ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
جمشید مشایخی:

بودجه فرهنگی با اهداف توسعه‌ای کشور متناسب باشد

شهروندان:
جمشید مشایخی بازیگر تئاتر و سینما رویش نهال امید در دولت جدید را درگرو همکاری نمایندگان مجلس دانست و گفت: تصویب بودجه فرهنگی باید هماهنگ با هدف توسعه فرهنگی در کل کشور باشد.

جمشید مشایخیبازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، فرهنگ را از مهمترین پایه های توسعه کشور دانست و تصریح کرد نگاه دولت ها به بخش فرهنگی در حقیقت ترسیم کننده نقشه و هدف کل کشور به سمت اهداف خرد و کلان است.

مشایخی افزود: وقتی دغدغه های فرهنگی از نگاه کلان دولت و بازوی اجرایی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح می شود باید مسیر این دغدغه ها منطبق بر مطالبه عموم مردم باشد و حذف عمومیت جامعه از ترسیم این دغدغه ها نمی تواند به شکل صحیحی هدایتگر مسیر توسعه کلان فرهنگی کشور باشد.

کوچکترین رفتار فرهنگی ایرانیان در جهان دیده می شود

بازیگر نقش «رضا خوشنویش» در سریال ماندگار «هزاردستان» با اشاره به اتفاقی که اخیرا در صفحه فضای مجازی «لیونل مسی» بازیکن تیم فوتبال آرژانتین با نام برخی از ایرانیان گره خورد و بازتاب هایی جهانی به همراه داشت تاکید کرد: همین اتفاق به ظاهر ساده نشان می دهد که تاثیرات رفتارهای فرهنگی در جهان تا چه حد می تواند مهم باشد.

وی افزود: این اتفاق به خوبی نشان داد که چشم مردمان جهان به رفتار کشوری مانند ایران است که از پیشینه فرهنگی غنی و تمدن ساز برخوردار است و وقتی رفتاری خلاف این سبقه به چشم می آید بدون شک بازتاب جهانی و عمومی پیدا می کند.

بازیگر فیلم «جرم» با بیان این مساله که چنین رفتاری بدون شک از سوی کلیت جامعه ایرانی غیرقابل تایید است یادآور شد: وقتی حتی عده ای از سر یک ناآگاهی و شوق و علاقه ورزشی به چنین اقدامی دست می زنند در حقیقت بخشی از آسیب های فرهنگی معدود در جامعه را با رفتار خود بازتاب می دهند و در حقیقت رسالت صحیح وزارت ارشاد در تخصیص بودجه و اعمال فرهنگی باید بر بسترسازی عمومی توسعه فرهنگی استوار باشد.

شیوه استفاده از بودجه فرهنگی مهم است

مشایخی درمورد ارائه بودجه کشور در سال ۱۳۹۳ به مجلس شورای اسلامی گفت: مساله اصلی این نیست که بودجه امسال در قیاس با ادوار گذشته کاهش یا افزایش پیدا کرده است، مساله مهم آن است که با داشته های موجود چگونه به بیشترین بهره وری دست پیدا کرد.

بازیگر فیلم «زمهریر» مشکلات اقتصادی را طی یکی، دو سال اخیر در کشور جاری دانست و تصریح کرد خوشبختانه طی چند ماه اخیر با تغییر دولت و نگاه جدید که حاکم شده است شاهد تبلور روحیه امید در سایه تدبیر بین دولتمردان و تسری این روحیه به میان مردم هستیم و خود مردم نیز سعی کنند با استناد به تجربه های قبلی با این شرایط خود را وفق دهند.

وی با استناد به سال های مقاومت ایرانیان در حماسه جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی موجود در آن زمان گفت: مردم ایران نشان داده اند که در تمامی مراحل سخت همراه با دولتمردان هستند و خود را با شرایط تطبیق می دهند و مساله مهم در این میان آن است که احساس کنند که دست اندرکاران دولت نیز در تمامی گام ها و تصمیم گیری هایشان صلاح آنها را در نظر دارند و به خواسته های آنها نیز توجه می کنند.

بازیگر فیلم «شمعی در باد» ادامه داد: امروز نیز با وجود افزایش جمعیت در قیاس با سال های اولیه انقلاب اسلامی و البته تغییر نسل ها، بدون شک جنس مطالبه عموم مردم در تمامی زمینه ها از جمله مسائل فرهنگی تغییر پیدا کرده است و لازم است تا نمایندگان مردم در مجلس و البته دولتمردان نیز با اشراف بر این مساله دست به تصمیم گیری در حوزه های خرد و کلان جامعه بزنند.

وی ادامه داد: بودجه فرهنگی کشور مانند بودجه تمامی دستگاه ها، بخشی از سرمایه ملی است و باید در سراسر کشور به شکل عادلانه توزیع شود و این عدالت به معنای اختصاص یکسان بودجه نیست، بلکه استان ها و شهرهای محروم از فضاها و برنامه های فرهنگی باید به سطح استان ها و شهرهای بزرگ برسند.

بازیگر فلیم «خانه ای روی آب» بسترسازی در زمینه توسعه فرهنگی را مهمترین وظیفه دستگاه های اداری و اجرایی امور فرهنگی و اجتماعی دانست و تصریح کرد در این میان باید به این نکته توجه ای ویژه ای داشت که شناخت آسیب ها و نقاط مورد تقویت در بحث های فرهنگی باید با دقت صورت گیرد و در نهایت خروجی فعالیت ها باید بازتاب دهنده عمق توان فرهنگی و تمدن ایرانی در جهان باشد.

توجه به تفکر و بینش مخاطب ضروری است

مشایخی تجمیع آرا و نظرات عموم مردم به عنوان نخستین میزبانان اعمال فرهنگی و بازتاب و انتشار آن تولیدات در جامعه به وسیله توده مردم را مهمترین مسیر شناخت مطالبات فرهنگی جاری در کشور دانست و تصریح کرد در این میان هنرمندان و مدیران اجرایی در برنامه ریزی ها، حمایت ها و تولیدات ارائه شده به مردم باید به تفکر، قوت درک و دانش مردم توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: هنر عمل و فعلی خالص است و اگر روح صداقت از آن گرفته شود بدون شک نمی تواند بامردم ارتباط برقرار کند؛ چرا که ما ایرانی ها از قدیم الایام به این ضرب المثل شهره ایم که سخنی کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند و امیدوارم و ایمان دارم که با تغییرات به وجود آمده در فضای کشور در دولت جدید شاهد دورانی پرامید و باتدبیر در تمام امور به ویژه بخش فرهنگی خواهیم بود.