ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گفت و گو با مرجان مبين، رييس هيات مديره شرکت آسايش

آسایش اولین سامانه جامع خدمات در کشور

شهروندان:
درک فرصـت ها و پرکردن خلاء‌ها درمحیط زندگی ،بازار کار و … ایده‌یی است که می تواند در ذهن هر انسانی شکل گیرد، اما توانایی بهره برداری،توسعه و به سرانجام رساندن آن همگی نیازمند داشتن اراده آهنین،قدرت ریسک پذیری شکیبایی و اعتماد به نفس است.لذا فردی با ثروتی اندوخته از تمامی این تعاریف قطعا می‌تواند زمانی یک خلاق یا کارآفرین شود و یا به بیان ساده تر در راه ایجاد کسب و کار به مقابله با سختی پرداخته و در نهایت با پیمودن این مسیر دشوار می‌تواند با فکری نو خدمتی نو ایجاد کند.

مرجان مبین، رییس هیات مدیره شرکت آسایشپیرو آشنایی بیشتر با ویژگی های کارآفرین و کارآفرینی پای صحبت مرجان مبین، از بانوان موفق ایرانی در دنیای کسب و کار نشستیم که ماحصل این مصاحبه را در ادامه مطلب می خوانید.

  •  مرجان مبین را از زبان خود معرفی کنید؟

مرجان مبین ۴۰ ساله از شهر یزد هستم .در خانواده ای فرهنگی بزرگ شده و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه پلی تکنیک هستم.حدود ۲۱سال است که وارد دنیای کار شده و حوزه های فعالیت من شامل کارخانه یزد تایر،ایران خودرو، شرکت هیربدان، شرکت سرمایه گذاری غدیر وشرکت سرمایه گذاری تدبیراست.لازم به توضیح است که ده سال آخر خدمتم در این سازمان ها جزو مدیران ارشد بوده ام، به عنوان مثال در شرکت غدیر مدیرعامل هلدینگ گردشگری ودر شرکت سرمایه گذاری تدبیر مدیر طرح و برنامه.

همچنین در کنار فعالیت های کاری خود حدود ۱۷سال است که با کمک همسرم شرکت مهندسی خودمان را تاسیس کرده و در زمینه های مهندسی کارهای بیشماری را انجام داده ایم؛ چرا که تخصص من تهیه طرح های توجیهی از جمله بیزینس پلن(طرح کسب و کار)، تبدیل شرکت داری به هلدینگ داری،برنامه استراتژی ،ممیزی ایزو و…است و همسر بنده نیز بر حسب رشته تحصیلی شان (الکترونیک) مدت هاست که پروژه های مربوط به صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی را مدیریت می کند، در نتیجه باهمکاری یکدیگر در کنار فعالیت های سازمانی خود شرکت خصوصی مان(شرکت مهندسی) را نیز اداره می کردیم.

تـقریـبا در سال ۷۷ یـا ۷۸ بود که ایـده Total Home Service(سامانه جامع خدمات) به نظرمان رسید اما نمی دانستیم که دقیقا به دنبال چه هستیم.ایده اولیه از همسرم بود و مطالعه و تحقیق در مورد این کار را من به عهده گرفتم. وقتی می دیدیم در کشورمان خدمات موجود در پایین ترین سطح ممکن ارایه شده و مواردی مانند مقیاس قیمت،زمان هدر رفته به خاطر دوباره کاری‌ها ،نبود تخصص کافی، عدم برگزاری دوره های آموزشی برای نیروها و … به کرات تکرار می شود، بر آن شدیم تا ایده خود را پخته تر کنیم؛ در نتیجه با انجام کارهای تحقیقاتی و همچنین تجاربی که با سفر به خارج از کشور به دست آوردیم متوجه شدیم که جامعه ما چه خدماتی و با چه مقیاسی نیاز دارد.

