ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
اقلیت‌های دینی در ایران به روایت نمایندگان‌شان در مجلس

مره‌صدق: حقوق اقلیت‌های دینی در ایران با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند

شهروندان:
«سرنوشت ما از سرنوشت بقیه مردم جدا نیست، ما به عنوان جزء جدایی ناپذیر از ملت ایران به این اصل اعتقاد داریم که دشمن ایران دشمن ما و دوست ایران دوست ماست و ما سرنوشتی جدا از سرنوشت مردم ایران نداریم.»

سیامک مره صدقاین بخشی از اظهارات نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی است. او همچنین اضافه می‌کند که اقلیت‌های دینی در ایران با وجود داشتن دین متفاوت، شهروند ایرانند و از نظر مسائل سیاسی و روابط خارجی کاملاً به چارچوبی که نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌کند، پایبند هستند.

سابقه زندگی یهودیان در ایران، مطالبات ایرانیان یهودی از تنها نماینده‌شان در مجلس، تفکیک یهودیت و صهیونیسم، ارتباط ایرانیان یهودی با یهودیان در خارج از کشور، حقوق اقلیت‌های دینی در ایران و نگاه ایرانیان یهودی به سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی از جمله مسائلی است که سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس در گفت‌و‌گو با ایسنا مطرح کرده است.

سیامک مره صدق یکی از پنج نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی است، او از دوره هشتم تا کنون نماینده کلیمیان در مجلس بوده است، مره صدق ۴۸ ساله متخصص جراحی عمومی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است و مسوولیت بیمارستان خیریه دکتر سپیر را نیز به عهده دارد، او پیش از نمایندگی مجلس رئیس انجمن کلیمیان تهران بود و هم‌اکنون هم مدیرمسئول نشریۀ افق بینا (ارگان انجمن کلیمیان تهران) است.

نمایندگان مجلس نماینده تمام مردم ایران هستند

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: من معتقدم هر نماینده بعد از راهیابی به مجلس، نماینده همه مردم ایران است و بر این اساس تمامی نمایندگان مجلس نماینده تمام مردم ایران هستند، اما متأسفانه گاهی توقعات بومی و منطقه‌ای از نمایندگان زیاد است و تعدادی از نمایندگان هم با نگاه بومی و منطقه‌ای‌شان به این نگاه دامن می‌زنند که این باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: مثلا در حوزه سلامت که حیطه تخصصی من است شاهد این هستیم که بعضا در مناطقی که نیاز نیست، بیمارستان تأسیس شده و امروز برای اداره این بیمارستان‌ها مشکلاتی وجود دارد، زیرا تعداد بیماران حتی از تعداد پرسنل‌ هم کمتر است بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که نگاه نمایندگان پیش از اینکه نگاه استانی و منطقه‌ای باشد،‌ یک نگاه کشوری و ملی باشد تا نیاز به این نباشد که منابع ملی به خاطر مسائل سیاسی در یک منطقه خرج شود و شاهد اتلاف منابع در این زمینه باشیم.

خود را تنها در برابر جامعه کلیمی مسئول نمی‌دانم

مره‌صدق یادآور شد: من معتقدم که نماینده تمام مردم ایران هستم و وظیفه اصلی‌ام حراست از منافع ملی مردم ایران در چارچوب قانون اساسی است و به هیچ وجه خود را تنها در برابر جامعه کلیمی مسئول نمی‌دانم، همین الان هم چیزی حدود ۲۰، ۳۰ درصد از مراجعین من از هم‌وطنان غیرکلیمی هستند.

نماینده کلیمیان در مجلس با بیان اینکه مشکلات ایرانیان کلیمی با مشکلات بقیه مردم ایران تفاوت خاصی ندارد، اضافه کرد: مشکل استخدام برای جوانان و مشکلاتی که به دنبال تورم و فشارهای اقتصادی ایجاد می‌شود نوعا مشکلاتی است که همه مردم را درگیر کرده و این‌ها مسائل عمده‌ای است که جامعه کلیمی هم با آن مواجه هستند طبیعتا به دلیل اینکه ما اقلیت دینی هستیم یک‌سری مشکلات خاصی‌هم برایمان ایجاد می‌شود که من برای حل آنها مسئولیت مضاعفی احساس می‌کنم.

