ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

اقلیت‌های دینی بخش جدایی ناپذیر مردم ایران هستند

شهروندان:
نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ادعاهای بی اساس غرب و رسانه های تحت کنترل آنها مبنی بر رعایت نشدن حقوق اقلیت های مذهبی در جمهوری اسلامی،تاکید کرد: اقلیت های دینی بخش جدایی ناپذیر مردم ایران هستند و با برخورداری از همه حقوق خود در کشور زندگی می کنند.

اقلیت‌های دینیبه گزارش ایرنا، در این اجلاس سیامک مره صدق، نماینده ایرانیان کلیمی،’یوناتن بت کلیا’ نماینده مسیحیان آشوری ایران و همچنین حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم،عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده تهران در مجلس به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی،بعد از حضور در این نشست بین المللی ،تاثیر حضور در چنین نشست هایی را برای رفع ابهامات و پاسخگویی به برخی ادعاها از سوی مقام های اروپایی درمورد وضعیت اقلیت های دینی در ایران،تشریح کرد.

سیامک مره صدق،هدف از برگزاری چنین نشست هایی را نزدیک تر کردن روابط موجود در جهان سیاست به صلح و یکتا پرستی،عنوان کرد و گفت:از آنجایی که پیروان ادیان توحیدی در ایران مشترکات زیادی با هم دارند و از هرحرکتی در راستای ارتقای ارزشهای توحیدی در عرصه سیاست استقبال می کنند ما وظیفه خود دانستیم تا در امتداد این جریان به نمایندگی از جمهوری اسلامی نقش ایفا کنیم.

وی افزود: هیات ایرانی به نمایندگی از اکثریت جریان های مذهبی رسمی در کشور، تلاش کرد تا اندیشه های پاک و توحیدی برگرفته از دستورات امام راحل و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درمورد ارج گذاشتن به ارزش های دینی را در صحنه فعالیت های سیاسی به جهانیان اعلام کند.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی افزود:این حضور در واقع برای ابلاغ اندیشه پاک و مذهبی پیروان ادیان توحیدی در جمهوری اسلامی و نزدیک تر کردن پیروان حضرت ابراهیم به همدیگر در صحنه سیاست جهان بود.

مره صدق با بیان اینکه حضور در این نشست فرصت مناسبی بود تا به ادعاهای بی اساس درمورد وضعیت اقلیت های دینی در ایران پاسخ داده شود،گفت:نه تنها کشورهای اروپایی بلکه آفریقا،آسیا و آمریکا در این نشست نماینده داشتند و فرصتی بود تا برای کسانی که اطلاع دقیق و درستی از وضعیت کشور ما ندارند و تنها براساس اخبار هدف دار و بی اساس رسانه های غربی که اغلب در اختیار امپریالیسم و صهیونیسم درمورد این کشور فکر و اظهار نظر می کنند،حقایق را بیان کنیم.

وی با بیان اینکه حضور ما به عنوان نماینده ایرانیان کلیمی و مسیحی در مجلس ایران برای برخی از حاضران این نشست بین المللی باور نکردنی بود،گفت: این وضعیت نشان می دهد بسیاری از کسانی هم که حتی در سطح بالای سیاست فعالیت می کنند براساس برداشت های غلط از اخبار غیر موثق رسانه های ها تصمیم می گیرند و در واقع شناخت درستی از آنچه در کشورها از جمله ایران اتفاق می افتد ندارند.

مره صدق افزود:وقتی از آزادی های دینی و همزیستی طولانی مدت پیروان ادیان توحیدی در ایران برای دوستان در این نشست سخن گفتیم برای آنها باور نکردنی بود.

نماینده کلیمیان در مجلس،تصریح کرد: در این نشست به نمایندگان ادیان از سراسر جهان یادآور شدیم،زمانی که یهودیان در قرون وسطی در اروپا تحت فشار بودند،ایران پناهگاه خیلی از آنها بوده است و مقبره بسیاری از کسانی که از تفتیش عقاید در اروپا به ایران فرار کردند،در کاشان و یزد موجود است.

