سلامتی روانِ انسانهای نوعدوست
نوعدوستی از ساز و کارهای پخته و بالغانه، دفاعی روانی است که کاربرد آن نماینده پختگی شخصیت است. در اینجا نیز ادبیات کهن ایران که شادابی و تازگی خود را با گذشت قرنها حفظ کرده است نمونههای ارزشمندی دارد.
همی نصیحت من گوش دار و نیکی کن
که دانم از پس مرگم کنی به نیکی یاد
نداشت چشم بصیرت که گرد کرد و نخورد
ببرد گوی سعادت که صرف کرد و بداد
همه دوست دارند مورد علاقه و محبت دیگران باشند اما مانند همه کارهای ارزشمند، این نیز به سادگی میسر نیست.
گاه دلبستگی به مال و متاع دنیوی چنان است که این ضربالمثل مصداق مییابد که: «مال است نه جان است که آسان بتوان داد.»
پزشک روح و جان، سعدی علیهالرحمه در گلستانش میگوید:
نیک بخت آنکه خورد و کشت، و بدبخت آنکه مُرد و هشت
مکن نماز بر آن هیچ کس که هیچ نکرد
که عمر در سر تحصیل مال کرد و نخورد
موسی(ع) قارون را نصیحت کرد که: «احسن کما احسن الله الیک»، نشنید و عاقبتش را شنیدی.
خواهی که ممتع شوی از دینی و عقبی
با خلق کرم کن چو خدا با تو کرم کرد
از شروط سلامت روان، دوستی و مهربانی با دیگران است. یعنی شخص توان خود را در راه هدفهای انسانی و الهی به کار ببرد که چون هنگام ترک این جهان و رویارویی با بزرگترین چالش زندگانی رسید، بتواند با خود بگوید: «من از زندگی ام راضیام. زندگی من ارزش زیستن را داشت.»
نتیجه آنکه، کار نیکی که برای نسلها باقی بماند و دعای خیر آنان را به همراه داشته باشد فرصتی برای ماندگاری در قلبها است.
بر این رواق زبرجد نوشتهاند به زر
که جز نکویی اهل کرم نخواهد ماند
منبع: روزنامه ایران