مقاومت برخی مسئولین رده پایین درخصوص استخدام و ادامه تحصیل یهودیان

وی ادامه داد: بهترین مثال برای چنین مشکلاتی مقاومتی است که گاهی از سوی برخی مسئولین رده پایین در امر ادامه تحصیل یهودیان در مقاطع عالی یا فوق‌تخصصی دیده می‌شود یا مسائلی که در مورد استخدام اقلیت‌های دینی وجود دارد. در حالیکه طبق قانون هیچ منعی دراین باره وجود ندارد اما برخی مسئولان رده پایین از روی کج‌سلیقگی این کار را انجام می‌دهند و نکته جالب این است که وقتی این موضوع به مقامات بالاتر گزارش می‌شود، مشکلات به راحتی قابل حل است. بنابراین هرچه بالاتر می‌آییم مشکل ما با مسئولان در سیستم کمتر می‌شود.

تلاش نمایندگان اقلیت‌های دینی برای اصلاح قانون ارث

مره‌صدق خاطر نشان کرد: البته مسائلی هم از نظر قانونی برای ایرانیان یهودی وجود دارد و این قانون‌ها نوعا قوانینی است که از زمان رژیم سابق باقی مانده است. یکی از آنها قانون ۸۸۱ مکرر مدنی در رابطه با مسأله ارث است(که در آن آمده کافر از مسلم ارث نمی‌برد). این موضوع در دیدار با آقای روحانی مطرح شده و تمامی نمایندگان اقلیت‌های دینی به دنبال حل آن هستند. ما امیدواریم با تفسیری که طبق توصیه آقای آملی لاریجانی، علی لاریجانی و حتی آقایان روحانی و یونسی به صورت ضمنی مورد قبول قرار گرفته بتوانیم اصلاح آن را به مجلس ارائه دهیم تا این مشکل حل شود.

لزوم تفکیک یهودیت از صهیونیسم

وی در ادامه تصریح کرد: مشکلات محدود دیگری هم درباره یهودی بودن وجود دارد و آن هم تبلیغات سوء از سوی برخی افرادی است که نمی‌توانند بین یهودیت و صهیونیسم افتراق قائل شوند. در بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری بارها تاکید شده که یهودیت و صهیونیسم دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند. یهودیت یک دین الهی است که براساس تعلیمات حضرت موسی شکل گرفته و منابع دینی مشخصی دارد. در حالی که صهیونیسم جریانی سیاسی است و برای بهره‌برداری‌های سیاسی ایجاد شده است.

مره‌صدق افزود: لزوما یهودی بودن به معنای صهیونیست بودن نیست و حتی الزاما صهیونیست بودن هم به معنی یهودی بودن نیست بلکه تعداد قابل توجهی مسیحیان صهیونیست داریم که به ویژه در آمریکا و کشورهای غربی فعالیت می‌کنند و تعداد قابل توجهی از یهودیان هم با صهیونیسم موافق نیستند و انتقادات جدی به رفتار و عملکرد دولت اسرائیل دارند. این گرایش از طیف مذهبی شدید تا طیف کمتر مذهبی و حتی غیرمذهبی در جامعه یهودی قابل مشاهده است. از افراد اولترا ارتدکسی که خیلی مذهبی‌اند و بنا به دلایل مذهبی و عدم رعایت مسائل شرعی با حکومت اسرائیل مشکل دارند تا افراد لیبرال و حتی چپی مثل نوام چامسکی و وودی آلن که یهودی‌اند ولی به خاطر رفتار غیرانسانی و عدم رعایت حقوق بشر در اسرائیل با آن احساس جدایی می‌کنند و مشکل دارند.

نماینده کلیمیان در مجلس اظهار کرد: بنابراین این تصور باید از بین برود البته خوشبختانه این نگاه در سطوح عالی نظام و همچنین بین مردم ایران وجود ندارد و ندرتا یک سری افراد به این تصورات دامن می‌زنند که در بهترین حالت دوستان ناآگاهی هستند که درک درستی از فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ندارند. عده‌ای دیگر هم جریانی هستند که ازسوی صهیونیسم و استکبار برای دامن‌زدن به این مسأله و ایجاد اختلاف بین پیروان ادیان توحیدی تشویق می‌شوند.

سیامک مره‌صدق که ده سال است مسئولیت بیماستان خیریه سپیر را بر عهده دارد، درباره تاریخچه این بیمارستان که از سوی ایرانیان یهودی ساخته شده، گفت: این بیمارستان درسال ۱۳۱۹ برای همه مردم ایران تأسیس شده و جزء قوانین اساسنامه آن این است که چه موقع پذیرش بیمار و چه در زمان استخدام پرسنل هیچ سوالی راجع به دین افراد پرسیده نمی‌شود.

