ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در نشست ائتلاف اسلامی زنان مطرح شد:

ضرورت تشکیل وزارتخانه زنان و خانواده؛ لزوم تصمیم‌گیری زنان برای زنان

شهروندان:
اعضای ائتلاف اسلامی زنان بعدازظهر امروز در یک نشست خبری علل شکل‌گیری این ائتلاف و همچنین مطالبات این ائتلاف از جامعه را مورد توجه قرار دادند.

زنانبه گزارش ایسنا، سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس ششم شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در این نشست با بیان اینکه ائتلاف اسلامی زنان به طور قطع و یقین با هدف ایجاد بستر برای بندگی خدا شکل گرفته است، گفت: با توجه به مسائلی که پیش آمده، لازم است نظراتمان را دوباره اعلام کنیم و این اصل کلی را بار دیگر مذکر شویم که اتفاقات رخ داده ما را به بستر مناسبی هدایت می‌کند یا خیر.

وی با مورد توجه قرار دادن حفظ ضرورت حفظ کرامت اسلامی زنان و با بیان اینکه زن موجودی است که به لحاظ جایگاه معنوی با مردان یکسان است، گفت: انسان اعم از زن و مرد کرامت دارد و به زنان کریم زور نمی‌گویند و برای او برنامه‌ریزی قیم‌مآبانه انجام نمی‌دهند. این در حالی است که کارهایی که این اواخر انجام شده، از جمله حذف یک وزیر زن که ماحصل یک ائتلاف بوده است، رفتارهای مورد توجه است که توانایی و کارآمدی زنان را نمی‌بیند.

این عضو شورای مرکزی حزب کار گفت: فعالیت زنان مغایرتی با شرع ندارد و زنان باید براساس فرموده حضرت امام (ره) در مقدرات اساسی مملکت فعالیت داشته باشند.

وی با تقدیر و تشکر از تلاش‌های مرضیه وحیده دستجردی در دوران وزارت خود گفت: ما فقط به این موضوع فکر نمی‌کنیم که زنان تنها وزیر و وکیل شوند و یک جایگاه دنیایی را احراز کنند. ما به جایگاه معنوی زن نیز توجه داریم و افتخار می‌کنیم که در قرن بیست‌ویکم زن مسلمان می‌تواند در یک رقابت نابرابر به جایگاهی برسد و وقتی تعداد زیادی مرد برای پست وزارت مطرح هستند، یک خانم چنین جایگاهی را کسب کند.

جلودارزاده در ادامه با انتقاد از سخنان آیت‌الله یزدی مبنی بر ضرورت ثبت‌نام نکردن داوطلبان زن در عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: چنین رفتارهایی مغایر با کرامت اسلامی زنان است و در حالی که باید به جایگاه رسیدن زنان در سایه نظام جمهوری اسلامی یک افتخار باشد، حرف‌های اینچنینی مطرح می‌شود.

وی همچنین گفت: من نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم ولی اینها واقعیاتی است که در جامعه ما وجود دارد اما در حال حاضر می‌بینیم که برخی خانم‌ها در انتخابات شورای شهر صلاحیتشان به علت عدم التزام به اسلام رد شده است.

جلودارزاده در واکنش به پرسش‌های یکی از خبرنگاران در این نشست مبنی بر اینکه ورود به هر محیطی برای خانم‌ها مناسب نیست و لزومی ندارد که زنان در هر منصب شغلی حضور پیدا کنند، با تاکید بر اینکه زنان خود فرهنگ‌ساز هستند، اظهار کرد: تفاوت‌ها در احکام دیده شده است، اما حقیقت شرع در این است که عادل باشیم و در حال حاضر آنچه که در قوانین مندرآوردی لحاظ می‌شود، جزو احکام نیست.

وی همچنین با تاکید براینکه سیاست‌گذاری‌ها باید معقول و منطقی باشد،‌گفت: این سیاست‌ها باید از سه مشخصه اسلامی بودن، ایرانی بودن و تطابق داشتن با دنیای امروز برخوردار باشد.

این نماینده پیشین مجلس همچنین از برخی سیاست‌ها برای افزایش زاد و ولد، انتقاد و اظهار کرد: این یک اصل مسلم است که اگر خانواده می‌خواهد خود را حفظ کند نباید بچه‌هایش زیاد شوند مگر اینکه گفته شود به هر کدام از آنها تا آخر عمر یک شغل می‌دهیم یا اینکه شغلی به آنها می‌دهیم که بتواند مخارج آن بچه‌ها را تامین کنم.