مره صدق خاطرنشان کرد: حاضران در این نشست بین المللی وقتی متوجه شدند که ایرانیان یهودی و مسیحی و پیروان دیگر ادیان توحیدی نه تنها در انجام مراسم دینی و مذهبی خود کاملا آزاد هستند بلکه تشکیلات متعدد فعالی در کشور دارند، تصورشان نسبت به ایران تغییر کرد.

وی در ادامه تاکید کرد:از همه مهمتر اینکه کمک های قابل توجهی از سوی دولت جمهوری اسلامی به اقلیت های دینی برای پیشبرد امور مذهبی و فرهنگی آنان ارائه میشود و حتی هزینه آب و برق و گاز کنیسه ها،کلیساها و معابد زرتشتیان در ایران رایگان است و بودجه قابل توجهی برای تعمیر مراکز مذهبی اقلیت های دینی و فعالیت های فرهنگی در نظر گرفته شده که این نشان می دهد ایرانیان کلیمی، مسیحی و زرتشتی بخش جدایی ناپذیری از مردم ایران هستند.

مره صدق با اشاره به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی حقوق کامل را برای اقلیت ها در نظر گرفته است،گفت:مشارکت اقلیت ها در ساختن ایران و پیشرفت کشور،مشارکت آنها در صحنه انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدایی که اقلیت ها تقدیم کشور کردند در این نشست بین المللی مورد اشاره قرار گرفت و تاکید کردیم که اقلیت های رسمی ایران در مقابل هر کشوری در هر گوشه دنیا که خیال خام تهاجم به ایران را در سر داشته باشد،خواهند ایستاد.

وی افزود: حتی در پاسخ به گروه هایی که به ما پیشنهاداتی ارائه کردند تابرخی از مشکلات تحریم ها را برای برخی از گروه های خاص حل کنند،تاکید کردیم که ما یک ملت واحد با سرنوشت واحدهستیم و به هیچکس اجازه نخواهیم داد به هر بهانه ای در بین ما تفرقه ایجاد کند .

نماینده ایرانیان کلیمی خاطرنشان کرد: براثر القائات نادرست،برای برخی از حاضران در این نشست باور نکردنی بود که در طول تاریخ ایران،روحانیون شیعه و مراجع عظام تقلید همواره حامی اصلی اقلیت های دینی کشور بوده اند.

مره صدق تاکید کرد: به آنها یادآور شدیم که امنیت موجود برای اقلیت ها در ایران

و نوع همزیستی مسالمت آمیز اقلیت های دینی در این کشور می تواند چارچوبی بسیار خوب برای همزیستی پیروان ادیان مختلف در سطح جهانی باشد.

نماینده ایرانیان کلیمی در پاسخ به ادعاهای مراکز به اصطلاح مدافع حقوق بشر در اروپا و غرب مبنی بر نادیده گرفتن شدن حقوق طرفداران بهائیت در ایران،گفت: مذاهبی که به عنوان دین رسمی در جمهوری اسلامی فعالیت دارند،اسلام ، یهودیت،مسیحیت و زرتشتی است اما براساس قانون موجود در کشور عقاید افراد به هیچوجه موجب تعقیب و محکومیت آنان نمی شود.

مره صدق تاکید کرد: تاکنون هیچ فردی در ایران به علت بهایی بودن یا پیروی از دیگر ادیان رسمی محکوم نشده و اقدام قضایی و قانونی برعلیه وی صورت نگرفته است.

وی در عین حال افزود: البته همانطوری که ممکن است از یک مسلمان تخلفی سر بزند و قانون موظف به برخورد با آن است،از یک یهودی،مسیحی یا بهایی نیز ممکن است تخلف سر بزند و یا خیلی از افراد که هیچ اعتقادی به دین نداشته باشند هم ممکن است تخلفی مرتکب شوند که حتما رسیدگی می شود.

نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس تاکید کرد:در ایران تفتیش عقاید به هیچ عنوان وجود ندارد و کسی در تفکرات شخصی افراد دخالت نمی کند اما چنانچه کسی بخواهد ادیان غیر رسمی و غیر قانونی را وسیله ای برای کمک به اهداف دشمنان قرار دهد به طور مطمئن از نظر قانونی باید منتظر عواقب اقدامش باشد.