وی افزود: از زمانی که این بیمارستان تأسیس شده از همان روزهای اول حداقل ۵۰ درصد مراجعین از هم‌وطنان غیریهودی بوده و رفته رفته با مهاجرت یهودیان از این قسمت شهر(خیابان شهید مصطفی خمینی) به قسمت‌های دیگر، محله از حالت یهودی‌نشین خود خارج شده است و امروز بیش از ۹۰ درصد پرسنل غیریهودی هستند. ما معتقدیم خدمت‌رسانی، نیاز به داشتن دین خاصی ندارد وتمامی افراد، فارغ از دین‌شان، می‌توانند از خدمات بیمارستانی استفاده کنند.

با تعالیم ابراهیمی، ارزش‌های توحیدی را بر روابط سیاسی جهان حاکم کنیم

وی افزود: ما اعتقاد داریم نه تنها در ایران بلکه در سطح دنیا براساس تعالیم ابراهیمی و دستورات ادیان توحیدی می‌شود چارچوب خوبی برای همراهی و همفکری موحدان دنیا فراهم کرد تا براساس آن به سلطه سکولاریسم و لائیسیته بر تفکر سیاسی دنیا پایان داد و کاری کرد که ارزش‌های الهی و توحیدی بر روابط سیاسی جهان حاکم شود. متاسفانه در حال حاضر اکثر روابط سیاسی در دنیا براساس ماکیاولیسم شکل می‌گیرد یعنی قدرت نظامی، ثروت و توان اقتصادی کشورهای تعیین کننده روابط است نه حق، منطق، استدلال و احترام متقابل.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: اگر ما بتوانیم نگاه دنیا را به سیاست از ماکیاولیسم به سمت ارزش‌های توحیدی سوق دهیم که شاید بهترین راه آن اتحاد پیروان ادیان توحیدی با یکدیگر باشد، خیلی از مسائل کلانی که در زیرساخت‌های سیاسی دنیا امروز ایجاد مشکل کرده حل می‌شود. مثلا اگر از دیدگاه ادیان توحیدی نگاه کنیم، جایی برای وجود حق وتو نیست. حق وتو در واقع انعکاسی از اصول ماکیاولی است که هرکه قدرت نظامی، مالی ، زور و توان بیشتری داشته باشد می‌تواند نظرش را بر بقیه دنیا تحمیل کند.

روابط خارجی ایرانیان یهودی براساس سیاست‌های کلی نظام تعریف می‌شود

مره‌صدق درباره ارتباط ایرانیان یهودی با یهودیان در خارج از کشور نیز گفت: ما نیز مثل بقیه مردم ایران شهروند همین کشور هستیم. بنابراین ارتباطات ما با بقیه دنیا مثل ارتباط سایر مردم ایران است. طبیعی است ما با یک‌سری از یهودیان آزاده دنیا که ارتباطی با سیستم‌های صهیونیستی ندارند در سطح جهان ارتباط داریم ولی روابط خارجی کلی ما براساس سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌شود و استراتژی ما به جز استراتژی وزارت خارجه جمهوری اسلامی چیز دیگری نیست. ما با وجود داشتن دین متفاوت، شهروند ایرانیم و از نظر مسائل سیاسی و روابط خارجی کاملا به چارچوبی که نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌کند، پایبندیم.

نماینده کلیمیان در مجلس خاطر نشان کرد: ما ارتباط‌مان را به عنوان پیرو یک مذهب با یهودیان بقیه دنیا که مخالفت جدی با چارچوب‌های نظام جمهوری اسلامی نداشتند، ادامه داده‌ایم و می‌توانیم با آنها ارتباط داشته باشیم. من در مسافرت اخیرم به نیویورک در چند کنیسه حضور یافتم و نظرات واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران را توضیح دادم. متاسفانه به خاطر برخورد رسانه‌های غربی با تفکرات جمهوری اسلامی، نگرش نسبت به ایران در خارج، نگرش واقعی نیست و نوعا براساس تبلیغات رسانه‌ای نگرش خصمانه‌ای به ایران نه تنها در یهودیان خارج بلکه در خیلی از افراد شکل گرفته است.

