ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دغدغه‏‌های عاطفی؛ عمده‌‏ترین مشکل سالمندان

شهروندان:
مدیر و صاحب امتیاز مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان رودهن گفت: مشکل عمده و اصلی سالمندانی که در این‏گونه مراکز نگهداری می‏‌شوند، دغدغه‏‌های عاطفی است.

سالمندانفرشید شمس‏ لاهیجانی در گفت‏وگو با فارس اظهار داشت: هرچه سن سالمند بالاتر می‌رود، بهانه‏‌گیرتر شده و مثل یک کودک بهانه‏‌های کودکانه می‏‌گیرد.

وی، نگهداری از سالمندان آلزایمری و دارای مشکلات جسمی را در منزل سخت خواند و ادامه داد: در مراکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان، نیروهای متخصص سعی می‏‌کنند تا بهترین خدمات را به این عزیزان ارائه دهند.

شمس‏ لاهیجانی، بیشترین علل پذیرش سالمند و سپردن آنان به این مراکز را کهولت سن و آلزایمر خواند و اذعان داشت: سالمندانی داریم که فرزندش ۷۰ سال سن داشته و خودش سالمند است.

وی، مسن‏ترین سالمند پذیرفته شده در مرکز خود را ۱۰۰ ساله معرفی و اظهار کرد: کم‏سن‏ترین سالمندمان هم ۵۰ سال سن دارد و به دلیل معلولیت ذهنی اندکی که دارد و مصرف دارو، نگهداری از او در منزل مشکلاتی داشت؛ به همین دلیل به تشخیص کمیته توانبخشی بهزیستی، وی را که زیر ۶۰ سال سن داشت، در این مرکز پذیرفتیم.

مدیر و صاحب امتیاز مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان رودهن در خصوص تیم پزشکی تصریح کرد: پزشک، روانشناس و فیزیوتراپ هر کدام دو یا سه بار در هفته به این مرکز آمده و به ارائه خدمات به سالمندان می‌‏پردازند.

وی اضافه کرد: در موارد اورژانسی هم با هماهنگی‏‌های انجام گرفته با مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، سالمند را در صورت نیاز با آمبولانس به بیمارستان امام حسین(ع) در تهران منتقل می‏‌کنیم.

شمس ‏لاهیجانی دلیل انتقال سالمند به تهران را نبود بیمارستان تخصصی در رودهن برشمرد و اضافه کرد: در گذشته، آمبولانس دولتی می‏‌فرستادند که رایگان بود، اما در حال حاضر آمبولانس خصوصی اعزام می‌‏شود که هزینه‏‌های مربوط به آمبولانس و بیمارستان بر عهده خانواده سالمند است.

وی درباره مشکلات موجود بر سر راه مراکز نگهداری از سالمندان توضیح داد: در حال حاضر، برای مکان و ساختمان مرکز مشکل داریم و پیدا کردن جایی که با استانداردهای بهزیستی مطابقت داشته باشد، کار بسیار سختی است.

مدیر و صاحب امتیاز مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمندان رودهن افزود: از طرف دیگر، وقتی مکان مناسبی پیدا می‏‌شود و مالک از نوع کار خبردار می‏‌شود، یا اجاره بیشتری مطالبه می‏‌کند یا به هر نحو دیگری اذیت‏هایی می‏‌شویم.

وی تأکید کرد: خانه سالمندان یا مرکز توانبخشی و نگهداری از سالمند باید از ابتدا به همین منظور ساخته شود.

به گفته شمس ‏لاهیجانی، در آغاز کار برای تأسیس نخستین خانه سالمندان در شهرستان دماوند با مشکلات زیادی مواجه بوده است؛ چراکه در آن زمان مردم و مسئولان شهرستان دماوند مخالف وجود یک چنین مراکزی بوده و به سختی با وی همکاری می‏ کرده‌‏اند.

برچسب‌ها : , ,