانات دولتی استفاده کنند، یک صحبت غیرواقعی است. ما امانتدار مردم هستیم و اجازه استفاده از امکانات عمومی را برای استفاده‌های شخصی نداریم. دولت به هیچ عنوان از امکانات و امانت‌هایی که در اختیار دارد، برای القای نظر خود در انتخابات استفاده نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که طرح‌هایی در مجلس بار مالی دارد و ممکن است این پول‌ها وارد انتخابات شود، گفت: طبق اصل ٨۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند طرح‌هایی را که بار مالی دارد به تصویب برساند. اگر هم این طرح‌ها تصویب شود، شورای نگهبان آن را تأیید نمی‌کند. در این مورد نیز قضاوت با افکار عمومی است که این طرح‌ها برای رفع مشکلات است یاخیر، که ان‌شاءالله همین‌طور است. نمایندگان علاقه‌مند به حل مشکلات مردم هستند اما باید بدانند اگر دولت منابعی داشته باشد، مضایقه نخواهد کرد. تکلیف دولت برای پرداخت‌هایی که منابع آن مشخص نیست، روشن است.

ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات به دولت مربوط نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگر درباره نامه مجمع روحانیون مبارز به رئیس‌جمهوری درباره رفع ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات گفت: درباره این نامه درخصوص رفع ممنوع‌التصویری حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی باید بگویم که این نامه را ما در دولت دریافت نکردیم و نمی‌دانم که به شخص رئیس‌جمهوری داده شده است. حتما اگر گفته‌اند که نامه را ارسال کرده‌ایم این نامه ارسال شده است.
نوبخت گفت: من در این خصوص قبلا نظرم را در مورد شخصیت محترم جناب آقای سیدمحمد خاتمی اعلام کردم و گفتم که ممنوع‌التصویری ایشان مربوط به دولت نیست و اگر سخنگوی قوه قضائیه بیان کرده چون شخصیت قانونمندی است به‌طورحتم مستنداتی دارد که من از آن بی‌خبرم. او ادامه داد: ضمن اینکه باید بگویم در شورایعالی امنیت ملی چنین مصوبه‌ای را به خاطر ندارم.

همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سوال «شهروند» مبنی بر اینکه با اشاره به اظهارات وزیر اطلاعات در روزهای اخیر و تکذیب آن در روز گذشته آیا فشاری بر دولت در این خصوص وجود دارد؛ چون ممکن نیست همه رسانه‌ها در انعکاس خبر وزیر اطلاعات اشتباه کرده باشند، نوبخت گفت: ما از وزیر اطلاعات خواهش می‌کنیم که خودشان توضیحات بیشتر را در زمان مناسب ارایه دهند. شاید از صحبت‌های ایشان این استنباط شده بود که وی برای تغییر تحت فشار است که بعد خودشان این عبارات را اصلاح کردند.

نوبخت درخصوص جابه‌جایی پایتخت اظهار کرد: گروهی از وزارت راه و شهرسازی مامور شد تا به بررسی انتقال پایتخت بپردازد و مطالعاتی که از قبل وجود داشت را به روزرسانی کند، اینکه چه تصمیمی گرفته شود و اینکه پایتخت منتقل شود یا مراکز سیاسی یا برخی از وزارتخانه‌ها درحال بررسی است و پس از مطالعات تصمیم‌گیری خواهد شد.

برای شرایط سخت برنامه داریم

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرفین مذاکره با ایران مسأله تهدید به بازگشت به تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و رویکرد دولت در این رابطه چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: روزهای پایانی مذاکرات است و حتی ممکن است از حرف‌های تحریک‌آمیز توسط افراد مسئول و غیرمسئول‌شان استفاده کنند اما آنچه که قابل اتکاست مطالبی است که به تحریر می‌آید. ما تلاش می‌کنیم در آنچه که نوشته می‌شود حقوق کامل ملت ایران تأمین شود. اگر این اتفاق نیفتد و شرایط سخت‌تر شود، منابع ما تقلیل پیدا می‌کند. ما حتی برای شرایط بسیار سخت که حتی صادرات نفت به ۵٠٠‌هزار بشکه یا حتی ٣٠٠‌هزار بشکه نیز برسد برنامه داریم و اگر لازم باشد اعلام می‌کنیم. همچنین برای شرایطی که منابع سرمایه‌ای به داخل ایران سرازیر شود نیز برای نحوه هزینه‌‌کردن پول‌های زیاد برنامه داریم.

نوبخت همچنین به حضور هیات‌های خارجی و سفرشان به ایران اشاره کرد و افزود: می‌دانیم که همه منتظر پایان مذاکرات هستند و همه تلاش ما برای استفاده از هرگونه سرمایه‌گذاری جهت پیشرفت عمرانی کشور است و البته هرگز حاضر نیستیم به هر قیمتی به توافق دست یابیم، بنابراین همه خطوط قرمز را رعایت خواهیم کرد. البته در نظر داریم که سرمایه‌گذاری‌ها منابع فراوانی برای ملت ایران خواهند داشت.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد دلایل قیمت آزاد بنزین، گفت: این تصمیم خلق‌الساعه نبوده بلکه یک قانون است و در قانون بودجه‌ سال ٩۴ نیز بر آن تأکید شده، همچنین از‌ سال ٨٩ در دستورکار قرار گرفته است، بنابراین دولت قانون را اجرا می‌کند. می‌توانید به صحبت‌های من در تاریخ ۵/١٢/١٣٩٣ که در صحن علنی مجلس مطرح کردم، مراجعه کنید.

برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که نوبخت گفته است قیمت بنزین افزایش نخواهد داشت. در همین تاریخ می‌توانید به خبرگزاری ایرنا و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت مراجعه کنید که من در پاسخ به خبرنگاران گفته‌ام فعلا نیازی به افزایش قیمت‌ها نیست بنابراین از همه خبرنگاران و خبرگزاری‌ها درخواست می‌کنم در انتشار اخبار دقت و صداقت لازم را به خرج دهند.