ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نظر پزشکی قانونی، رمزگشای ماجرای اعدام بجنورد

شهروندان:
«اگر کارشناس پزشکی قانونی تایید کند که پس از اجرای حکم فرد اعدامی از او سلب حیات شده و او پس از مرگ کامل به دلایل دیگری دوباره زنده شده است دیگر اجرای مجدد حکم منتفی است.»

اعدام این را «محمدعلی اسفنانی»، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که سال ها در دادگستری استان اصفهان به فعالیت مشغول بوده می‌گوید.

  • تحلیل شمادرباره محکوم به اعدامی که زنده شد، چیست. آیا این فرد که حالایک بار مجازات شده باید بار دیگر مجازات شود؟

ماجرایی که هفدهم مهرماه در زندان بجنورد اتفاق افتاد و در پی آن فرد محکوم به اعدام پس از اجرای حکمش دوباره زنده شد را باید به دقت مورد بررسی قرار داد. در این پرونده با توجه به اینکه حکم صادره از سوی قاضی برای این فرد اعدام یعنی سلب حیات بوده است پس باید از این فرد سلب حیات شود یعنی مجازات سالب حیات باید حتما منتهی به فوت محکوم شود. پس اگر پس از اجرای حکم این فرد ،پزشکی قانونی تایید کند که از او سلب حیات شده است و مرگش مورد تایید قرار گیرد دیگر امکان اعدام وجود ندارد مگر اینکه ثابت شود در جریان اجرای حکم اعدام این فرد، اتفاقی افتاده که در واقع سلب حیات صورت نگرفته است اما تصور شده که از محکوم سلب حیات شده است در این مورد طبیعتا باید دوباره حکم اجرا شود چون در واقع حکم در دفعه اول به اجرا درنیامده است.

  • موردی که مطرح کردید در واقع به این معناست که همه چیز به نظر پزشکی قانونی بستگی دارد. یعنی ممکن است زنده شدن محکوم پس از اعدام به نوعی قصور در تشخیص مرگ این فرد از سوی کارشناسان حاضر در صحنه باشد یا اینکه یک مورد نادر و چیزی شبیه به معجزه اتفاق افتاده باشد.

بله. در این مورد حکم کلی این است که اگر مجازات سالب حیات منتهی به سلب حیات شده باشد و بعد از اعدام این فرد زنده شده باشد اجرای مجدد مجازات منتفی است که این را باید کارشناس پزشکی قانونی تایید کند. در غیر این صورت اگر ثابت شود که اجرای حکم دچار نقصی بوده که در نهایت به سلب حیات محکوم منجر نشده خب طبیعی است که حکم باید مجددا اجرا شود.

  • آیا قاچاق مواد مخدر از نوع شیشه جزو جرایم قابل گذشت است؟

خیر .

  • با توجه به اینکه چهار ماه از زمان اجرا شدن قانون جدید مجازات اسلامی در کشور می گذرد آیا قانونگذار راهکاری برای چنین موارد نادری در قانون در نظر گرفته است؟

خیر در قانون جدید مجازات اسلامی ماده یا تبصره خاصی در این زمینه پیش بینی نشده است.

  • طی سال های اخیر شیشه، منشا وقوع بزرگ ترین جرایم جنایی در کشور بوده با توجه به اینکه این فرد به جرم قاچاق شیشه دستگیر، محاکمه و سپس اعدام شده بود آیا برای این افراد امکان بازگشت و راه توبه یی وجود دارد؟ با توجه به اینکه هدف از اجرای حکم اصلاح مجرم است آیا زنده شدن محکوم پس از اعدام می تواند این هدف را تحقق بخشد؟

قاچاق شیشه از جمله جرایمی است که قابل گذشت نیستند چون این یک جرم عمومی است و از مصادیق جرایم شامل توبه نیست. تنها جرمی با توبه قابل بخشش و گذشت است که صرفا حق اللهی باشد اما قاچاق مواد مخدر جرم صرفا حق اللهی نیست و در واقع یک نوع جرم تعزیری و حکومتی است بنابراین امکان گذشت و بخشش وجود ندارد.

 منبع: اعتماد