ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
اقلیت‌های دینی در ایران به روایت نمایندگان‌شان در مجلس

اختیاری: اقلیت‌ها منتظر اجرای شعار برابری و شایسته‌سالاری رییس‌جمهورند

شهروندان:
نماینده زرتشتیان در مجلس می‌گوید که «زرتشتیان خاستگاهی غیر از ایران نداشته، ندارند و نخواهند داشت.»

اسفندیار اختیاریاسفندیار اختیاری در گفت‌و‌گوی زیر، به شعارهای برابری و شایسته‌سالاری در تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی اشاره می‌کند و می‌گوید که تمامی اقلیت‌ها منتظر عملیاتی شدن این وعده‌ها هستند چر که انتظار است نگاه شایسته‌سالارانه به همه از جمله اقلیت‌های دینی از دولت آغاز شود.

اختیاری،‌ که متولد سال ۱۳۴۵ در یزد است از مجلس هشتم به عنوان نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی حضور دارد. او با مدرک دکتری مهندسی تکنولوژی نساجی از دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مدیریت پروژه، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رئیس کمیته پژوهشی و فناوری است. وی عضوهیات علمی دانشگاه یزد است و علاوه بر سوابق مدیریتی اجرایی متفاوت و گوناگون از جمله مسئولیت پژوهشی دانشگاه و پارک علمی و فناوری یزد، خلبانی با هواپیما را نیز در مدارک و کارنامه خود دارد.

ایرانی‌ترین ایرانی‌هاییم

نماینده زرتشتیان در مجلس که به مناسبت فرارسیدن شب یلدا(چله)، یکی از اعیاد باستانی زرتشتیان و ایرانیان، گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه «تاریخ و تمدن ایران با زرتشتیان پیوند عمیقی دارد و زرتشتیان خاستگاهی غیر از ایران نداشته، ندارند و نخواهند داشت،» تاکید می کند که: ما ایرانی‌ترین ایرانی‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه زرتشتیان اولین یکتاپرستان دنیا بودند، افزود: افتخار ایرانی‌ها این است که اولین کشور و مردمی هستند که دیندار و یکتاپرست بوده‌اند.

جمعیت زرتشتیان در ایران؛ ۲۵ هزار نفر

اختیاری جمعیت فعلی زرتشتیان در ایران را براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران را ۲۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در مورد آمار جمعیت زرتشتیان در کل دنیا، اطلاعات دقیقی وجود ندارد و آمار متفاوتی حتی تا ۱۰ میلیون نفر هم ذکر شده است.

وی اضافه کرد: در برهه‌ای برخی از زرتشتیان ایران به هند مهاجرت کردند و آنجا مستقر شدند و امروز زرتشتیان هند را به نام «پارسیان» می‌شناسیم. بعد از هند هم عده‌ای به کشورهای دیگر دنیا مهاجرت کردند و در حال حاضر بیشتر زرتشتیان مهاجر در آمریکای شمالی و کانادا زندگی می‌کنند که همه آنها قطعا اصالتشان ایرانی است.

زرتشتیان در مجلس مشروطه هم نماینده داشتند

اختیاری درباره حضور نماینده زرتشتیان در مجلس مشروطه نیز گفت: شادروان ارباب جمشید جمشیدیان در مشروطیت از افراد فعال بود و متاسفانه تاریخ به او هم ظلم کرده و ما او را کمتر در تاریخ سیاسی می‌بینیم؛ در حالی که او زحمت زیادی برای به ثمر رسیدن مشروطیت کشید، از تاجران موفق ایران بود و در آن زمان به مردم کمک فراوان می کرد و وام می‌داد. او نیکوکار، امین و خوشنام بود. وقتی مشروطیت پیروز می‌شود، همه اقلیت‌ها به کسانی وکالت می‌دهند که به جای آنها در مجلس حضور یابند اما زرتشتیان شادروان ارباب جمشید جمشیدیان را به عنوان نماینده به مجلس فرستادند.

