ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رنج شهروندان 18 روستای بهار از آب آشاميدني ناسالم

این آب خوردن ندارد

شهروندان:
تامین آب شرب سالم برای شهروندان روستاها نه تنها تضمینی بر جلوگیری از بیماریهای عفونی است بلکه احترام به حقوق شهروندی آنها تلقی می‌شود و حال آنکه در برخی مناطق شهرستان بهار مشکل آلودگی آبهای شرب دردسر ساز شده است.

رنج شهروندان 18 روستای بهار از آب آشامیدنی ناسالمبهره‌مندی از آب شرب سالم حق هر انسانی در دنیای امروز است، آبی که طبیعت در اختیار انسان قرار می دهد دارای املاح و احیانا موجودات ذره بینی مضری است که سازگار با سیستم بدن انسان نیست لذا برای قابل استفاده و شرب از موادی که آن را برای شرب ممکن سازد استفاده می شود که عدم استفاده از این مواد در آب شرب سبب بروز بیماریهایی خاص در افراد خواهد شد.

یکی از این مواد که املاح و میکروبهای مضر در آب را از نابود می کند کلر است که که در تمامی مناطق اعم از شهری و روستایی از آن برای سالم سازی آب شرب استفاده می شود.

آنچه مسلم است اینکه کلر زنی نامناسب و نا منظم و همچنین نابسامانی در انجام این عملیات سبب بروز بیماریها و احیانا مسمومیت های حاد خواهد شد، بنابراین انجام عملیات کلر زنی در مناطق مختلف مسکونی که یکی از وظایف اصلی و مهم متولیان تامین آب شرب است تا آنجایی حائز اهمیت است که کوتاهی در انجام آن سلامت یک منطقه را به خطر می اندازد.

کمبود آب در شهرستان بهار برخورداری از آب شرب سالم را برای روستائیان غیرممکن ساخته است

در سال جاری به علت کاهش نزولات جوی و به دنبال آن کمبود آب در شهرستان بهار، مشکل تامین آب شرب سالم به خصوص برای مناطق روستایی دو چندان شده است.

به خصوص روستاهایی که از سیستم آب لوله کشی برخوردار نیستند و به اجبار با تانکر به آنها آبرسانی می شود بیشتر با این مسئله روبرو هستند.

این نوع آبرسانی امکان سالم سازی منظم و به موقع آب را دچار مخاطراتی کرده تا جائیکه تعدادی از روستاهای شهرستان از داشتن آب شرب ناسالم و غیر قابل استفاده گله دارند.

این کمبود آب برخی از روستائیان شهرستان بهار را به استفاده از منابع آب غیر بهداشتی مجبور داشته و همین امر سبب بروز بیماریهایی در سطح این روستاها شده است.

متولیان تامین آب شرب روستایی درصدد رفع مشکلات موجود برآیند

معاون فرماندار بهار در جلسه بررسی مشکلات آب شرب روستایی شهرستان بهار در همین زمینه اظهار داشت: متولیان تامین آب شرب روستایی باید مجدانه پیگیر رفع مشکلات آب آشامیدنی این مناطق شوند.

علی اکبر سلطانی راد ادامه داد: بازدید از مناطق روستایی دچار کمبود آب یکی از وظایف اصلی متولیان تامین آب است که باید به صورت مستمر و منظم انجام شود تا مردم روستاها دغدغه تامین آب آشانیدنی نداشته باشند.

سلطانی افزود: متولیان امر دهیاران و آبداران مناطق روستایی را در مورد نحوه سالم سازی اصولی آب آشامیدنی و همچنین تعامل مستمر با آنها توجیه کنند تا دیگر در این مناطق مشکل آب شرب سالم وجود نداشته باشد.

وی اذعان داشت: تعامل و هم افزایی بین مسئولان در هر منطقه ای مشکلات و مسائل مختلف را مرتفع خواهد ساخت.

