ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معاون جدید محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط ‌زیست:

تعداد شکارچیان متعهد کم است

روز گذشته با حکم معصومه ابتکار، فرهاد دبیری به‌عنوان معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست منصوب و جانشین احمدعلی کیخا، معاون پیشین، شد.او پیش از این مشاور حقوقی ابتکار در سازمان محیط‌ زیست بود. دبیری در اولین روز کاری خود از سیاست‌ها و برنامه‌های خود برای معاونت تحت‌امرش سخن گفت.

در این گفت‌وگو، روزنامه شرق، از او درباره برنامه‌هایش برای مقابله با تعدی‌ها به محیط ‌زیست و به‌ویژه مسئله شکار پرسیده و این‌طور پاسخ داده است: «من به‌واسطه سال‌ها حضور در محیط‌ زیست و همچنین دفتر شکار و صید و امور بازرسی سازمان، اکثر شکارچی‌ها را می‌شناسم و از دغدغه‌ها و مسائل آنها اطلاع دارم، واقعیت این است که باید بدانیم تفاوت‌هایی وجود دارد بین شکارچی‌ها، برخی از شکارچی‌ها علاقه‌مند به محیط‌ زیست هستند و خواستار تخریب و آسیب‌رساندن به آن نیستند، گروهی از این دست به‌عنوان مثال اگر یک سال شکار ممنوع اعلام شود، دست از اسلحه می‌کشند و هرگز شکار نمی‌کنند. اما برخی دیگر نه و این دسته فقط هدفشان شکار است، بدون‌توجه به وضعیت محیط ‌زیست کشور و حتی در بدترین شرایط هم تفنگهایشان برای شکار آماده است.»

او می‌افزاید: «البته و متأسفانه تعداد شکارچیانی که علاقه‌مند به محیط ‌زیست و پایبند به قوانین هستند، به نسبت شکارچیان غیرمتعهد بسیارکمتر است و همین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه است. تعداد زیاد اسلحه‌های غیرمجازی که در دست برخی افراد است، این مشکل را بزرگ‌تر کرده است. از نظر من، مسئله شکار یک موضوع فرهنگی است و باید جوانب مختلف آن را در نظر گرفت. باید با حفظ تعادل و تعامل در این حوزه تلاش کنیم مشکلات را حل کنیم، باید به فکر راهکارهای پایدار و درست باشیم، بر همین اساس معتقدم از طریق برنامه‌هایی مثل قرق‌های اختصاصی و شکارگاه‌های خصوصی می‌توان این مشکل را به شکلی منطقی حل کرد.»

فرهاد دبیری همچنین در رابطه با دیگر برنامه‌های خود در این حوزه می‌گوید: «من از سال ۵١ در سازمان حضور دارم و از همان سال‌ها با این حوزه آشنا هستم، بر همین اساس به نظرم مهم‌ترین مسئله‌ای که در شرایط کنونی داریم، این است که انتظارات علاقه‌مندان و مشارکت‌جویان و همه گروه‌های دلسوز و مرتبط با حوزه محیط ‌زیست و مناطق چهارگانه را برآورده کنیم. باید بررسی کنیم و ببینیم با چه ظرفیت‌ها و شیوه‌هایی قادر هستیم این مشکل را برطرف کنیم. در این حوزه رویکرد اصلی و اساسی ما استفاده از ظرفیت‌های مردمی و جوامع محلی خواهد بود؛ چون معتقدم بدون حضور و مشارکت آنها و اینکه جوامع محلی بدانند مناطق چهارگانه مانع روند و روال عادی زندگی آنها نمی‌شود، نمی‌توان کاری کرد.
بر همین اساس اولین دغدغه ما این است که بتوانیم امکانی را فراهم کنیم تا از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق چهارگانه محیط‌زیستی با رویکرد مشارکت فعالانه جوامع محلی استفاده شود.»

فرهاد دبیری دارای لیسانس حقوق قضائی از دانشگاه شهید بهشتی، فوق‌لیسانس حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی و دکترای حقوق بین‌الملل با گرایش محیط‌ زیست از کالج ترینیتی انگلستان در سال ٢٠٠۴ است.

او مسئولیت و سمت‌های اجرائی چون کارشناس برنامه‌ریزی و ارزشیابی سازمان حفاظت محیط ‌زیست ١٣۵١، کارشناس حقوقی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ١٣۵٢، کارشناس مسئول حقوقی در دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ١٣۵٣، معاون دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط ‌زیست ١٣۵۴، مدیر دفتر شکار و صید و امور بازرسی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ١٣۵۶، قائم مقام معاونت اجرائی سازمان حفاظت محیط ‌زیست (با حفظ سمت) ١٣۵۶، مدیر دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ١٣۵٩، سرپرست معاونت اداری و مالی سازمان (با حفظ سمت) ١٣۶٠، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان (٢۴ سال) ١٣۶١ و مشاور حقوقی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط ‌زیست در سال ١٣٨۴ به مدت شش ماه تا شهریور همان سال را در کارنامه خود دارد.

دبیری در تدوین مجموعه دوجلدی قوانین و مقررات محیط ‌زیست در ایران، انجام مطالعات حقوقی طرح استراتژی توسعه پایدار در ایران برایUNDP، انجام مطالعات حقوقی و مدیریتی طرح جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای بانک جهانی و FAO، انجام مطالعات حقوقی و تهیه گزارش ایران درباره قوانین ملی برای CEP، انجام مطالعات و تدوین پیش‌نویس قانون ارزیابی زیست‌محیطی برای UNDP، تحقیق و تدوین پیش‌نویس قانون حفاظت از لایه ازن برای UNDP، و… مشارکت داشته است.