وی یادآور شد: بعد از ارباب جمشیدیان که یک دوره نماینده بوده، در ۱۱ دوره بعد یکی از همکاران ایشان به نام شادروان ارباب کیخسرو شاهرخ نمایندگی زرتشتیان در مجلس را به عهده می گیرد که کتابخانه مجلس یکی از یادگارهای ایشان است. همچنین او آرامگاه فردوسی در طوس مشهد را بدون استفاده از بودجه عمومی و فقط با کمک نمایندگان می سازد، ایشان کارهای بزرگی دیگری را نیز انجام داده که راه اندازی آموزشگاه های معتبر در سطح کشور نمونه ای از آن است. شهید مدرس جمله مشهوری در مورد شادروان ارباب کیخسروشاهرخ دارد که نشان دهنده صداقت و احترام به او است. شهید مدرس می‌گوید «اگر یک مسلمان در مجلس باشد، آن هم ارباب کیخسرو شاهرخ است». ارباب کیخسرو شاهرخ نهایتا توسط حکومت وقت، به قتل می رسد.

نماینده زرتشتیان در مجلس با بیان اینکه شادروان ارباب جمشید جمشیدیان به دلیل تلاش برای مشروطیت همیشه مورد خشم غضب بوده است، اضافه کرد: نهایتا او توسط گروه‌هایی که اقتصاد آن موقع ایران را در دست داشتند با ترفندهای بسیار زشتی ورشکست می‌شود و تمام اموال و دارایی ایشان گرفته می شود. از اموال شادروان ارباب جمشید جمشیدیان می توان خانه وی که در حال حاضر سفارت روسیه است را نام برد.

نقش پررنگ نماینده زرتشتیان در تدوین قانون اساسی

نماینده زرتشتیان در مجلس در ادامه با اشاره به حضور نماینده زرتشتیان در جریان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در آن زمان شادروان موبد موبدان رستم شهرزادی که هم روحانی بزرگ ما بود و هم پدر شهید، نقش پررنگی در تدوین قانون اساسی داشته و او یکی از موثرترین کسانی بود که از پرچم سه رنگ ایران دفاع می‌کند و با دفاع مستدلش رنگ پرچم به همان رنگ اولیه باقی ‌ماند.

اختیاری که از زمان مجلس هشتم به عنوان نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی حضور دارد، درباره مراجعات مردم به خود گفت: من یک مسوولیت ملی دارم وهمزمان با آن نیز نماینده و وکیل هم‌کیشان خود هستم. من در مجلس رییس کمیته پژوهش و فناوری هستم و بنابراین مسائل پژوهشی به حوزه مسئولیتی من برمی‌گردد، که این موضوع یکی از مسئولیتهای ملی است که بر عهده من است و مراجعه کنندگان خاص خودش را دارد.

وی اضافه کرد: اما بخشی مهمی از فعالیتهای من هم مربوط به جامعه زرتشتیان است. در این رابطه کل کشور ایران حوزه نمایندگی من است ولی بیشتر موکلین من در استانهای تهران، یزد، کرمان، شیراز، کرج، اهواز، اصفهان و زاهدان حضور دارند. با این تعریف تقریبا عضو مجمع نمایندگان همه استان‌ها هستم. ولی در سه استان تهران، یزد و ‌کرمان حضور پررنگ تری دارم.

اعمال نظرهای شخصی و غیرقانونی از مهم‌ترین مسائل زرتشتیان است

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات هم‌کیشان زرتشتی خود با اعتقاد به این‌که «اعمال نظرهای شخصی که عمدتا به صورت غیرقانونی اعمال می‌شود از مهم‌ترین مسائل مردم است.» گفت که مهمترین موضوعی که باید تصحیح شود ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی(کافر از مسلم ارث نمی‌برد) است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره عملکرد خود در شش سال گذشته در مجلس یادآور شد: از بعد ملی و عملکرد کشوری با تلاش‌های صورت گرفته خوشبختانه بودجه پژوهشی کل کشور تقریبا دو برابر شده، طرح‌های کلان ملی در بودجه دیده شده است. قوانین مناسب پژوهشی و فناوری در برنامه پنج ساله برنامه ریزی شده است و بخصوص قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از دستاوردهای اینجانب و همراهی همکارانم در مجلس است.

