ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

یک خسته نباشید گرم در روزهای سرد به راهداران

شهروندان:
در حالی که راههای پرپیچ و خم خراسان رضوی از برف سپیدپوش شده و خودروها در کشاکش نبرد با کولاک و جاده انباشته از برف و یخ راهی برای خروج جستجو می کنند، این نارنجی پوشان راهدار هستند که فرشته نجات در راه ماندگان می شوند.

راهداریبه گزارش ایرنا، بهمن امسال آرزوی مردم در خراسان رضوی برای بارش برف به بار نشست و دانه های برف بر شانه های آنها فرود آمد اما در این میان امنیت جاده ها در زیر برف به خطر افتاد و چشم رانندگان به راهداران نارنجی پوش دوخته شد.

راهداران قشری بی ادعا هستند که وسعت از خودگذشتگی و سختی کارشان در هیچ نوشتاری نمی گنجد، همانان که شبانه روز برف و کولاک را به مبارزه می طلبند تا راه بر مردم بگشایند و سدهای یخی را برای عبور بشکنند.

ˈراهداریˈ زمان و درجه دمای هوا و آسمان صاف و برفی نمی شناسد، نارنجی پوشان در بارانهای سیل آسا، کولاک برف و وزش باد شدید، شبانه روز آماده باش هستند و به محض ناهموار شدن راه یا طلب کمک از سوی در راه ماندگان با خودرو برفروب و دستگاه نمکپاش به جاده می زنند و در این راه تا پای جان برای نجات در راه ماندگان تلاش می کنند.

با شروع سرما سوانح راهداری هم شروع می شود. کار در شرایط جوی برفی و بارانی، کار در دمای چندین درجه زیر صفر و پاکسازی جاده ها از برف و موانع و از همه مهمتر انجام عملیات راهداری گاهی با دستگاهها و تجهیزان فرسوده سختی کار را برای راهداران چند برابر می کند و حتی برخی نارنجی پوشان جان خود را در این راه از دست می دهند.

بسیارند راهدارانی که طی سالهای گذشته در گوشه و کنار کشور جان خود را برای نجات مردم از دست داده اند اما فداکاری آنان در جایی ثبت نشده و در پشت آمارهایی که مسوولان در زمینه خدمات رسانی به رانندگان در فصول مختلف سال در رسانه ها اظهار می دارند، پنهان مانده است.

پاکسازی حریم راه ها، پاکسازی جاده ها، تعمیر و نگهداری رویه های شنی و آسفالتی، حفظ حریم و خط کشی راهها، نصب علائم هشداردهنده و بازدارنده خطر، برفروبی و بازگشایی محورهای بسته شده و همچنین تامین روشنایی و تهویه تونل ها و نقاط مه گیر و حادثه خیز از جمله وظایف راهدار ها تعریف شده است.

حقوق این نارنجی پوشان فداکار به میزان حجم و دشواری کارشان نیست اما به عشق نجات مردم و اینکه گره از مشکلات آنان بگشایند در شرایط سخت همچون فرشتگان بر سر رانندگان خودروهای در راه مانده فرود می آیند و از هیچ تلاشی برای کمک به آنان فروگذاری نمی کنند.

با آغاز فصل سرما راهداران خراسان رضوی نیز مانند سالهای گذشته در جاده های این استان مستقر شده اند تا آماده خدمات رسانی به رانندگان باشند.

در این روزهای برفی که دمای هوا به چندین درجه زیر صفر رسیده و رفت و آمد در جاده های زیر پوشش برف به کندی صورت می گیرد، این راهداران هستند که سفیران نجات برای گشایش راهها و تسهیل شرایط برای رانندگان شده اند.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مانند سالهای گذشته طرح راهداری زمستانی امسال از اول آذر ماه آغاز شده و به مدت چهار ماه تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ ادامه خواهد داشت.

ˈابراهیم صنیعیˈ افزود: ۹۶۵ نفر در قالب ۱۹۵ گروه در عملیات راهداری زمستانی در محورهای ارتباطی خراسان رضوی شرکت دارند و در ۷۶ نقطه مهم حوزه استحفاظی منطقه مستقر شده اند.

وی بیان کرد: بیش از ۲۰ هزار و ۴۱۹ کیلومتر از راههای خراسان رضوی زیر پوشش طرح راهداری زمستانی اداره کل راه و شهر سازی قرار دارد و امسال از ۵۴۲ دستگاه ماشین آلات در طرح راهداری زمستانی استفاده می شود.

او در ادامه اظهار داشت: راهداری از جمله کارهای بسیار سخت و پرمشقت است که در مقابل حجم و دشواری کار دستمزد متناسبی دریافت نمی کند لذا باید در این زمینه تدابیری از سوی دولتمردان اندیشیده شود.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: راهداران با تلاش خود در محورهای سختگذر و برفگیر به همراه نیروهای امداد و نجات و پلیس راه خدمات حیاتی ارائه می دهند اما با تامین امکانات و حمایت بیشتر می توان خدمات رسانی مطلوبتری داشت.

وی با اشاره به اهمیت عملیات راهداری توسط راهداران و اعتبارات محدود آن افزود: گستره وسیعی از فعالیتهای اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی صرف نگهداری و حراست از شبکه موجود راهها و تامین سطح خدمت مطلوب و ایمنی رفت و آمد به منظور حفظ و بهره برداری بهینه از سرمایه گذاریهای انجام شده در این بخش می شود.

وی گفت: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه زیرپوشش اداره کل راه و شهر سازی خراسان رضوی است که اقدامات گسترده و بیشماری در حوزه نگهداری و تامین ایمنی در این محورها در حال انجام است.

او اظهار داشت: همه اقدامات لازم در قالب ۱۳۱ پروژه راهداری با اعتبار ۳۶۶ میلیارد و ۱۱۴ میلیون ریال و پیشرفت اجرایی ۸۰ درصد در حال انجام است که اتمام این پروژه ها ۱۶۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

صنیعی گفت: کل تجهیزات راهداری خراسان رضوی شامل ۱۷۵ دستگاه ماشین آلات سبک، ۲۸۷ دستگاه ماشین آلات نیمه سنگین و ۳۱۲ دستگاه ماشین آلات سنگین است که ۷۱ دستگاه از این ماشین آلات فرسوده و متوقف هستند.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به محدودیت تخصیص اعتبارات راهداری به استان در سال جاری افزود: حجم عملیات راهداری و رفت و آمد پرشمار در جاده های این استان به عنوان استانی زائرپذیر تخصیص اعتبارات بیشتر را می طلبد و اعمال محدودیت در تخصیص اعتبارات می تواند ایمنی در محورها را کاهش دهد.

وی گفت: خراسان رضوی به عنوان قطب گردشگری و مذهبی کشور در طول سال به ویژه طی بهار و تابستان پذیرای خیل مسافرانی است که از طریق جاده برای زیارت بارگاه مطهر حضرت امام رضا(ع) به این استان سفر می کنند لذا نگهداری از راهها با توجه به حجم بالای رفت و آمد نیازمند اعتبارات ویژه و نیروی انسانی زبده و کارآمد است.