ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شهروند مهابادی قهرمان تالاب ایران شد

شهروندان:
یک شهروند شهرستان مهاباد در غرب کشور،عنوان قهرمان تالاب ایران را به خود اختصاص داد.

کامران حسینیˈکامران حسینیˈ رییس حفاظت محیط زیست مهاباد، در گفت و گو با ایرنا با اعلام این خبر، اظهار داشت: فرد انتخاب شده ˈمحسن معارف پناهˈ ساکن روستای قره داغ و عضو شرکت تعاونی خدمات گردشگری تالاب کانی برازان است که از طرف ستاد روز جهانی تالاب ها در سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان قهرمان تالاب کشور انتخاب شده است.

وی گفت: این برای دومین سال است که قهرمان تالاب کشور از شهرستان مهاباد انتخاب می شود.

حسینی افزود: این فرد مهرماه امسال نیز توانست عنوان برتر همایش ˈگردشگری و اکوتوریسم آبی و تلاش برای حفاظت آنهاˈ را که در تهران برگزار شد، به خود اختصاص دهد و جایزه ویژه و لوح تقدیر این مراسم را از رییس سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کند .

وی، اقدامات زیست محیطی در جهت حفاظت، احیاء و بهبودی تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه به خصوص تالاب ای ˈکانی برازانˈ همچنین خدمات ارزنده به تنوع زیستی آنها، ارتباط تنگاتنگ با اداره حفاظت محیط زیست برای صیانت از عرصه های زیست محیطی و تالاب ها و تلاش در بخش گردشگری و طبیعت گردی را از عوامل اصلی انتخاب ایشان به عنوان قهرمان تالاب ها عنوان کرد .

هر سال به مناسبت روز جهانی تالاب ها (۱۳ بهمن ماه) ازکسانی که خدمات ارزنده ای نسبت به احیای تالاب های کشور داشته باشند، در راستای تقویت فرهنگ حفاظت از تالاب ها و ارتقای سطح آگاهی مردم از اکوسیستم های تالابی و گونه های آنها به عنوان قهرمان تالاب قدردانی می شود که امسال این مراسم در شهر تبریز برگزار شد .

حسینی یادآور شد: در سال ۸۶ نیز ˈهاشم خاتم پورˈ مسوول تعاونی حفاظت محیط زیست مهاباد به عنوان قهرمان تالاب های کشور انتخاب شده بود .

ˈتالاب کانی برازان ˈاولین سایت پرنده نگری کشور بوده و با مساحت ۹۲۷ هکتار در جنوب پارک ملی دریاچه ارومیه واقع است .

این تالاب در سال ۹۰ از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان تالاب بین المللی و عضو کنوانسیون به ثبت رسیده است و بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش ،در زمره مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در استان آذربایجان غربی ، به ثبت رسیده است .

حفظ و احیاء این تالاب توسط جوامع محلی و تشکل های زیست محیطی منطقه و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در سال جاری انجام شده است.

معیار انتخاب قهرمان تالاب ها در دو بخش اجرایی، علمی و آموزشی تعریف شده است.

تالاب ها حافظ یک سوم از گونه های جانوری در معرض خطر انقراض دنیا هستند.

بر اساس آمار رسمی تالاب های ایران در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارند و در معرض انواع آلودگی ها اعم از ساخت پالایشگاه، تخلیه فاضلاب های صنعتی و خانگی، شکار غیرمجاز و زهکشی قرار دارند.