ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پیشنهاد تمدید یک ماهه نظرخواهی درباره منشور حقوق شهروندی

شهروندان:
معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاون امور حقوقی رییس جمهوری، گفت: پیشنهاد تمدید یک ماهه نظرخواهی درباره منشور حقوق شهروندی را مطرح کرده ایم.

حقوق شهروندیحمید رضا علومی در گفت و گو با ایرنا، افزود: منشور حقوق شهروندی از پنجم آذرماه سال جاری با دستور حسن روحانی رییس جمهوری منتشر شد و برای اعلام نظر درباره آن تا پنجم دی ماه سال جاری فرصت باقی است.

وی به استقبال کاربران از این منشور اشاره کرد و ادامه داد: در همان لحظات اولیه ۲میلیون کاربر فقط از طریق پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری به این منشور دسترسی داشته اند.

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی که وظیفه پیگیری موضوع حقوق شهروندی را هم به عهده دارد، خاطر نشان کرد: به دنبال انتشار این سند از سوی رسانه ها و دیگر سایت های خبری به طور طبیعی آمار بازدید کنندگان این سند افزایش داشته است.

علومی همچنین به وصول بیش از ۶۰۰ نظر الکترونیکی درباره این منشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰۰ مطلب خبری نیز جمع آوری شده است که به بررسی این سند پرداخته اند.

وی با بیان اینکه درخواست های متعدد برای تمدید زمان نظر دهی درباره این منشور رسیده است، افزود: به رییس محترم جمهوری پیشنهاد داده ایم در صورت موافقت، یک ماه دیگر برای نظرخواهی تمدید شود.

این مقام مسئول در حقوق شهروندی، خاطر نشان کرد: نظرات رسیده شده را موضوع بندی می کنیم تا در هر حوزه ای بررسی های لازم انجام شود.

علومی یادآورشد: پس از اتمام مدت نظرخواهی و انجام بررسی های لازم، منشور حقوق شهروندی را برای تصمیم گیری نهایی به رییس محترم جمهوری تقدیم می کنیم.

پیش نویس منشور حقوق شهروندی با عنوان ˈﮔﺎم اول: اﺻﻮل ﮐﻠﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺧﻂ ﻣﺸﯽ دوﻟﺖˈ در اوایل ماه جاری تهیه شد که ﺧﻂ ﻣﺸﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ دوﻟﺖ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان را در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺎزﺧﻮاﻧﯽ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، اﻋﻼن، ﺗﻮﺳﻌﻪ، اﺟﺮاء و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺗﺤﻘﻖ ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﺮای ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺗﺒﺎع ﮐﺸﻮر و اﺻﻮل راﻫﻨﻤﺎی دوﻟﺖ در ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻣﻘﺮرات و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻗﻮاﻧﯿﻦ و در ﮐﻠﯿﻪ اﻗﺪاﻣﺎت دوﻟﺖ و دﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎی اﺟﺮاﯾﯽ مشخص کرده است.

این سند دارای سه فصل قواعد عمومی، مهم ترین حقوق شهروندی، ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎر، ﺗﻮﺳﻌﻪ وﻧﻈﺎرت ﺑﺮ اﺟﺮای ﻣﻨﺸﻮر و ﻣﻘﺮرات ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪی می باشد.