رویکرد خصمانه به ایران، در حال تغییر است

وی تصریح کرد: دیالوگی که اخیرا آغاز شده و تفکری که آقای روحانی در مسافرت اخیرشان به نیویورک مبلغ آن بودند این نوید را داد تا شاهد این باشیم که در همان نیویورک که مهد تفکر استکباری است رویکرد نسبت به ایران تغییر می‌کند و آن حالت خصمانه‌ای که قبلا وجود داشت کمرنگ‌تر شده است. حتی در میان بسیاری از آنها شاهد جوانه‌های تفکر و دیدگاه مثبت نسبت به رویکرد ایران بودیم.

مذاکرات هسته‌ای نشان داد ایران به دنبال صلح است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ گفت: شرکت ایران در جریان دیپلماسی به صورت فعال اگر هیچ فایده‌ای هم نداشته باشد و به صدور قطعنامه و ایجاد صلح هم منجر نشود، این فایده را داشت که در سطح جهانی نشان داد ما به دنبال صلح و آرامشیم و در واقع تلاش آنها برای نشان دادن ایران به عنوان یک کشور انعطاف‌ناپذیر و جنگ‌طلب کاملا با شکست روبرو شده است.

مره‌صدق ادامه داد: در دوره قبلی مذاکرات هم دیدیم که افکار عمومی جهان علت عدم موفقیت کامل جهان را از چشم فرانسه و اسرائیل دیدند و به همه دنیا ثابت شد دیپلماسی جمهوری اسلامی براساس دستورات مقام معظم رهبری که فعلا تاکتیک نرمش قهرمانانه را انتخاب کرده‌اند، می‌تواند قدمی روبه جلو برای حل مشکلات منطقه‌ای باشد اما متاسفانه ادبیات نامناسب طرف غربی مثل روی میز بودن گزینه نظامی‌ واقعا ادبیات غیرقابل قبولی است و باعث می‌شود ما این پاسخ را بدهیم که ملت ایران با توان بالا برای مقاومت پای میز مذاکره حضور دارد.

عاقبت صدام نتیجه طبیعی رفتار غیرانسانی او در حمله به ایران بود

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: تمامی کسانی که راه‌حل نظامی را در ذهن خود دارند بهتر است به سرنوشت صدام نگاه کنند. در اولین سال‌های پیروزی انقلاب که انقلاب نهال نوپایی بود و توان اقتصادی و نظامی اکنون را نداشت صدام که تمامی دنیای غرب و شرق و جهان بین‌المللی کمونیسم و امپریالسیم پشتیبان آن بودند نتوانست کوچک‌ترین امتیازی از حمله به ایران به دست بیاورد و نهایتا بنا به پیش‌بینی امام راحل صدام در چاهی که خودش کنده بود گرفتار شد. بدون شک عاقبت صدام نتیجه طبیعی رفتار غیرانسانی او در حمله به ایران بود و اینکه او برآورد درستی از توان مردم ایران نداشت.

حقوق اقلیت‌های دینی در ایران با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند

وی درباره تاثیر فضای سیاسی داخلی ایران بر وضعیت اقلیت‌های دینی گفت: حقوقی که برای اقلیت‌های دینی در ایران وجود دارد با تغییر دولت‌ها تغییری نمی‌کند. این حقوق برخاسته از قانون اساسی جمهوری اسلامی است. همچنین سابقه طولانی هم‌زیستی ایرانیان یهودی با بقیه مردم ایران به ۳۵ قرن پیش برمی‌گردد. حتی قبل از پیروزی انقلاب هم ایرانیان یهودی با بقیه مردم ایران تعامل داشتند و در فعالیت‌های سیاسی مشارکت می کردند. اسناد مستدلی از شرکت یهودیان در انقلاب مشروطیت وجود دارد. از جمله روزنامه نسیم شمال قزوینی در زمان مشروطه در چاپخانه کلیمیان به چاپ می‌رسید.

نماینده کلیمیان در مجلس اضافه کرد: در دوره ششم مجلس شورای ملی در زمان رضا شاه یکی از نمایندگان کلیمی به اسم مستر هیم به خاطر مخالفت‌ها با رضا شاه و همکاری با مدرس برای ایجاد حرکتی عمیق علیه رضا شاه دستگیر و اعدام شد. ایرانیان یهودی در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی هم حضور فعالی داشتند و بسیاری از مسئولان نظام که اکنون در رأس امور هستند در خاطراتشان از هم‌سلولی‌های یهودی خود که علیه رژیم شاه مبارزه می‌کردند، مطالبی را نقل کرده‌اند.

