ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دكتر سيدحسن قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:

همه وزرا برای حل مشکل داروی شهروندان پیشقدم شده‌اند

شهروندان:
یکی از وزیرانی که بیشترین رای اعتماد را از مجلس شورای اسلامی کسب کرد، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم است. او در آستانه ورود به ماه دوم وزارت خود، از نسخه شفابخش سلامت کشور در مدار بی پولی ها، عدم هماهنگی ها و اعمال سلیقه ها در گذشته می گوید.

سیدحسن قاضی زاده هاشمیآسانسور ایستاده تا وزیر بهداشت را به طبقه دوازدهم ساختمان وزارتخانه ببرد. چند نفری که اطرافش را احاطه کرده اند، ملاقات با وی را دشوار می کند، در آن میان داد می زنم «دکتر می خواهم با شما صحبت کنم» نمی دانم نخستین بار صدایم را شنید! به هر حال دستور داد بگویید به داخل آسانسور بیاید، اطرافیان یکی پس از دیگری کنار می روند، در انتهای بالابر ایستاده به آئینه تکیه زده و دانه های درشت عرق خستگی به پیشانی اش نشسته است. با روی گشاده استقبال می کند، توقف در طبقه دوازدهم، پیاده می شویم، فروتنی اش همقدم شدن را آسان می کند. باهمه خستگی که از مصاحبه ها دارد پای سوالاتم نشسته و صبورانه پاسخ می دهد.

  • یک ماهی است که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جامه خدمت به مردم را به تن کرده اید از واقعیت ها بگویید وضعیت چگونه است؟ امیدی به بهبود وجود دارد یا خیر؟

واقعیت این است که همه دستگاه ها و وزارتخانه ها در زمان فعلی شرایط مناسبی را به لحاظ اختصاص بودجه و اعتبارات ندارند. زمانی که فروش نفت تا این حد کاهش یافته معنی آن این است که درآمدهای دولت هم کاهش پیدا کرده. این که گفته شده دولت به دلیل وضعیت اقتصادی که کشور به آن دچار است نمی تواند ۳۰ درصد بودجه تعیین شده دستگاه ها را بپردازد، بیان بخشی واقعیت هاست. بنابراین وزارت بهداشت نیز از این واقعیت مجزا نخواهد بود. اما آنچه مسلم است دولت «تدبیر و امید» در این زمینه ها اولویت بندی خواهد کرد تا کمترین فشارها بر مردم وارد شود.

بدنه اجرایی کشور مانند بدن کسی است که دچار سانحه تصادف شده. هیچ کس نمی آید به دست و پای مجروح او توجه کند. بی تردید همه به سراغ مغز و قلب و اندام های حیاتی این بیمار خواهند رفت تا جان او را نجات دهند. براین اساس ما معتقدیم وزارت بهداشت قلب اجرایی کشور است و اگر قلب کار نکند همه اعضا از کار خواهد افتاد و اگر سلامت در جامعه نباشد انسان سالم و در نتیجه توسعه و پیشرفت سالم وجود نخواهد داشت. بنابراین در این اولویت بندی ها، باید به سلامت بیش از هر موضوع دیگری توجه شود. اگرچه تا کنون همه شاهد این توجه ویژه دولتمردان به موضوع سلامت هستند.

  • درباره کمک وزرا و هیات دولت به بخش بهداشت و درمان بگویید؟

هفته گذشته جلسه هیات دولت طبق روال برگزار شد. در این جلسه من با مهندس زنگنه وزیر نفت همنشین شدم، ایشان با چشمانی اشک آلود از وضعیت بهداشت در کشور دلگیر بودند. به طوری که درباره تمایل خود برای اختصاص بخشی از مازاد درآمد نفت به وزارت بهداشت در صورت امکان سخن گفتند. اما این یک نمونه بود. در بحث بهداشت و درمان درکشور همه وزرای دولت نگرانند. این نگرانی کاملاً برای ما مشهود است. به این دلیل که بودجه ای که به تازگی به وزارت بهداشت اختصاص یافت و تا حدودی مشکلات دارویی را در کشور حل کرد، با عنایت ریاست جمهوری کمکی بود که از سوی وزارت نفت و بانک مرکزی برای حوزه سلامت صورت گرفت.

