ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
قائم مقام وزير راه وشهرسازي در امور مسكن مهر:

دریافت هزینه‌های اضافی بابت بیمه و مالیات غیرقانونی است

شهروندان:
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اشاره به دریافت هزینه‌های اضافی از پروژه‌های مسکن مهر تحت عنوان بیمه و مالیات گفت: دریافت چنین هزینه‌هایی غیرقانونی است.

احمد اصغری مهرآبادیبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، احمد اصغری مهرآبادی، با بیان اینکه براساس مصوبه دولت وقت هزینه بیمه برای طرح مسکن مهر به ازای هر متر مربع ۵۲۰۰ تومان تعیین شده بود، اظهارداشت: متاسفانه در حال حاضر برخی استانها تا ۱۱ هزار تومان را نیز برای بیمه مطالبه می کنند که کاری غیرقانونی است.

وی در ادامه به هزینه تعیین شده به عنوان مالیات واحدهای مسکونی مهر نیز اشاره کرد و افزود : درحالی که هزینه مالیات هر واحد مسکن مهر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده بود، سقف تعیین شده در اغلب استانها اجرا نمی‌شود تا جایی که در استانی مانند اصفهان تا ۴ میلیون تومان نیز به عنوان مالیات از واحدهای مسکونی مهر مطالبه شده است.

مجری ویژه طرح مسکن مهر با غیر قانونی خواندن دریافت هزینه های اضافی تحت عنوان بیمه و مالیات از پروژه‌های این طرح گفت: درخصوص ناهماهنگی های بوجود آمده که باعث شده برخی استانها هزینه های اضافی را از متقاضیان مطالبه می کنند نامه ای با امضای وزیر راه و شهرسازی برای وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد که امیدواریم به حل مشکل بوجود آمده منجر شود.

مهرآبادی با اعلام اینکه از مجموع ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی مهر شهری تا کنون یک میلیون و ۵۰ هزار واحد آن افتتاح و به متقاضیان واگذار شده است ادامه داد: از زمان روی کار امدن دولت یازدهم نیز تا کنون پی سازی ۴۰ هزار واحد و سفت کاری ۷۵ هزار واحد مسکونی مهر نیز انجام شده است . از سوی دیگر در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی مهر آماده بهره برداری هستند که در صورت تامین خدمات زیربنایی تحویل متقاضیان خواهند شد .

مجری ویژه طرح مسکن مهر افزود: از ابتدای امسال نیز تاکنون ۳۱۵ هزار واحد مسکونی مهر به بهره‌برداری رسیده‌اند که ۲۶۵ هزار واحد آنها در نیمه اول سال تحویل متقاضیان شده است.

وی با بیان اینکه هیچ واحد مسکونی بدون خدمات زیربنایی و محوطه سازی تحویل متقاضیان نشده است ، تصریح کرد : در حال حاضر ۴۱۹ هزار و ۶۰۴ واحد مسکونی مهر بدون انشعاب فاضلاب ، ۱۲۴ هزار واحد بدون انشعاب آب ، ۱۴۰ هزار واحد بدون انشعاب برق و ۱۶۲ هزار واحد مسکونی نیز بدون انشعاب گاز هستند که از وزارت نیرو و وزارت نفت می خواهیم مشکل خدمات زیربنایی این واحدها را حل کنند .

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اعلام اینکه از شهریور تاکنون ۱۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به طرح مسکن مهر اختصاص یافته است، گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است چرا که بانک مرکزی بنا دارد از طریق مدیریت تسهیلات میزان تورم را کنترل کند.

وی به مشکلات بانکی طرح مسکن مهر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه طی هفته های اخیر تصمیمات خوبی برای حل این مشکلات گرفته شد تا جایی که قرار است بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی بابت پرداخت تسهیلات مسکن مهر به مدت ۳ سال استمهال و بازپرداخت تسهیلات در خود پروژه های مسکن مهر هزینه شود.

مجری ویژه طرح مسکن مهر ادامه داد: مقرر شد تا پایان سال ۹۴ ، ۷ هزار میلیارد تومان از محل وصول اقساط برای تکمیل و اتمام پروژه های مسکن مهر اختصاص یابد و اگر این مبلغ برای اتمام کار کفایت نکرد بانک مرکزی نیز از سایر منابع اختصاص لازم را بدهد.

مهرآبادی با بیان اینکه براساس مصوبه دولت قبل ، بانک مرکزی باید ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه های مسکن مهر جدید اعتبار پرداخت می کرد، افزود: متاسفانه چنین چیزی محقق نشد. البته موضوع را به اطلاع رئیس فعلی بانک مرکزی رساندم و وی نیز پذیرفت که این رقم را به پروژه هایی که قرارداد منعقد کرده اند ، کمک کند.

