ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دلیل تأخیر انتشار گزارش افزایش تولد کودکان ناقص‌الخلقه در عراق

شهروندان:
در حالی که 35 میلیون عراقی هر روز صبح با کابوس سرطان‌های دوران کودکی، سرطان‌های بزرگسالان و تولد کودکان ناقص‌الخلقه از خواب بیدار می‌شوند، سازمان بهداشت جهانی گزارش مربوط به استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده در شهرهای این کشور را منتشر نمی‌کند.

کودکان ناقص‌الخلقه در عراقبه گزارش فارس، شبکه الجزیره در مقاله‌ای به قلم دکتر «مژگان صوابی اصفهانی»، متخصص مواد سمی زیست‌محیطی در میشیگان و نویسنده کتاب آلودگی و آسیب‌های باروری می‌نویسد: عراق سمی شده است. ۳۵ میلیون عراقی هر روز صبح با کابوس سرطان‌های دوران کودکی، سرطان‌های بزرگسالان و تولد کودکان ناقص‌الخلقه از خواب بیدار می‌شوند. مواردی از سرطان‌های خانوادگی، سرطان‌های گروهی و چندین نوع سرطان در یک فرد به طور مکرر در عراق دیده می‌شود. نازایی، سقط‌ جنین‌های مکرر، تولد جنین مرده و عیوب مادرزادی شدید که به برخی از آنها در هیچ یک از کتابهای پزشکی اشاره نشده همگی در حال افزایش هستند و میلیون‌ها عراقی که در این کابوس جهنمی گیر افتاده‌اند برای زنده ماندن مبارزه کرده و درخواست کمک می‌کنند.

فشارهای مردم و توجه مطبوعات به این مصیبت بهداشتی عمومی در نهایت منجر به تحقیقی مشترک از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت عراق برای ارزیابی میزان شیوع عیوب مادرزادی در عراق شد. این تحقیق در ماه می-ژوئن ۲۰۱۲ آغاز و در اوایل اکتبر ۲۰۱۲ تکمیل شد. سایت سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که این تحقیق گسترده در شهرهای بغداد (کرخ و رسافه)، دیاله، انبار، سلیمانیه، بابل، بصره، موصل و ذیغار و ۱۰ هزار و ۸۰۰ خانه از ۱۸ منطقه انجام شده است. روزنامه ایندیپندنت انگلیس گزارش داد که نتایج این تحقیق قرار بود نوامبر ۲۰۱۲ منتشر شود اما هنوز خبری از آن نیست.

تولد کودکان ناقص‌الخلقه و انواع سرطان‌ها در عراق افزایش یافته است

در ماه مارس ۲۰۱۳، یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت عراق در بغداد درباره این موضوع با بی‌بی‌سی صحبت کرد و گفت که همه مطالعات انجام شده توسط وزارت بهداشت نشان‌دهنده این شواهد تاسف‌بار هستند که تولد کودکان ناقص‌الخلقه و انواع سرطان‌ها در عراق افزایش یافته است. در همین برنامه مستند بی‌بی‌سی که نام آن «تولد با نشانه‌های بد» است، دو محقق دیگر وزارت بهداشت عراق درباره تحقیقی که هنوز منتشر نشده، صحبت کردند. آنها تایید کردند که سرطان‌ها و تولد کودکان ناقص‌الخلقه نشان‌دهنده بحرانی بزرگ برای نسل بعدی کودکان عراقی است. آنها به طور خاص افزایش همزمان سرطان و ناهنجاری‌های مادرزادی را در سه منطقه نینوا، انبار و نجف تایید کردند و آن را به مواد منفجره‌ای که در طول جنگ عراق از سوی آمریکا و انگلیس مورد استفاده قرار گرفت، نسبت دادند.