هم‌بستگی ایرانیان یهودی با سایر مردم در انقلاب و جنگ

وی همچنین اظهار کرد: در طول انقلاب اسلامی ایرانیان یهودی هم‌بستگی خود را با انقلاب اعلام کردند در همین بیمارستان سپیر تعداد قابل توجهی از مجروحان انقلاب بستری شدند و فرمانداری نظامی دو بار برای دستگیری آنها به بیمارستان مراجعه کرده اما با مقاومت پرسنل و مسئولین بیمارستان مواجه شدند و شبانه مجروحان را از درب پشتی بیمارستان تخلیه کردند که امام راحل در این مورد تشکر مستقیمی از بیمارستان داشت.

مره‌صدق با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از جوانان یهودی در زمان جنگ تحمیلی به عنوان سرباز یا داوطلب در جبهه‌های جنگ حضور داشتند، گفت: ما ۱۱ شهید در طول دورن جنگ داشتیم و تعداد قابل توجهی آزاده، جانباز و بیشتر از آن تعداد کسانی که در داوطلبانه در جنگ بودند. خود من در زمان دانشجویی به عنوان امدادگر ۱۸ ماه در جبهه حضور داشتم که منتی برای آن قائل نیستم زیرا این کار را وظیفه خود می‌دانم.

عقاید سیاسی در چارچوب نظام، در جامعه یهودی وجود دارد

وی درباره گرایش‌های سیاسی بین ایرانیان یهودی نیز گفت: جامعه‌ یهودی هم ازنظر تفکر سیاسی مثل کل جامعه ایران، چندوجهی است. ما در انتخابات‌ها به صورت رسمی از هیچ فرد خاصی حمایت نمی‌کنیم چون تمامی عقاید سیاسی که در چارچوب نظام می‌گنجند در جامعه یهودی وجود دارد. مثلا در انتخابات اخیر ما برای تمامی کاندیداها، هوادارانی داشتیم اما همانطور که اکثریت مردم ایران به آقای روحانی رای دادند، اکثریت جامعه یهودی هم گرایش‌شان به همان سمت بود و این به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی بود که در مدت اخیر برای مردم ایجاد شده بود.

ایرانیان یهودی جزء جدایی ناپذیر از ملت ایرانند

نماینده کلیمیان در مجلس تاکید کرد: اعتقاد ما این است که سرنوشت ما از سرنوشت بقیه مردم جدا نیست، ما گذشته، اکنون و آینده مشترک با مردم ایران داریم. هرچه باعث پیشبرد و تعالی ایران شود باعث پیشبرد و بهتر شدن شرایط زندگی ایرانیان یهودی هم خواهد شد و هرچه به ایران آسیب بزند به ما هم آسیب خواهد زد. در واقع ما به عنوان جزء جدایی ناپذیر از ملت ایران به این اصل اعتقاد داریم که دشمن ایران دشمن ما و دوست ایران دوست ما است و ما سرنوشتی جدا از سرنوشت مردم ایران نداریم. بنابراین هر تحول مثبت برای ایران یک تحول مثبت برای ایرانیان یهودی خواهد بود و هر حرکت رو به عقب و قهقرایی برای ملت برای ما هم حرکتی روبه عقب و قهقرایی خواهد بود.

وی اضافه کرد: امیدواریم تحت رهبری‌های خردمندانه مقام معظم رهبری و با سیاست‌هایی که ان‌شاءالله در دولت تدبیر و امید اتخاذ می‌شود آینده مردم ایران روز به روز بهتر شود و بتوانیم برای مشکلات اقتصادی مثل تورم، بیکاری و رکود هم راه‌حل مناسبی پیدا کنیم. چرا که در حوزه‌های دیگر هم به خاطر وجود مشکل اقتصادی، مشکلاتی وجود دارد و حل مسائل اقتصادی می‌تواند به برطرف شدن آن مشکلات هم کمک کند.

ضرورت اتکاء به تولید داخلی

مره‌صدق تصریح کرد: من معتقدم علاوه بر اینکه باید در رابطه با دیپلماسی خارجی فعال برخورد کنیم، در رابطه با مسائل و رویکردهای داخلی به ویژه در زمینه اقتصادی هم نیازمند بازنگری جدی هستیم. متاسفانه اقتصاد ما تولیدمحور نیست و بیشتر در زمینه‌های خدماتی فعالیت می‌کند. ما در طول تاریخ معمولا واردکننده یک سری اجناس و فروشنده یک جنس بودیم که این برای ما رابطه اقتصادی خوشایندی نیست و با توجه به توانمندی که وجود ذخایر انرژی در کشورمان ایجاد کرده بهترین کار این است که با اتکاء به تولید داخلی از این ذخایر موجود انرژی به عنوان منبع اولیه رشد و توسعه اقتصادی استفاده کنیم نه کالایی که آن را بفروشیم و با آن نیازمان را برآورده کنیم.