نماینده زرتشتیان در مجلس در رابطه با قوانین مرتبط با جامعه زرتشتیان و اقلیتهای دینی نیز تصریح کرد: از مواردی که بارها در مجلس مورد بررسی قرار گرفته اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است ، اصلاح ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی است که حداقل در این دو دوره‌ای که من در مجلس حضور داشتم، پیگیری‌های زیادی در این رابطه انجام شده و امید داریم هر چه سریعتر به ثمر برسد.

اختیاری اضافه کرد: ولی قوانینی نیز به نتیجه رسیده که از جمله می توان به تبصره ماده ۴ قانون حمایت از خانواده اشاره کرد که مشکل اجرای کامل اصل ۱۳ قانون اساسی را حل کرد و بر این اساس رای صادره از مراجع اقلیتهای دینی در رابطه با احوال شخصیه را باید بدون تغییر به انشای رای تبدیل کرد.

وی افزود: قانون فرزندخواندگی نیز موردی بود که با تلاش همکاران و رای مثبت مجلس حل شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایگان‌شدن آب، برق، گاز و انشعابات برای مراکز مذهبی اقلیت‌های دینی در بودجه دو سال گذشته کشور، ادامه داد: مباحثی دیگری هم در زمینه آموزشی برای اقلیت‌ها وجود دارد که در تلاشیم آن را حل کنیم.

بودجه اقلیت‌های دینی از زمان مجلس ششم به تصویب رسید

نماینده زرتشتیان در مجلس با بیان اینکه پنج نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس معمولا در هماهنگی با یکدیگر پیگیری طرح‌ها را انجام می‌دهند، ادامه داد: بودجه اقلیت‌های دینی که از زمان مجلس ششم به تصویب رسیده و هر ساله پرداخت شده است، مشترکا توسط وزارت کشوربین اقلیتهای دینی توزیع می شود.

اختیاری در بخش دیگری از گفت‌وگو در رابطه با سوال اینکه چه تفاوتی بین نمایندگان دوره هشتم و نهم وجود دارد، با اشاره به تغییر تعداد زیادی از نمایندگان در دوره نهم مجلس یادآور شد: در این دوره نمایندگان کثیری عوض شدند و عده‌ای از نمایندگان با تحصیلات بالاتر وارد مجلس شدند اما اینکه تاثیرش در مجلس چه خواهد بود، هنوز کاملا واضح نیست.

اقلیت‌ها منتظر اجرای شعار برابری و شایسته‌سالاری از سوی رییس‌جمهورند

وی درباره فضای سیاسی کشور نیز خاطرنشان کرد: آقای دکتر روحانی قبل از انتخابات شعار برابری و شایسته‌سالاری را به ویژه برای اقلیت‌های دینی داده و تمامی اقلیت‌ها منتظر اجرا شدن آن هستند. در جلسه‌ای که نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس با ایشان داشتیم، از ایشان خواسته شد که شعارهایشان را که اولین آنها شایسته‌سالاری بوده، عملیاتی کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر قرار است هر وزارتخانه یک مشاور اقلیت‌ها داشته باشد و یک اقلیت را هم به این سمت منصوب کنند، اینگونه شایسته سالاری هدف ما نیست. ما معتقدیم اگر فردی ولو اقلیت، تخصصی دارد که به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند، باید به کار گرفته شود. لزوما نباید بگوییم که این فرد در پست مشاور اقلیت‌ها باشد. اگر او یک مدیر تکنولوژی قوی یا یک مدیر ورزشی است، باید بگذاریم که کشور از این قابلیت استفاده کند و زمینه پیشرفت کشور را فراهم کند.

نگاه شایسته‌سالارانه به همه از جمله اقلیت‌های دینی از دولت آغاز شود

نماینده زرتشتیان در مجلس با بیان اینکه انتظار داریم نگاه شایسته‌سالارانه به همه از جمله اقلیت‌های دینی از دولت آغاز شود، گفت: اگر در کابینه دولت یک اقلیت دینی حضور داشت خیلی از مشکلات ما حل می‌شد. به نظر من دولت پس از مدتی باید بگوید که چقدر از مدیران و مدیران ارشد از اقلیت‌های دینی هستند.

