ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حجت الاسلام داوود رنجبران:

شأن و منزلت مردم در مردم‌سالاری دینی برتر از دموکراسی غربی است

شهروندان:
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: در نظام مردمسالاری دینی، مردم شأن و منزلتی برتر از آنچه در دموکراسی غربی دیده شده، می یابند. در این تعریف از مردم سالاری، ملل فرهیخته و آگاه، مستحق«توجه» و لحاظ شدن آرا و اندیشه های شان در امر حکومت هستند.

حجت‌الاسلام داود رنجبرانبه گزارش مهر، سومین همایش نظریه مردمسالاری دینی صبح امروز سه شنبه ۲۶ آذرماه در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام داوود رنجبران رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: در نظام «مردم سالاری»، نه تنها در حضور گسترده و میلیونی مردم بر سر صندوق های رأی، تجلی می یابد بلکه افزون بر آن، در تلاش پیگیر نظام در خدمتگزاری به مردم نیز قابل رؤیت است.

وی افزود: در این نگاه مردم شأن و منزلتی برتر از آنچه در دموکراسی غربی دیده شده، می یابند. در این تعریف از مردم سالاری، ملل فرهیخته و آگاه، مستحق«توجه» و لحاظ شدن آرا و اندیشه های شان در امر حکومت هستند. لذا حکومت اسلامی که نتیجه قیام آگاهانه مردمی شجاع و غیرتمند است نمی تواند «مردم سالار» نباشد.

وی تصریح کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر عنصر آگاهی و ضرورت توجه و پیروی از آرمان های عالی مردم از سوی مسئولان و حتی روشنفکران، دقیقا به همین خاطر است. «ملت ایران نیرومند و تواناست چرا؟ چون- ملتی است دارای هوش، استعداد و دارای نسل بزرگی از جوانان در این دوران معاصر که خود، سرمایه بسیار عظیمی است… ملت مؤمنی است» « دشمن در تلاش است با سلب اعتماد به نقش دانشگاهیان، تئوریهای ترجمه ای را در ذهن آنها رسوخ دهد و آنان را از مردم جدا سازد که مهمترین راه مقابله با این تلاش ها، حفظ ارتباط، پیوستگی فکری دانشجویان و دانشگاهیان با مردم و تمسک هر چه بیشتر آنها به ریشه ها و اصول انقلاب اسلامی است».

وی یادآور شد: تمجید رهبری از ملت و توصیه ایشان به نخبگان جامعه به پیوستگی و نزدیکی با توده ها، وجه بارز این مردم سالاری است. تأکید بر هوشیاری و پیشگامی مردم در مقایسه با مسئولان و نخبگان، درواقع بیانگر جوهره «مردم سالاری دینی» است که نزد اندیشه گران غربی- بویژه پیروان مکتب نخبه گرایی- چندان پذیرفته نیست. باید توجه داشت که مردم از همه مسئولان، جناح ها و احزاب جلوتر هستند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: البته همانگونه که بیان شد، مردم سالاری دینی چنانکه جانب رضایت مندی مردم را نگاه می دارد از چارچوب مبانی و اصول قانونی جامعه نیز پا را فراتر نگذارده و درواقع بسان خواست مردم مسلمان تجلی می نماید که خواهان آرمان های عالیه اسلامی هستند.

وی افزود: این گونه از مردم سالاری که با ارزش محوری، عجین است، پشتوانه عظیم برای حکومت اسلامی به شمار می آید که امکان رفع کلیه مشکلات و کاستی ها را در راستای تحقق یک جامعه اسلامی اصیل می داند. نظام اسلامی با پشتوانه عظیم و بی نظیر حمایت ملت، استحکام ساختاری و تشکیلاتی خود و احساس وظیفه مسئولان در برابر پروردگار قادر است تمامی مشکلات و چالش های موجود را به خوبی حل کند و دوران جدید را در تاریخ این سرزمین رقم زند.

رنجبران یادآور شد: این واقعیتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی که مردم سالاری را به عنوان بازوی مؤید «ارزش مداری» مدنظر داشته، از ابتدای پیروزی انقلاب و تأسیس نظام جمهوری اسلامی تا به امروز به کرات مشاهده کرده است. حضور گسترده مردم در صحنه های قیام، انتخابات، جنگ، راهپیمایی های ۲۲ بهمن، روز قدس و نهم دی ماه عامل مؤثری در حفظ این انقلاب بوده است. برغم یکسال تلاش بی وقفه دشمنان برای ایجاد خدشه و تردید در افکار عمومی ملت ایران، قشرهای مختلف مردم، استوار، معتقد و مصمم، همچون رودخانه ای خروشان به خیابان ها آمدند و وحدت خود را یک بار دیگر نشان دادند.

وی افزود: بدین ترتیب«مردم سالاری دینی» به عنوان بدیلی مناسب برای دموکراسی غربی در حکومت اسلامی مطرح است. الگوی رفتاری ای که در آن مردم مبنا و محور هستند و حکومت، نخبگان و مسئولان موظف هستند نسبت به ولی نعمت خود، سپاسگزار و خدمتگزار باشند، در عین حال مردم نیز پایبند به اصول و مبانی ارزشی، سعی در تحقق آرمان های اسلامی و حاکمیت اندیشه اسلامی را دارند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی عنوان کرد: امروزه مقوله مردم سالاری به یک گفتمان غالب در میان اندیشمندان سیاسی تبدیل شده و از آن رو که برداشت ها و تعابیر متعددی از آن در میان صاحب نظران مطرح است تنوع و تعدد دیدگاه هایی را در خصوص مفهوم و ماهیت آن به همراه آورده است. هنگامی که این مقوله با دین نیز عجین و همراه شد، تعبیر مردم سالاری دینی یا مردم سالاری اسلامی را به وجود آورد بر میزان تنوع و تعدد و تفاوت دیدگاه ها در خصوص مفهوم و امکان آن افزوده می شود.

رئیس سومین همایش ملی نظریه مردمسالاری دینی تصریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در راستای تبیین ابعاد مختلف مردم سالاری دینی در سالهای ۸۲ و ۸۶ همایشهای اول و دوم مردم سالاری دینی را در سطح ملی برگزار کرد. امروز با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت نظام سازی و توجه به فقه حکومتی و همچنین با توجه به ضرورت به روز رسانی مطالعات علمی در این خصوص و نیاز به تبیین دقیقتر این نظریه، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی سومین همایش ملی نظریه مردم سالاری دینی را برگزار می کند تا پاسخ به نیازهای شمارش شده را ارائه دهد.