ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مهاجرت روستاییان کرمانشاهی به ناکجا آباد

شهروندان:
پدیده دردسرساز مهاجرت روستاییان به شهر با این که گریبان گیر همه مناطق ایران است، اما در استان کرمانشاه طی سال های اخیر بسیار سرعت گرفته است. این روند به حدی است که در نتیجه آن بعضی آبادی های استان را به دهکده هایی متروک تبدیل کرده است.

مهاجرت روستاییانجام‌جم نوشت: با وجود رشد چشمگیر طرح های عمرانی مثل رساندن آب و گاز و برق به دور افتاده ترین روستاها، ایجاد مراکز ارتباطی و اجرای طرح های هادی روستایی همچنان مهاجرت از روستا به شهر وجود دارد و روند مهاجرت معکوس نیز محقق نشده است، به طوری که اکنون این روند در روستاهای غربی استان کرمانشاه که در محدوده گرمسیری اقلیم استان قرار دارند نسبت به مناطق سردسیری بحرانی تر است.

یکی از اهالی دهستان «ری بلگ» از توابع شهرستان اسلام آباد غرب درباره مهاجرت روستاییان از این روستاها و اقامت گزیدن در شهرهایی مثل اسلام آباد غرب و کرمانشاه می گوید: برای چه در روستا بمانیم؟ فرزندانمان که برای کار خارج از استان هستند و زمین های کشاورزی دیم ما هم که درآمدی ندارد.

نریمان محمدی در این باره به مهر می گوید: کافی است بذری بپاشی و کودی بدهی و آخر سال هم برای برداشت، مدتی در روستا بمانی. بقیه عمر در روستا ماندن، فقط کنار آمدن با مشکلات اوست. یکی از کشاورزان و ساکنان روستای هرسم از توابع شهرستان اسلام آباد غرب نیز که تازگی به شهر آمده است می گوید: با این که دوست نداشتم فرزندانم در معرض آسیب هایی که در شهرها هست، قرار بگیرند، اما ماندن در روستا هم برایم مقدور نبود.

زنگنه جلیلیان با بیان این که خود من هم به دلیل کم شدن درآمد کشاورزی راضی به ماندن نبودم، اما بیشتر به اصرار فرزندانم تن به مهاجرت دادم، می افزاید: در روستای ما تقریبا فقط افراد سالخورده باقی مانده اند و جوان ترها در شهر زندگی می کنند و ادامه این وضع در آینده، روستا را خالی از سکنه می کند. در همین حال یکی از استادان دانشگاه در حوزه علوم اجتماعی با بیان این که این روزها جاذبه های شهری نمود بسیار چشمگیری دارد و مختص استان کرمانشاه نیست، می گوید: معمولااین مهاجرت ها با اهداف مختلفی انجام می شود که عمده آنها اشتغال، تحصیل و ازدواج است.

محمدصادق بیرانوند می افزاید: البته در استان کرمانشاه و طی سال های اخیر به دلیل وقوع خشکسالی های پیاپی، کشاورزان ترجیح می دهند فقط در فصل کاشت و برداشت، زراعت های دیم خود را مدیریت کنند و مابقی سال را در شهر، شغل دیگری داشته باشند.

وی یادآور می شود: این واقعیت وجود دارد که با تمام اقدامات مثبتی که در روستاها از سوی دولت برای فراهم آوردن امکانات و زیباسازی انجام شده، دافعه روستایی همچنان پابرجاست و جاذبه شهرها جوانان روستایی را به سمت مهاجرت سوق می دهد.

نابودی فرهنگ و تولید ملی

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان این که شکوفایی فرهنگ و تولید ملی با ادامه مهاجرت از روستا به شهر از بین می رود، تصریح می کند: این موضوع بر شهرها نیز تاثیر بسیار مخربی خواهد داشت، چون شهر با کمبود فضاهای زیستی مواجه می شود و امکانات و منابع خدماتی، آموزشی، بهداشتی و فرهنگی محدودیت می یابد و تبعاتی مثل نابسامانی های اجتماعی و بیکاری تشدید می شود.

به گفته وی این موضوع علاوه بر این که جمعیت پیر روستاها را افزایش می دهد و عملابه سمت خالی شدن روستاها از سکنه پیش می رود، باعث می شود جمعیت کشاورزان، پیر و جمعیت افراد جویای کار بیشتر و جوان تر شود که نتیجه ای جز کاهش تولید و افزایش بیکاری نخواهد داشت.