ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شأن شهروندان رعایت شد؟

شهروندان:
روزنامه « تهران امروز » روز دوشنبه در یادداشت اول خود با عنوان « شأن مردم رعایت شد؟» نوشت : اختصاص دادن سبد کالایی ایده خوبی بود که متاسفانه با بی تدبیری به یک مشکل تبدیل شد.

صف‌های طولانیدر ادامه این ملب آمده است : دولت در اجرای طرحی که خودش مبدع آن بود بی سلیقگی به خرج داده و در حال حاضر شاهد اعتراض های گسترده مردم در اکثر نقاط کشور هستیم.

اگر واقعا قرار بود عده کمی مشمول دریافت این سبد کالایی باشند این همه تبلیغات و سر و صدا لازم نداشت.

مردم در حال حاضر در مورد این موضوع توجیه نیستند.

با توجه به سوابق گذشته از جمله پرداخت یارانه نقدی و عیدی های دولت گذشته تصور بخش عظیمی از مردم این است که این سبد کالایی به آنها تعلق خواهد گرفت.

وقتی از طرف دولت هم توضیحات قانع کننده در مورد نحوه انتخاب افراد مشمول داده نشده است گروهای مختلف مردمی حق دارند بپرسند که چرا مشمول دریافت این سبد نیستند.

دولت اعلام کرده به افرادی با درآمد زیر ۵۰۰ هزار تومان این سبد تعلق می گیرد.

اولا مبنای انتخاب این رقم چیست؟ آیا این رقم خط فقر است؟ و مسئله مهم تر کسانی که کلا درآمدی ندارند و آمارشان هم جایی ثبت نشده تکلیف شان چیست؟

این سبد کالایی البته مشکلات دیگری هم دارد. ما شاهد هستیم که کالاهای خارجی به جای کالاهای تولید داخل در این سبد جا گرفته است.

باید برای نمایندگان و مردم توضیح داده شود علت این انتخاب چیست؟آیا ما نباید از تولید داخل حمایت کنیم؟

به سرانجام رساندن این ایده خوب نیازمند تدبیر است اما متاسفانه مشاهده می کنیم دولت تدبیر و امید در این موضوع با بی تدبیری عمل کرده و همین باعث اعتراض های بجا و بحق مردم شده است.

این موضوع بسیار مهم است و ممکن است حتی باعث ایجاد یک گسست در میان جامعه شود.

باید طوری عمل می شد که به انتظارات ایجاد شده پاسخ داده شود و اگر هم امکان پاسخگویی به انتظارات را نداشتند باید مردم را قانع می کردند.در حال حاضر متاسفانه مردم سر در گم هستند.

بازنشستگان به صف های طولانی رفته اند و دست خالی بازگشته اند؛ این موضوع جای تامل دارد. ضمن اینکه در این مسئله اساسا به شأن مردم توجه نشده است.

به هر حال اقشار مختلف در جامعه ما با هم در ارتباط هستند. اتفاقاتی که در برخی فروشگاه ها افتاده و برخی برخوردهای صورت گرفته با مردم رنج آور است.

دولت باید در سریع ترین زمان این نقایص را رفع کند. به هر حال مدیران دولت، تازه در سمت های شان قرار گرفته اند و این اشتباهات هم قابل جبران است اما به شرطی که اراده ای برای جبران آن وجود داشته باشد.

در کنار همه مسائل مورد بحث در توزیع این سبد باید مسائل جامعه شناختی و توجه به حفظ شأن مردم هم در نظر گرفته شود در غیر این صورت ممکن است این مسئله تولید نارضایتی پنهانی کند که به صورت های مختلف در آینده خود را نشان دهد.

*ایرج ندیمی