ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۱۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد فاقد آب شرب سالم هستند

شهروندان:
مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی کهگیلویه وبویراحمد گفت: 190 روستای این استان با جمعیتی حدود پنج هزار و 200 نفر فاقد آب آشامیدنی سالم است.

کم‌آبی در کهگیلویه و بویراحمدبه گزارش مهر، سجاد رستگار شامگاره دوشنبه در نشست کارگروه انسجام بخشی شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو در استان افزود: از این تعداد، هفت روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

وی بیان کرد: از این تعداد چهار روستا در شهرستان بویراحمد و سه روستا در شهرستان کهگیلویه هستند.

وی میزان شاخص بهرمندی روستاهای این استان از آب آشامیدنی سالم را ۷۵درصد اعلام کرد و افزود: میانگین بهره مندی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور نیز حدود ۷۵٫۶۷ درصد است.

رستگار تصریح کرد: امروزه به برکت نظام جمهوری اسلامی از مجموع هزار و ۶۷۶ روستای استان هزار و ۴۸۷ روستای آن دارای آب آشامیدنی سالم هستند.

مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی استان بیان داشت: از مجموع هزار و ۶۷۶ روستای استان ۹۳۰ روستا با بیش از ۵۰ هزار مشترک تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی این استان قراردارند.

آب ۵۲۰ روستا به صورت مردمی تامین می شود

وی جمعیت روستایی این استان را حدود ۳۰۵ هزار نفر عنوان کرد و گفت: آب آشامیدنی حدود ۱۳ درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۵۲۰ روستا به صورت مردمی تامین می شود.

رستگار تعداد منابع تامین آب مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد را ۴۷۵ مورد اعلام کرد و افزود: تعداد مخازن موجود آب روستایی در این استان ۶۱۲ مورد به میزان ۱۰۰ هزار متر مکعب است.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۳۸ روستاهای اقماری در استان هم تحت پوشش آبفای شهری استان هستند.

مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی استان در ادامه اصلاح شبکه های فرسوده را یکی از مهمترین برنامه های شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان عنوان کرد.

هدرروی آب در روستاهای استان بالاتراز میانگین کشوری

رستگار میزان هدرروی آب در این استان را نگران کننده دانست و گفت: این میزان از میانگین کشوری بالاتر است.

وی خواستار فرهنگسازی در خصوص نهادینه شدن فرهنگ صحیح مصرف آب در استان شد و بیان داشت: بخش زیادی از هدرروی آب مربوط به انشعابات غیرمجاز است.

رستگار، اجرای ۱۴باب مخزن ذخیره به حجم چهارهزار و ۷۰۰ متر مکعب، دو باب ساختمان موتورخانه، اجرای بیش از ۱۶۴ کیلومتر لوله گذاری، اجرای شبکه برق، حفر هفت مورد چاه عمیق، بهسازی چشمه و احداث چهار باب ایستگاه پمپاژ را برخی از عملکرد این شرکت در سال گذشته عنوان کرد.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه و چرام در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بر لزوم ارائه اطلاعات دقیق از سوی شرکت های زیرمجموعه وزارت نیرو تاکید کرد.

حجت الاسلام سید علی محمد بزرگواری افزود: با توجه به عضویت در کمیسیون آب و کشاورزی ملی و نشست هایی که با وزیر نیرو خواهم داشت نیازها و اولویت های اساسی استان را به وی ارایه خواهم کرد.

بزرگواری تاکید کرد: با توجه به نهایی شدن بودجه سال ۹۳ از سوی دولت ضرورت انجام این کار و ایجاد هماهنگی های بیشتر بین مدیران و مجمع نمایندگان بیش از پیش احساس می شود.

وی در پایان از تلاش ها و اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه وبویراحمد در آبرسانی به مردم و روستاهای سخت گذر استان تقدیر کرد.