ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

افزایش آمار مهاجرت در حوزه زنان

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده می‌گوید: در گذشته الگوی مهاجرت مردانه بود اما در دهه‌های اخیر، این الگو تغییر کرده است و الان حضور خانواده‌ها و حتی زنان سرپرست خانوار هم در مناطق مهاجرپذیر و در میان حاشیه‌نشینان داریم.

فهیمه فرهنمدپور می‌افزاید: با حضور کانون‌های فرهنگی – اجتماعی در سراسر کشور می‌توان حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی را گسترش داد و تعبیر زنانه شدن آسیب‌ها دقیق و درست نیست.

او می‌گوید: وزارت کشور برنامه‌های زیادی در حوزه سیاستگذاری برای زنان دارد که در برنامه ششم به آنها می‌پردازد. مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده درباره اقدامات انجام شده در کارگروه زنان و خانواده برای کاهش طلاق و افزایش ازدواج سالم می‌گوید: ذیل شورای اجتماعی کشور، چند کارگروه تعریف شده که یکی از آنها، کارگروه تحکیم و تعالی خانواده است و  از آنجا که موضوع ازدواج و طلاق هنوز در دستور شورای اجتماعی کشور قرار نگرفته، طبعا در این کارگروه هم به بحث گذاشته نشده است.

فرهنمدپور درباره فعالیت‌های این کارگروه  تاکید می‌کند: موضوع حاشیه‌نشینی بسیار مهم است. با رصد مسائل خاص زنان و خانواده در مناطق حاشیه‌نشین را با کارشناسان حوزه زنان وزارت بهداشت، علوم، آموزش و پرورش و بهزیستی انجام می‌دهیم، ناامنی از مسائل ویژه حاشیه‌نشینی است که برای زنان و دختران به طور ویژه خطرساز است.

به گفته او بهداشت و سلامت زنان در این مناطق برای ما مهم است؛ چون شاخص‌های سلامت و رفاه در این مناطق بسیار پایین است. این موضوعات یعنی سلامت، بهداشت، آموزش و امنیت زنان و دختران در این مناطق از محورهای مهم بررسی شده در کارگروه بودند.

به گفته او تعبیر زنانه شدن آسیب ها را تعبیر دقیقی نمی‌دانم و قبول ندارم، به نظر من ما شاهد تغییر الگو هستیم، یعنی پیش از این بسیاری از آسیب‌ها صرفاً مردانه بودند یا مردانه تلقی می‌شدند اما الان کم‌کم این الگو در حال تغییر است و این به معنای زنانه شدن الگو نیست.

او در پاسخ به این سوال که سند امنیت زنان و کودکان در چه مرحله‌ای است، می‌افزاید: در ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شده در قالب فعالیت هماهنگ بین دستگاهی سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی را تدوین کند. ۹ دستگاه هم در این ماده نامبرده شده‌اند.

به گفته او با توجه به اینکه تامین امنیت وظیفه ذاتی وزارت کشور است، این مأموریت به این وزارتخانه سپرده شد و در وزارت کشور هم با ملاحظه موضوع امنیت یعنی زنان و کودکان، کار را به عهده حوزه زنان گذاشتند.

وی تصریح می‌کند:‌ متأسفانه حدود ۳ سال اول برنامه در دولت گذشته کار اساسی و قابل عرضه‌ای در این مورد نشد و ما در دوره جدید کار را دنبال کردیم.

به گزارش خبرآنلاین؛ فرهمندپور می‌افزاید: این سند، یک سند راهبردی است و در آن ابعاد ناامنی زنان و کودکان بررسی شده و موضوعات راهبردی، اهداف راهبردی و راهبردهای منتهی به آن اهداف شناسایی شده‌اند و شاخص‌های سنجش عملیاتی شدن این راهبردها هم تعیین شده‌اند.