ما امیدواریم سهم سرانه سلامت با حمایت و کمک دولت و مجلس افزایش یابد. زیرا معتقدیم در صورت ارتقای بخش سلامت سر جمع همه اعتبارات ارتقا پیدا خواهد کرد. این موضوع هم به نفع مردم است به خاطر این که بیمه های حمایتی عمر کافی را به دست خواهند آورد و هم کارگزاران سلامت از آن بهره خواهند برد.

  • شما تاکنون درباره بازگشت آرامش به بازار دارویی کشور خبرهای خوش زیادی را به مردم دادید، در مورد وضعیت پزشکان چطور؟ در خبرها از سوی برخی مسئولان وزارت بهداشت، موضوع وضعیت پزشکان به ویژه در مناطق محروم مطرح است، برای این قشر چه برنامه ای در نظر دارید؟

آنچه این قشر از آن رنج می برند، وضعیت معیشت و تسهیلاتی است که قرار بوده به آن ها تعلق بگیرد و نگرفته است.

اینها دل نگرانیهایی است که ما در وزارت بهداشت با آن مواجه هستیم. اما واقعیت این است؛ پزشکی که در منطقه محروم خدمت می کند، چه چیزی از ما می خواهد جز این که وضعیت معیشتش مناسب شود. اما همه مستحضرید، مناسب سازی وضعیت معیشتی پزشکان مستقر در مناطق محروم نیاز به اعتبار دارد. باید بگویم من به عنوان وزیر بهداشت هنوز نتوانسته ام حقوق عقب افتاده ۱۲ ماه یک پزشک را در استان سیستان و بلوچستان بدهم. بنابراین چه وعده امیدوارکننده ای می توانم به این قشر تلاشگر داشته باشم.

البته این پزشک ارتقای حرفه ای را به عنوان کسی که در منطقه محروم خدمت می کند انتظار دارد. تا در سایه آن بتواند به امتیازات بیشتری دست یابد. هر چند در بخش ارتقای حرفه ای پزشکان مناطق محروم بی تردید تجدید نظرهایی خواهیم کرد. اما آنچه محسوس است، علاوه بر پزشکان، پرستاران نیز شرایط مناسبی به لحاظ معیشتی ندارند. بنابراین در حال حاضر هر ادعایی کنم زمانی که اعتبارات مورد نیاز را نداشته باشم مشکلی حل نخواهد شد.

  • در ارتباط با وضعیت دارو در کشور به تازگی چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی ترجیح می دهیم یارانه دارویی بیماران خاص از طریق بیمه ها به دست آنان برسد. براساس آن دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو جلساتی را با سازمان های بیمه گر داشته است و تصمیماتی نیز گرفته خواهد شد براین اساس رقم قابل توجهی در آینده نزدیک در اختیار بیمه ها قرار می گیرد تا از مسیر بیمه ها توزیع شود و وقتی همه چیز مهیا شد جزئیات آن را اعلام می کنیم. این رقم در صورتی قرار شد به بیمه ها تعلق بگیرد که آرامش بازار دارو را تا خرداد سال آینده تضمین کند.

  • آیا حضور بیمه های خصوصی را دربرنامه خواهید داشت یا به بیمه های دولتی بسنده خواهد شد؟

برای پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دارویی فقط از بیمه های پایه مانند گذشته بهره خواهیم برد و سازمان تامین اجتماعی، سازمان خدمات درمانی، کمیته امداد و بیمه های نیروی های مسلح در این موضوع به کار گرفته شده اند. اگر چه بخش عمده به دست بیمه های پایه یعنی سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی خواهند بود. ما از این سازمان های بیمه گر خرید خدمت کردیم و آن ها باید این قول را به ما بدهند که رقم پرداختی بیماران صعب العلاج به سال گذشته برمی گردد.

 فاطمه احمدزاده – ایران

برچسب‌ها : , ,