مره صدق تاکید کرد:تا جایی که اطلاع و اطمینان دارم،حتی افرادی هستند که به هیچ دینی اعتقاد ندارند و در ایران زندگی می کنند،فعالیت اقتصادی دارند و هیچ کسی هم برای آنها مزاحمتی ایجاد نکرده است.

وی افزود:حتی بر اساس قوانین شهروندی موجود،حتی کسانی که اعلام نمی کنند چه دینی دارند نیز برای انجام احوال شخصی مانند ثبت ازدواج و طلاق و دریافت حقوق شهروندی با سایر مردم کشور حقوق مساوی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین ‘غلامرضا مصباحی مقدم’ نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: متاسفانه به خاطر دوری دولت ها و ملت ها از یکدیگر که ناشی از برخی مسائل گوناگون از جمله اختلاف نظر های سیاسی است ،سوء تفاهم هایی ایجاد می شود که با برگزاری چنین نشست های بین المللی می توان آنها را برطرف کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برای دومین بار در نشست بین المللی ادیان مذهبی در آلمان شرکت کرده است،گفت:با بحث هایی که در این اجلاس مطرح کردیم درمورد شرایط سیاسی ایران و روابطی که پیروان مذاهب و ادیان مختلف و اقلیت های قومی در کشور ما با هم دارند،روشنگری های لازم انجام شد.

مصباحی مقدم افزود: دغدغه های حقوق بشری اروپا و بویژه آلمان و گزارش های ناقصی که از سوی دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی با استفاده از رسانه های جهت دار به مقام های سیاسی کشورها داده می شود به گونه ای است که اغلب مسائل جزئی و غیر واقعی به توهمات و موضوعی قطعی تبدیل می شود.

به گفته نماینده تهران در مجلس،حضور دو نماینده از اقلیت های دینی ایران در این نشست بین المللی بخش اعظمی از ابهامات موجود در ذهن نمایندگان حاضر را رفع کرد زیرا خیلی از شرکت کنندگان حتی تصور این را هم نداشتند که ما در ایران اقلیت کلیمی و مسیحی داشته باشیم چه رسد به اینکه آنها در مجلس نماینده هم داشته باشند.

مصباحی مقدم افزود: آنها وقتی دانستند که اقلیت های دینی در ایران برغم اندک بودن،در مجلس نمایندگانی دارند که مشابه با دیگر نمایندگان،تاثیر گذار بوده و از حق رای برخوردارند،بسیار متعجب شدند.

وی یاداور شد: این درحالی است که ما در همین آلمان بیش از ۵ میلیون مسلمان داریم که حدود یک میلیون نفر آنان شیعه هستند و شاید حدود ۲۰۰ هزار نفر ایرانی هستند اما حتی یک نفر به نمایندگی از مسلمان ها یا شیعیان در پارلمان آلمان حضور ندارد.

مصباحی مقدم تاکید کرد:این وضعیت نشان می دهد که برخلاف اظهارات کسانی که تصور می کنند دموکراسی در ایران پرمناقشه است،برعکس دموکراسی ایرانی پیشرفته،جا افتاده و بسیار قوی تر و مترقی تر از غربی ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به ادعاهای مطرح در برخی کشورهای اروپایی و امریکا مبنی بر پایمال شدن حقوق و آزار و اذیت طرفداران بهائیت در ایران،گفت: در آغاز انقلاب اسلامی که مجلس خبرگان رهبری برای تدوین قانون اساسی شکل گرفت،کمیسیونی هم برای ادیان تشکیل شد.

مصباحی مقدم افزود: جناب آقای محقق داماد سخنگوی این کمیسیون از طرف حضرت امام(ره) مکلف شد از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی کند تا پیروان هر کدام از ادیان که تمایل به اعلام وجود در کشور دارند مراجعه کرده و به صورت رسمی ثبت نام کنند تا بررسی های لازم درمورد آنها برای به رسمیت شناخته شدن انجام شود.