این عضو ائتلاف اسلامی زنان خاطرنشان کرد: سیاست‌هایی که منتهی به خانه‌نشین شدن زنان می‌شود، سیاست‌هایی برای قرب به قدرت است وگرنه کسی نمی‌تواند خانواده‌ها را مجبور کنند که تعداد زیادی بچه بیاورند.

جلودارزاده همچنین اظهار کرد: امروز متاسفانه می‌بینیم که زن علیه زن به نام دین اقدام می‌کند و زنان در جلساتی که با نام دین برگزار می‌شود، مثلا به تبلیغ یک کاندیدا می‌پردازند و به زنان می‌گویند به این کاندیدا به عنوان مصداق دین رای بدهید، این در حالی است که زنان ما باید خود به آگاهی برسند و تجربیات و پشتوانه یک کاندیدا را در نظر بگیرند.

در ادامه این نشست توران ولی‌مراد دبیر احزاب زنان اصولگرا و عضو ائتلاف اسلامی زنان اظهار کرد: مطالبات زنان را در ارتباط با نظام جمهوری اسلامی ایران بیان می‌کنیم. نظام جمهوری اسلامی نیز مردم‌سالاری دینی است که همه انسان‌ها در آن از حق شهروندی برخوردار هستند و آزادی بیان دارند. بنابراین در چنین نظامی آحاد ملت جایگاه انسانی دارند و جایگاه انسانی با حق انتخاب تعریف می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که زنان از بلندگو و رسانه برخوردار نبوده‌اند و به امکانات قدرت و ثروت و جایگاه‌های تصمیم‌گیری در جامعه دسترسی نداشته‌اند و به صراحت می‌شود آنها را از عرصه حذف کرد. بنابراین خانم‌ها حمایت‌های قانونی و فرهنگ‌سازی می‌خواهند.

این فعال سیاسی زن تاکید کرد: آنچه که ما می‌خواهیم همان جمهوری اسلامی است که افراد در آن حق دارند. نمی‌شود که مردان برای زنان تصمیم بگیرند و به آنها برجا و برپا بگویند.

ولی‌مراد از طرح‌هایی چون محروم کردن دختران از تحصیل در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: چنین تصمیم‌هایی به سمتی بوده که طی آن خانم‌ها به سمت خانه هدایت شوند در صورتی که زن و مرد هر دو انسانند و به هر دو باید فرصت داده شود که خودشان انتخاب کنند که می‌خواهند چه کنند؛ چراکه در نظام جمهوری اسلامی، کسانی که در مصادر قدرت هستند، قیم مردم نیستند.

وی با بیان اینکه نگاه اسلام به زن در هویت انسانی برابر است، تاکید کرد: اگر جایگاه زن به عنوان کسی که صاحب کرامت است، حفظ نشود، تنش‌ها و افسردگی‌ها در یک خانواده زیاد خواهد شد و همچنین بچه‌هایی که در این خانواده بزرگ می‌شوند نیز نمی‌توانند کرامت انسانی خود را حفظ کنند. بنابراین از نظام و دولت می‌خواهیم که در جهت رفع خشونت در ارتباط با زنان گام بردارند.

ولی‌مراد تاکید کرد: تا زمانی که کسانی که به نام زنان حرف می‌زنند و قدمی در راه رفع تبعیض زنان برنمی‌دارند، چنین وضعیتی ادامه پیدا می‌کند، چراکه آقایان درباره مسائل زنان حرف می‌زنند و نظر می‌دهند و با این وجود راه‌حل‌هایشان باعث ایجاد مشکلات می‌شوند.

ولی‌مراد با تاکید بر اینکه “باید ساختارها متناسب با جامعه تعریف شود و امکانات و فرصت‌هایی برای رفع موانع و مشکلات زنان برداشته شود”، گفت: ائتلاف اسلامی زنان در مسیر پیش روی خود همچون گذشته پیگیر مواضع و مطالبات خود است و در این مسیر آقایان بدانند که ما ایستاده‌ایم چراکه انقلاب اسلامی زنده است.

