ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

فواید راه‌اندازی جنبش ضدتحریم

شهروندان – علی قاسمی:
با فعالیت گسترده جنبش ضدتحریم و ایجاد موج وسیع از یک طرف و انتخاب هوشمندانه روش دیپلماسی از سوی دیگر، دیپلماسی در گرفتن حق و حقوق به‌ویژه حقوق هسته‌ای تسهیل و آسان خواهد شد.

علی قاسمیجهان بعد از تحمل تبعات و مشکلات سنگین جنگ جهانی دوم با ایجاد سه نهاد بین‌المللی (سازمان ملل متحد، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی) به این فکر افتاد تا گام در راهی بگذارد که بر اساس اقتصاد آزاد بتواند صلح و دوستی را با همیاری همه ملل برای جهان به ارمغان آورد، اما هیچ‌گاه این ایده اتفاق نیفتاد.

قدرت‌های بزرگ با نادیده گرفتن حقوق دیگران با وضع تحریم‌های مختلف در تلاش بودند خواسته‌های نامشروع خود را بر آنان تحمیل کنند. جمهوری اسلامی ایران هم در طول سالیان گذشته تاکنون شاهد تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی بود که روزبه‌روز این روند رو به تزاید است.

اگرچه دیپلماسی ایران در طول این سال‌ها برای عبور از تحریم‌ها و شکستن این سد، تلاش‌های درخور توجهی انجام داده است؛ اما در کنار فعالیت‌های سیاسی و دیپلماسی راه‌اندازی جنبش مدنی ضدتحریم، اقدام بجایی بود که با محوریت استادان اقتصادی به راه افتاده است که برای پیروزی آن باید همگی به شیوه‌های مختلف با این جنبش همکاری و همیاری داشته باشیم.

ابتکار دکتر موسی غنی‌نژاد در راه‌اندازی جنبش مدنی ضدتحریم در دهم تیرماه امسال در سرمقاله‌ای تحت‌عنوان «فراخوان اعتراض جهانی به تحریم‌ها علیه ایران» شروع شد. در این طرح، ضمن توجه دادن جهانیان به موضوع تحریم‌ها علیه ایران، می‌خواهد صدای مردم را به گوش رهبران و جامعه جهانی از جمله شهروندان کشورهای غربی برساند.

بعد از طرح این ایده، تعدادی از اقتصاددانان مشهور کشور به آن پیوستند و برخی از مطبوعات با برگزاری نشست‌های کارشناسی به جوانب این طرح پرداختند و به‌نوعی راهکارها را هم بیان داشتند. این جنبش می‌تواند پیام مردم ایران را به اشکال مختلف به گوش جهانیان برساند.

ارسال نامه و تحلیل‌های واقع‌بینانه به مجامع بین‌المللی، سازمان‌های حقوق‌بشر، اتحادیه‌های کارگری، سازمان‌های غیردولتی (NGOها) شخصیت‌های جهانی و سیاستمداران فعلی و پیشین، می‌تواند موج گسترده‌ای را علیه تحریم به راه اندازد.

این جنبش با تبلیغات وسیع می‌تواند مدافعان تحریم را که به‌دنبال راه‌اندازی نافرمانی مدنی در ایران هستند، خلع سلاح کند. با ورود گسترده مردم و کارشناسان به صحنه، تحریم‌ها موضوعیت خود را از دست می‌دهند.چون مردم در این صورت، در جریان امور قرار می‌گیرند و به‌نوعی، بخشی از مدیریت به دست آنان می‌افتد.

این جنبش با راه‌اندازی پایگاه اینترنتی و کمپین جمع‌آوری چند میلیون امضا، تهیه ‌نامه، مصاحبه، نوشتن مقالات و فرستادن آن‌ها به سازمان‌ها و شخصیت‌ها می‌تواند خیلی سریع واکنش‌های مردم را به گوش جهانیان برساند.

در پایان باید گفت این جنبش با وحدت و همدلی بدون حاشیه‌سازی و پرهیز از نگاه‌های جناحی و حزبی، جدای از دستگاه دیپلماسی دولتی به فعالیت‌های خود بپردازد. با فعالیت گسترده این جنبش و ایجاد موج وسیع از یک طرف و انتخاب هوشمندانه روش دیپلماسی از سوی دیگر، دیپلماسی در گرفتن حق و حقوق به‌ویژه حقوق هسته‌ای تسهیل و آسان خواهد شد.

منبع: بصیرت

برچسب‌ها : , ,