وی به مصوبه دیگر کارگروه مسکن که مرداد ماه سال گذشته تصویب شد نیز اشاره کرد و ادامه داد: براساس این مصوبه سقف تسهیلات طرح مسکن مهر باید از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش ‌می یافت که این امر باعث جان گرفتن پروژه ها و کمک به متقاضیان می شد اما از آنجایی که بانک مرکزی معتقد است این افزایش در تورم تاثیر گذار خواهد بود آن را عملیاتی نکرد .

مجری ویژه طرح مسکن مهر با اعلام اینکه کاهش مدت بازپرداخت تسهیلات از ۲۰ به ۱۵ سال برخلاف مصوبه دولت قبلی است ، تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری قراردادها پیش از این منعقد شده اند و نمی توان آنها را یکطرفه فسخ کرد چنین دستورالعملی باعث بروز مشکلاتی شده است که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی مصوبه به حالت قبلی خود بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه از مشکلاتی که بانک مرکزی دارد آگاه هستیم، تصریح کرد: معتقدیم بازپرداخت ۲۰ ساله تسهیلات به دلیل افزایش توان متقاضی به بانک مرکزی نیز کمک خواهد کرد .

مهرآبادی در خصوص افزایش هزینه های ساخت مسکن مهر نیز اظهار داشت: پیش از این افزایش ۴۰ هزار تومانی و ۱۵ هزار تومانی به ازای هر مترمربع برای پروژه های مسکن مهر ابلاغ شده بود که با دستورالعمل جدید ۴۵ هزار تومان به سقف قیمت ساخت پروژه های مسکن مهر اضافه می شود.

وی با اعلام اینکه دستورالعمل جدید تنها ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دست ساخت براساس تفاهم نامه را در برمی‌گیرد ، افزود: پرداخت مابه التفاوت اعلام شده منوط به داشتن شرایطی است که طی آن قیمت قرارداد اولیه بدون احتساب آسانسور از ۳۳۰ هزارتومان به ازای هر مترمربع بیشتر نباشد.ازسوی دیگر چنانچه پیمانکاران تاخیر غیر مجازی در تحویل واحد‌های مسکن مهر داشته باشند نیز از مبلغ مابه التفاوت کسر خواهد شد.

مجری ویژه طرح مسکن مهر با بیان اینکه پرداخت مابه التفاوت منوط به اتمام و تحویل واحدهاست تصریح کرد: در حال حاضر متقاضیان ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر سهم آورده کمتری نسبت به آنچه که باید پرداخت می کردند را تامین کرده اند.همچنین حدود ۷۵ هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی است که برای تکمیل این واحدها نسبت به ساماندهی افرادی که قبلا ثبت نام کرده اند اما برای آنها افتتاح حساب نشده است، اقدام خواهد شد.

مهرآبادی به شرایط نقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر نیز اشاره کرد و گفت: هدف ما لغو محدودیتهایی است که پیش روی مالکان مسکن مهر برای خرید و فروش واحدهای خود قرار دارد.

وی با تأکید براینکه واحدهای مسکونی مهر برای نقل و انتقال نباید دارای بدهی معوق به بانک یا سازمان ملی زمین و مسکن و شهرهای جدید باشد ، تصریح کرد: مالکان مسکن مهر باید بتوانند از روش های سالم و معاملات رسمی برای خرید و فروش واحد خود استفاده کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر با اعلام اینکه در بهمن امسال می‌توان۵۰ هزار واحد مسکونی مهر را افتتاح کرد ، ادامه داد:چنانچه دستگاههای ذیربط همکاری خوبی داشته باشند تا پایان سال آینده پروژه های مسکن مهر ۱۵ استان تکمیل خواهند شد که البته ممکن است ساخت خدمات روبنایی ادامه داشته باشد.

وی سپس به ارائه گزارشی جامعی از وضعیت پروژه های مسکن مهر تعاونی‌ها به وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی اعضای هیئت مدیره تعاونی ها به دلیل مسایل و منافع مالی علاقه ای به تکمیل واحدها ندارند تا جایی ۱۳۴ هزار واحد تعاونی ساز راکد و نیمه فعال و ۶۴ هزار واحد نیز دچار اختلافات مالی بین اعضا و پیمانکاران هستند.

مهر‌آبادی با اعلام اینکه ۲۲۲هزار واحد مسکونی مهر تعاونی‌ها فاقد متقاضی موثر هستند ، اظهار داشت: ادارات کل تعاون در استانها باید برای حل مشکلات تعاونی ها وارد عمل شوند چراکه وظیفه وزارت راه و شهرسازی تنها تأمین زمین و پیگیری پرداخت تسهیلات برای تعاونی های مسکن مهر است.

مجری ویژه طرح مسکن مهر در پاسخ به این سوال که آیا با تورم‌زا بودن طرح مسکن مهر موافق هستید یا خیر ، اظهار داشت: من اقتصاددان نیستم اما دولت قبل با توجه به وجود کسری ۵/۱ میلیون واحدی مسکن در کشور تصمیم گرفت ، برای این موضوع براساس بند (د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۸۶ فکری کند.سیاست دولت‌ها متفاوت است و ما تابع دولت هستیم.

برچسب‌ها : , ,