ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

راهپیمایی دوستداران دریاچه پریشان در کنار تالاب

شهروندان:
دوستداران تالاب بین المللی پریشان در کنار مسیر4.5 کیلومتری تالاب را در حمایت از احیای تالاب راهپیمایی کردند.

 تالاب بین المللی پریشانبه گزارش مهر، در حاشیه این راهپیمایی که از صبح امروز جمعه در حاشیه تالاب آغاز شده، مدیر کل محیط زیست استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دوم فوریه مصادف با ۱۳ بهمن روز جهانی تالاب است که امسال با ابتکار گروه هایی از تشکلهای مردم نهاد و حمایت محیط زیست استان برنامه های جدیدی در نظر گرفته شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: این اقدام در راستای اطلاع رسانی و آموزشی بوده که کاروانی از تشکلهای مردم نهاد تشکیل و حرکت خود را از دریاچه پریشان آغاز و در روز جهانی تالاب به دریاچه ارومیه می رسند.

وی ادامه داد: این تشکلها با تجهیزات آموزشی با یک دستگاه اتوبوس عازم دریاچه ارومیه شده و در این میان هرجا به تالابی برخوردند توقف کرده و آموزشهای لازم برای احیای تالاب را به بومیان منطقه خواهند داد.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه این اقدامات در راستای احیای تالابها صورت می گیرد، بیان کرد: این تشکلها حدود چهار هزار نفر هستند و مسیر روستای زوالی دریاچه پریشان به سمت چشمه بنگ را پیاده روی می کنند.

کارنامی با بیان اینکه این تشکلها از سراسر کشور هستند، ادامه داد: این راهپیمایی نشاندهنده این است که مردم به محیط زیست حساس هستند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به اثراث نامناسب خشک شدن تالاب در یک منطقه پرداخت و افزود: خشک شدن تالابها تاثیر مستقیمی در گردشگری و امرا معاش مردم یک منطقه دارد زیرا به تبع خشک شدن دریاچه امرار معاش و اقتصاد مردم دچار مشکل شده و پدیده مهاجرت به کلانشهرها و در نهایت حاشیه نشینی و حلبی آبادها به وجود می آید.

مدیر کل محیط زیست استان فارس به گوشه ای از اقدامات این اداره کل برای احیای تالابها و آموزش مردم در این حوزه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته محیط زیست فارس علاوه بر اطلاع رسانی برای احیای تالاب پریشان اقدامات زیادی انجام داد به عنوان نمونه می توان به تصویب انتقال ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سدنرگسی به این دریاچه، تعین حدود دریاچه پریشان، سنددار شدن این دریاچه برای اولین بار در کشور، توسعه کشتهای ارگانیک در مناطقی مانند قلعه نارنجی و… اشاره کرد.

وی با اشاره به وجود ۳۰۰ چاه غیرمجاز در اطراف پریشان گفت: یکی دیگر از اقدامات اختصاص ۳۵ میلیون متر مکعب آب در فروردین ماه به دریاچه بود علاوه بر این در دی ماه نیز اختصاص ۴۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه تصویب شده اما تاکنون ابلاغ نشده است.

کارنامی خواستار ابلاغ سریع این مصوبه و تخصیص ۴۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه پریشان شد و افزود: تالاب کمجان نمونه ای از تالابهایی است که به همت اهالی محل احیا شد بدین شیوه که آنها از حق آب کشاورزی خود گذشتند تا کمجان احیا شود.