وی همچنین تاکید کرد که ائتلاف اسلامی زنان در انتخابات ریاست جمهوری آینده با توجه به اینکه هویتی سیاسی ندارد و مطالبات زنان را مدنظر قرار می‌دهد، از هیچ کدام از کاندیداها حمایت نمی‌کند اما مطالبات زنان را مورد توجه قرار می‌دهد و رصد این مطالبات از سوی این کاندیداها را پیگیری خواهد کرد.

قاسم‌پور از دیگر اعضای ائتلاف اسلامی زنان نیز در این نشست اظهار کرد: برنامه‌ریزان و مجریان باید بدانند که لازم است تا با برنامه‌ای در جهت بالا بردن جایگاه زنان داشته باشند؛ چراکه عدم آگاهی آنان از مطالبات این قشر باعث بروز مشکلاتی برای آنان خواهد شد.

وی توجه به کار خانگی زنان را با اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم کار خانگی بد است اما از آنجا که کار خانگی بیشترین وقت زن را می‌گیرد و او از هیچ مزایایی برای این کار برخوردار نیست، لازم است برای تحکیم خانواده، خانه‌داری به عنوان یک شغل تلقی شود تا زنان در میانسانی از مزایای آن برخوردار شوند. نمی‌شود که حرف از تکریم زنان بزنیم اما در واقع شکاف زیادی بین اعمال و گفتار مسئولان وجود داشته باشد.

قاسم‌پور گفت: طبق اصول متعددی از قانون اساسی، تصدی و عضویت زنان در بسیاری از ارکان حکومت منع جنسیتی ندارد. اگرچه در بحث واژه رجال مباحث زیادی مدنظر است اما به هر ترتیب در بحث عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگان رهبری، ریاست صداوسیما و ریاست قوای سه‌گانه ذکری از جنسیت نمی‌بینیم مگر اینکه از واژه اجتهاد، صرفا به اجتهاد مردان وجود داشته باشد و به اجتهاد زنان قائل نباشیم.

وی نیز همچون دیگر از اعضای ائتلاف اسلامی زنان از اظهارنظرها درباره حضور نیافتن کاندیدای زن در عرصه انتخابات ریاست جمهوری به شدت انتقاد کرد و افزود: متاسفانه جنسیت زنان در این مساله به تمسخر گرفته شد. این در حالی است که چنین ادبیاتی در شأن و جایگاهی نیست که به امانت در اختیار ایشان گذاشته گذاشته شده است. شأن سیاسی جزو عوامل عمومی جامعه است. بنابراین این افراد باید در اظهارنظرهای سیاسی خود رعایت احترام، اعتدال، انصاف، عدالت و قانون را داشته باشند.

این فعال سیاسی زن همچنین گفت: در حال حاضر متاسفانه زنان از تشکیلات منسجم و منظم ملی از مدیریت واحد و متشکل از نخبگان، احزاب و نهادهای مرتبط برخوردار نیستند و همچنین نهادهای متولی امور زنان فاقد نگرشی هستند که بتوانند حداقل‌های این حوزه را ضابطه‌مند کنند و در این راستا تشکیل وزارتخانه زنان و خانواده می‌تواند به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار بگیرد.

نژادبهرام از دیگر اعضای ائتلاف اسلامی زنان نیز با بیان اینکه ائتلاف اسلامی زنان از شش سال پیش براساس یک بینش اساسی و منطقی و فارغ از وابستگی‌های جناحی شکل گرفت، گفت: این ائتلاف، ائتلافی بر سر بنیان‌های جامعه است.

وی افزود: زنان همواره پیش‌روی جریان‌های توسعه‌گرا هستند و این همان مساله‌ای است که مردان جامعه نتوانستند به آن برسند و بفهمند بر سر منافع ملی نباید جدل کرد.

فرشته غلامی عضو شورای مرکزی جامعه زینب و از دیگر اعضای ائتلاف اسلامی زنان نیز با تاکید بر اینکه خطاب آیات قرآنی هیچ‌وقت به گروه و جنسیتی خاصی نبوده است، گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که انسان از اعم از زن و مرد دارای کرامت است و ملاک، عمل افراد و تقوای آنهاست که انسان‌ها را از هم متمایز می‌کند و نه جنسیت آنان.

برچسب‌ها :