وی افزود: حتی فرصت تعیین شده یک هفته ای برای این منظور به دستور امام راحل برای یک هفته دیگر تمدید شد و سخنگوی کمیسیون دوباره اعلام کرد هرکسی معتقد به هر دینی هست به عنوان آن دین ثبت نام کند اما در طول ۱۵ روز حتی یک نفر به نام ‘بهائیت’ ثبت نام نکرد با اینکه هیچ ممنوعیتی هم در این زمینه وجود نداشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: این وضعیت نشانه بسیار روشنی بود که حتی خود بهایی ها هم خود را به عنوان پیروان یک دین نمی شناسند و در نتیجه ادعای امروز آنها کاملا بی جاست.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه ریشه بهائیت را از نظرتاریخی به خوبی می دانیم، گفت:بهائیت یک حزب سیاسی است که توسط دولت انگلیس در ایران شکل گرفت و بعدها از سوی دولت آمریکا هم حمایت شد و امروز نیز از سوی آمریکا و اروپا پشتیبانی می شود .

وی خاطرنشان کرد: امروز هیچ کدام از دولت های جهان حتی اروپایی هاو آمریکا حاضر نیستند یک حزب سیاسی را به عنوان یک دین به رسمیت بشناسند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان حتی حاضر نیستند اسلام را به عنوان دین رسمی به رسمیت بشناسند برغم اینکه ۵ میلیون جمیت دارد،پس چطور توقع دارند ما پیروان یک حزب سیاسی را به عنوان یک دین به رسمیت بشناسیم.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: برغم همه اینها،مدعیان بهائیت در ایران انسان های آزادی هستند و ما از هیچ فردی در کشور تفتیش نمی کنیم که پیرو چه دینی است.

مصباحی مقدم تاکید کرد: در جمهوری اسلامی هر کسی می تواند طرفدار هر دینی د باشد و کسی با او کاری ندارد اما نباید بنا را بر این گذاشت که دین مورد ادعای خود را ترویج ،تبلیغ و برای آن تبشیر کند.

وی با بیان اینکه،کسانی در ایران هستند که اصلا دینی ندارند و کسی هم متعرض آنها نیست،گفت:تبلیغات در این زمینه اظهارات نادرستی است و آنچه را قانون اساسی به رسمیت شناخته،پیروان ادیان الهی اعم از یهودیت، مسیحیت زرتشتی گری و اسلام که دین اصلی ملت است.

مصباحی مقدم افزود: هیچ فردی که پیرو این ادیان رسمی است مورد تعرض قرار نمی گیرد،بیش از ۴۰۰ کلیسای رسمی در کشور داریم که پیروان حضرت مسیح در این کلیساها حضور پیدا می کنند و مراسم مذهبی خود را انجام می دهند.

نماینده تهران در مجلس افزود: کلیساها مورد حمایت دولت قرار دارند و حتی برای کلیساهای باستانی رقم های سنگینی از سوی میراث فرهنگی هزینه می شود.

مصباحی مقدم افزود: نکته قابل توجه اینکه در بودجه امسال نیز مبلغ بسیار خوبی برای برگزاری اجلاس اتحادیه آشوری های جهان در ایران اختصاص یافته که این موضوع از سوی آقای یوناتن بت کلیا که ریاست این اتحادیه را برعهده دارد در اجلاس آلمان به نمایندگان این دین از کشورهای مختلف اعلام شد.

وی افزود: با تلاش های انجام شده،مقر اتحادیه آشوریان جهان بعد از ۳۷ سال از آمریکا به ایران انتقال داده شده است و همین یعنی اینکه جمهوری اسلامی کشوری کاملا آزاد برای زندگی پیروان اقلیت های دینی و برگزاری اجلاس بین المللی برای همه ادیان توحیدی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد:جای این ادعاهای حقوق بشری برای ملت و دولت ایران وجود ندارد و این سخنان حرف های بیهوده ای است که برای خراب کردن ذهنیت ملت های جهان درمورد جمهوری اسلامی مطرح می شود.

مصباحی مقدم در پایان به دیدارهای انجام شده هیات ایرانی در حاشیه نشست بین المللی ادیان در برلین اشاره کرد و گفت: هیات ایرانی دیدارهای خوبی با روسای کمیسیون های سیاست خارجی و حقوق بشر مجلس آلمان و همچنین نمایندگان احزاب مختلف عضو کمیسیون حقوق بشر،مدیرکل خاورمیانه وزارت امورخارجه و اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور انجام داد که برای توسعه روابط دولت ها و ملت ها بسیار خوب و تاثیر گذار خواهد بود.