دولت برای مشکلات قانونی اقلیت‌های دینی لایحه بدهد

وی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر اجرای حقوق شهروندی یادآور شد: ما در خیلی از موارد اعمال نظرهای غیرقانونی را داریم که این موارد نیازمند حل و فصل در بدنه اجرایی کشور است و وظیفه دولت است ولی در مورد مشکلات قانونی، دولت می تواند با ارائه لایحه به حل آنها کمک کند.

اختیاری اضافه کرد: به نظر می‌رسد قدم‌هایی در دولت برداشته شده و حرف‌هایی در مورد شایسته سالاری و حقوق شهروندی گفته شده که البته اهمیتش در عملیاتی شدن است تا مشخص شود که دولت در این زمینه چقدر ثابت قدم است.

زرتشتیان خوشحال می‌شوند که ترس از ایران از بین برود

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی درباره بهبود جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل نیز گفت: آقای روحانی گفتند که باید ایران هراسی را از بین ببریم، بسیار خوب است ما زرتشتیان به عنوان کسانی که دغدغه میراث فرهنگی و تاریخی ایران را داریم، خوشحال می‌شویم که ترس از ایران و فرهنگ و تمدن آن از بین برود. به نظر می‌رسد آقایان ظریف، روحانی و تیم سیاسی و دیپلماسی کشور در این مسیر قدم‌های خوبی برداشته‌اند که قابل تقدیر است.

اختیاری با اشاره به تغییر فضای سیاسی کشور و تاثیر آن بر جایگاه بین‌المللی ایران ادامه داد: من معتقدم اگر هیچ اتفاقی هم نیفتد و فقط امید در مردم زنده شود، یک قدم مثبت به سمت جلو است. به هرحال اتفاقی که در این مدت درخصوص تغییر وضعیت ایران در داخل و عرصه بین‌الملل افتاده، اتفاقات مثبتی است.

زرتشتیان جهان، ایران را سرزمین مادری خود می‌دانند

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی درباره ارتباط زرتشتیان ایران با زرتشتیان در کشورهای دیگر گفت: ما یکسری ارتباطات اجتماعی با یکدیگر داریم، گاهی آن‌ها به ایران می‌آیند و گاهی ما می‌رویم و مشکلی در این زمینه نداریم. زرتشتیان همچنین هر چهار سال یک بار کنگره جهانی برگزارمی‌کنند که پیام رییس محترم جمهور و رییس محترم مجلس ایران اولین پیام هایی است که در آنجا خوانده می‌شود. زیرا زرتشتیان جهان، ایران را سرزمین مادری خود می‌دانند و خوشبختانه مسوولان نظام هم این باور را دارند.

اختیاری با اشاره به سفر خود در اسفند سال گذشته به همراه علی لاریجانی به هند گفت: البته من علاوه بر نماینده ایرانیان زرتشتی به عنوان رییس کمیته پژوهشی مجلس هم به این سفر رفته‌ بودم وعلاوه بر جلسه با پارسیان هند، دیدارهای مختلف دیگر نیز برنامه ریزی شده بود. در دیداری که آقای لاریجانی با بازرگانان بمبئی داشتند مذاکرات مختلفی انجام شد. حتی رییس اتاق بازرگانی ممبای (بمبئی) هند که یک زرتشتی پارسی است در این دیدار گفت «ما همیشه قلبمان در ایران است».

وی با اشاره به سابقه سرمایه‌گذاری پارسیان هند در ایران اظهار کرد: اولین مدارس کشور به خصوص در یزد متعلق به پارسی‌هاست. میدان و مدرسه مارکار جزو این گروه است. نکته مهم این است که مدارس ساخته شده مختص به زرتشتیان نبوده و همه ایرانیان از آن بهره برده و می برند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این راهبرد و نگاه در بهداشت و درمان نیز وجود داشته است مانند بیمارستان فیروزگری تهران که توسط زرتشتیان ساخته شده و اکنون در اختیار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و مورد استفاده عموم قرار می گیرد. بیمارستان گودرز یزد، اولین زایشگاه جنوب شرقی ایران به نام زایشگاه بهمن و بیمارستان مهرابی کرمان که متعلق به زرتشتیان بوده و مورد استفاده همگان قرار گرفته نیز نمونه‌های دیگری از این تفکر است.

ایسنا – الهه حمیدی کیا