نماینده کلیمیان در مجلس درباره نحوه حضور نمایندگان اقلیت مجلس در جبهه‌بندی‌های سیاسی نیز تصریح کرد: تمامی اقلیت‌ها از نظر سیاسی ترکیب موزاییکی دارند و تاجایی که من اطلاع دارم زرتشتیان و مسیحیان هم همین وضعیت را دارند. ما در مسائل سیاسی، در هر موردی براساس تفسیر شخصی‌مان و اینکه رویکرد کدام تفکر به نفع منافع ملی‌مان است تصمیم‌گیری می‌کنیم و تا به حال برخورد فراکسیونی و جبهه‌ای نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نمایندگان اقلیت‌های دینی در هیچ کدام از فراکسیون‌های سیاسی مجلس عضویت ندارند، گفت: البته ممکن است برای آشنا شدن با نظارت فراکسیون‌ها در جلسات برخی از آنها شرکت کنیم اما به صورت رسمی عضو فراکسیون نیستیم.

همگرایی نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس

مره‌صدق اضافه کرد: اقلیت‌های دینی مجلس در مواردی از جمله اصلاح ماده مکرر ۸۸۱ مشترکا پیگیری این مسأله بوده‌اند همچنین در مورد رایگان شدن حق انشعاب آب، گاز و هزینه آب، برق و گاز اماکن مذهبی اقلیت‌های دینی که دو سال است در بودجه به تصویب رسیده هم‌گام حرکت کرده‌ایم و در مورد تلاش برای افزایش ردیف بودجه کمک وزارت کشور به فعالیت‌های فرهنگی اقلیت‌های دینی هم هم‌نظر بوده‌ایم. نمایندگان اقلیت همچنین در مورد مسائل مربوط به استخدام اقلیت‌ها و مدارس خاص اقلیت‌های دینی در چارچوب مشترک با یکدیگر فعالیت داشته‌اند.

در موضوعات ملی با سایر نمایندگان هم‌عقیده‌ایم

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در بسیاری از موارد هم ما با بقیه نمایندگان در خصوص مسائل ملی هم‌نظر بودیم . از جمله آخرین بیانیه نمایندگان در پشتیبانی از گروه دیپلماتیک ایران به امضای تمامی نمایندگان اقلیت مجلس رسیده و ما هرجا حس می‌کنیم به خاطر منافع ملی باید موضع‌گیری جمعی داشته باشیم این کار را انجام می‌دهیم.

وی درباره انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین یونسی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی گفت: ما امیدواریم با این انتخاب ارتباط نزدیک‌تر و تنگاتنگی بین ما و ریاست جمهوری برقرار شود و این امکان باشد که سریعا نظرات و خواسته‌های خود را به اطلاع ریاست جمهوری برسانیم. با شناختی که آقای یونسی از مسائل مربوط به اقلیت‌های دینی دارند، امیدواریم بتوانیم برای حل مسائل و مشکلات پیش رویمان از کمک ایشان بهره‌مند شویم.

اجازه نمی‌دهیم کسی از مساله اقلیت‌ها در ایران سوءاستفاده کند

مره‌صدق با اشاره به دیدار خود با یونسی اظهار کرد: در این دیدار قرار شد مقدمات ملاقات نمایندگان اقلیت‌های دینی با ایشان فراهم شود. ما امیدواریم تلاش و همکاری ایشان با نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس به نحوی باشد که در پایان این دوره مجلس شاهد حل بسیاری از مشکلات جوامع اقلیت درون کشور باشیم. زیرا ما معتقدیم مسائل ما داخلی و مشکلات ما باید در چارچوب نظام حل شود و به هیچ وجه به دایه‌های دلسوزتر از مادر که ازخارج برای ما دل می‌سوزانند نیازی نداریم و اجازه نمی‌دهیم کسی بخواهد مساله اقلیت‌ها را در ایران مورد سوءاستفاده قرار دهد و از آن به عنوان ابزاری برای آسیب زدن به منافع ملی ایران استفاده کند زیرا هر آسیبی به منافع ملی ایران آسیب به ما هم به حساب می‌آید.

ایسنا – الهه حمیدی کیا