باید بر نحوه و میزان کلرزنی آب شرب روستاها نظارت مستمر باشد

مسئول امور اجتماعی فرمانداری شهرستان بهار نیز در این جلسه عنوان داشت: برای جلوگیری از بروز امراض ناشی از استفاده آب ناسالم در مناطق روستایی باید نظارت بر نحوه تامین آب را در این مناطق افزایش داد.

حسین محمدی ادامه داد: دهیاران و آبداران در روستاها باید برانجام کلر زنی منظم و مستمر کوشا باشند تا اهالی این مناطق از آب شرب سالم برخوردار باشند.

نابسامانی در عملیات کلر زنی، آب شرب روستاهای بهار را غیر قابل استفاده کرده است رنج شهروندان 18 روستای بهار از آب آشامیدنی ناسالم

محمدی با اشاره به اینکه شبکه بهداشت و درمان و خانه های بهداشت باید بر نحوه و میزان کلر زنی آب شرب روستاها نظارت مستمر داشته باشند، اذعان داشت: نابسامانی در انجام عملیات کلر زنی و همچنین عدم استفاده از این مواد به میزان مناسب مشکلاتی را برای تعدادی از روستاهای شهرستان بهار به وجود آورده است تا جائیکه در حال حاضر مردم این مناطق از میزان زیاد کلر و یا اصلا فقدان آن در آب شرب خود گله دارند.

وی افزود: در سال جاری روستاهای غرق، پهنه بر، میهمله سفلی و علیا، رسول آباد، فسیجان، رایکان، لتکاه، نورآباد و تعدادی دیگر از آب شرب ناسالم و غیر بهداشتی برخوردارند که با بررسی های به عمل آمده کلر زنی نامنظم و غیر اصولی، نبودن سیستم آب لوله کشی و وجود منابع آب غیر مطمئن سبب این مشکلات شده است.

۱۸روستا در شهرستان بهار تحت پوشش آبفار نیستند

مدیر آبفار شهرستان بهار نیز با اشاره به این که ۱۸ روستا در شهرستان بهار تحت پوشش آبفار نیستند، عنوان داشت: مشکل وجود آب آشامیدنی ناسالم در روستاهای شهرستان مربوط به روستاهایی است که تحت پوشش آبفار نیستند.

روستاهای غیرتحت پوشش متولی پایش کلر آب شرب ندارند

کرمی ادامه داد: روستاهایی که تحت پوشش نیستند متولی مستقیمی برای پایش کلر آب شرب ندارند.

وی اذعان داشت: مشکلات کلر زنی آب شرب این روستاها ناشی از عدم وجود دستگاه مخصوص کلر زنی، نبود آگاهی کافی دهیار و آبدار از میزان، زمان و نحوه انجام این عملیات،کلر زنی دستی، نبود سیستم لوله کشی و همچنین مقطعی بودن ارائه آب شرب به علت کمبود آب است.

کرمی با اشاره به اینکه شرایط ایده آل برای انجام عملیات سالم سازی آب شرب در روستاهای غیر تحت پوشش شهرستان وجود ندارد، اظهار داشت: کم آبی و نبود امکان برنامه ریزی برای انجام عملیات سالم سازی آب وضعیت آب آشامیدنی روستاها را دچار مشکل نموده است.

وی اذعان داشت: در روستایی که روزی پنج تانکر آب دریافت می کند و هر تانکر نیز تا چهار روز در روستا مورد استفاده قرار می گیرد دیگر نمی توان انتظار مشاهده کلری را که در بارگیری به آب افزوده شده است را داشت.

اما آنچه در این میان ذکرش ضروری به نظر می رسد اینکه برخورداری از امکانات اولیه زندگی مانند راه، برق و آب‌سالم از حقوق ابتدایی شهروندان است و فرقی نمی‌کند که ساکن شهر باشند یا روستا.

اما چرا وقتی برای مشکلاتی مانند نبود شبکه آب شرب سالم در روستاهای غیربرخوردار، راه‌حلی مانند کلرزنی آب در نظر گرفته و افراد و سازمان‌هایی برای نظارت بر درستی اجرای آن تعیین می‌شوند، بازهم باید شاهد نابسامانی در تأمین همین حداقل‌ها باشیم؟

منبع: مهر