چرا چنین گزارش مهمی محرمانه نگه داشته می‌شود؟

در فوریت بهداشتی جدی که در عراق شاهد آن هستیم چنین تحقیق گسترده‌ای از سلامت عمومی باید به طور گسترده علنی شود تا حمایت بین‌المللی و کارشناسان را جلب نماید. کارشناسان پزشکی و بیماریهای واگیر، سم‌شناسان محیط زیست، کارمندان مددکار و کارشناسان پاکیزگی محیط زیست باید برای بررسی این بحران و نجات جان انسان‌ها فرا خوانده شوند. تاخیر شش‌ماهه در انتشار چنین گزارش مهمی این نگرانی را در بسیاری از ما ایجاد کرده که این گزارش ممکن است توقیف شده باشد. ۵۸ دانشمند، کارشناس پزشکی و طرفداران حقوق بشر اخیرا در پاسخ به این تاخیر هزینه‌بر در ارائه گزارش سازمان بهداشت جهانی برای این سازمان و وزارت بهداشت عراق نامه نوشتند و خواستار انتشار فوری گزارش شدند. ما درخواست کردیم که این گزارش که از اهمیت جهانی برخوردار است به سرعت منتشر شود اما پاسخی به نامه‌مان دریافت نکردیم. این نامه توسط اساتید عراقی، ایرانی، لبنانی، ژاپنی، اروپایی، استرالیایی و آمریکایی و افراد مشهوری مانند نوآم چامسکی، کن لوچ، جان تیرمان، سازمان حقوق بشر اکنون (ژاپن)، اتحاد بین‌المللی بهداشت و یکی از اعضای هیات مدیره بلک کامنتیتور امضا شده بود.

ما هنوز در انتظار پاسخ سازمان بهداشت جهانی هستیم و اینکه چرا این گزارش مهم منتشر نمی‌شود؟ یکی از پاسخ‌های احتمالی روز ۲۶ ماه مه توسط روزنامه گاردین ارائه شد. این روزنامه به اظهارات اخیر «هانس وان اسپانک»، دستیار دبیر کل سابق سازمان ملل اشاره کرد که دولت آمریکا قصد جلوگیری از تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در مناطقی در جنوب عراق را داشته که در آنها از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده شده و منجر به خطرات بهداشتی و زیست محیطی جدی شده است. اگر انتشار گزارش سازمان بهداشت جهانی به این دلیل به تاخیر افتاده باشد بسیار نگران‌کننده است. پس از چندین سال تحریم و جنگ، بهداشت عمومی ۳۵ میلیون عراقی نباید اینگونه نادیده گرفته شود. درعوض باید تلاش کنیم جان انسان‌ها را نجات داده و از آلودگی بیشتر زمین با آلوده‌کننده‌های ناشی از جنگ جلوگیری کنیم.

تحریم‌های کشنده سازمان ملل علیه عراق

تحریم‌های مرگبار سازمان ملل علیه عراق را به خاطر آورید. بر اساس اظهارات دانشمندان سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، این تحریم‌ها تا سال ۱۹۹۵ منجر به تخریب زیرساخت‌های بهداشت عمومی عراق شده و ممکن است حدود ۵۷۶ هزار کودک را کشته باشد. چنین کشور آسیب‌پذیری مورد حمله نیز قرار گرفت. ام‌اس‌ان‌بی‌سی گزارش داد که نیروهای آمریکایی بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ حدود شش میلیارد گلوله در عراق شلیک کردند (۳۰۰ هزار گلوله به ازای هر نفر). آنها همچنین دو تا چهار هزار تن بمب را در شهرهای عراق پرتاب کردند که این بمب‌ها حاوی گازهای اعصاب و جیوه نیز بودند.

از سال ۲۰۰۳، وضعیت سلامت مادر و کودک نیز در عراق بدتر شده و شاخص‌های سلامت این کشور قابل مقایسه با فقیرترین کشورهای جهان است. در صورتی که گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره تولد کودکان ناقص‌الخلقه همچنان از دید عموم مخفی بماند، وضعیت کنونی سلامت مادر و کودک در عراق آسیب بیشتری خواهد دید. گزارش سازمان بهداشت جهانی حجم و روند تولد کودکان ناقص را در چندین منطقه عراق روشن کرده، عوامل احتمالی خطر برای این نوع تولدها را مشخص کرده و هزینه عمومی چنین شرایطی را برای ملت عراق ارزیابی می‌کند. اطلاعات موجود در این گزارش برای اطلاع‌رسانی و اولویت‌بندی سیاست بهداشت عمومی در عراق و به طور کلی در منطقه ضروری است.

انتشار فوری این گزارش اولین گام به سوی بسیج تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از تنزل سلامت عمومی بیشتر در عراق و در کل منطقه خواهد بود. این گزارش هنگامی که منتشر شود به محققان کمک می‌کند تا همکاری کرده، سوالات مربوطه را بپرسند و برای انجام تحقیق به منظور درمان این فوریت پزشکی پیش‌قدم شوند.

برچسب‌ها : ,