  •  سامانه جامع خدمات آسایش چطور شکل گرفت؟

سرانجام بعد از پشت سرگذاشتن تمامی این مراحل شرکت «آسایش» در سال ۱۳۸۶ ثبت و طی دو سال کارهای مطالعاتی آن انجام شد. در حال حاضر متن استراتژی شرکت آسایش و تمامی فایل های مطالعاتی که در رابطه با تشکیل شرکت انجام دادیم همگی موجود است.بعد از انجام مطالعات استانداردهای کار خود را تعریف کرده و سپس در شروع کار ۹۰(نود) رسته خدمات را شناسایی کردیم.لازم به توضیح است، این خدمات هر آنچه را که مربوط به تمامی ساختمان ها (مسکونی، اداری،برج ها و …) می باشد را شامل می شود.با شروع کار مجموعه و در اولین گام نیروهای انجام کار را استخدام کرده ،آنها را آموزش داده و به دلیل اهمیت کارها(اعزام به محل برای انجام کار) یکسری قوانین فرادستی مانند بیمه مسئولیت،حوادث ،تامین اجتماعی یا بستن قرارداد پرسنلی ،گرفتن سفته از نیرو(بابت ضمانت انجام کار) را در مورد آنها انجام دادیم.

در کنار انجام این امور با نهادهایی مانند موسسه نیکوکاری مهرآفرین،موسسه نیکوکاری مدداندیشان و دپارتمان کارآفرینی شهرداری ها قرارداد بسته و خواهان آن شدیم که خانواده های کم بضاعت تحت پوشش خود را به ما معرفی کنند.در نتیجه با استخدام این نیروها و آموزش دادن رایگان آنها از یکسو کارآفرینی ایجاد کرده و از سویی دیگر منبع درآمدی برای آنها ایجاد کرده ایم.همچنین این افراد بعد از اتمام همکاری با ما تبدیل به نیرویی کار بلد شده اند که می توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

سال قبل موفق شدیم کلید پروژه را زده و کار را اجرایی کنیم واکنون در ۲۵،۲۶ شاخه می توانیم خدماتمان را به مردم ارایه دهیم.در این مدت (از آغاز فعالیت تا کنون) توانستیم مشتری های ماندگار پیدا کنیم .هر مشتری تنها با یک تماس با شماره پنج رقمی ما (۸۷۱۶۵) می تواند از کلیه خدماتی که نیازمند است برخوردار شود . اکنون مشتری ها به ما اطمینان کامل داشته و با رضایت از حسن انجام کارمان مرتب با ما در تماس هستند.باید بگویم تفاوت عمده نحوه کار ما اعتقاد همه پرسنل به ارزش های سازمانی است که تعریف کرده ایم.

ارزش های سامانه خدمات آسایش این است که کیفیت به هیچ عنوان فدای قیمت نشود،تحت هیچ شرایطی از مشتری سوء استفاده نکنیم و در نهایت هر آنچه به مشتری می گوییم حقیقت باشد؛ به عنوان مثال اگر نتوانیم خدماتی را ارایه دهیم می گوییم ما نمی توانیم. در شرکت آسایش در قبال هر خدمتی که انجام شده یک کارت گارانتی با مهر شرکت به مشتری داده می شود که پشت کارت فوق درج شده در صورت عدم انجام صحیح کار توسط نیروها یا به صورت مجدد نیروی جایگزین فرستاده می شود و یا مبلغ پرداختی عودت خواهد شد.ازسوی دیگر، اگر در حین انجام کار خدای ناکرده اتفاقی برای نیروهای ما بیفتد چون بیمه حوادث و مسئولیت هستند می توانیم آنها را تحت درمان قرار دهیم،همچنین اگر برای اسباب منازل مشکلی پیش آید طبق بندهای موجود در انجمن های صنفی مورد نظر قیمت گذاری شده و هزینه فوق به مشتری تحویل داده می شود.

نکته دیگر اینکه ما برای انجام تمامی خدمات خود بازرس داریم که در محل حضور یافته و بر انجام کار نظارت کامل می کنند.لازم به ذکر است، این بازرسان در صورت عدم انجام صحیح خدمات مراتب را به ما اعلام می دارند.

  •  از نظر شما چه زنانی و با چه ویژگی هایی دست به کارآفرینی می زنند؟

همانطور که می دانید بانوان همواره با محدودیت های زیادی در بازار کار مواجه هستند.به عنوان مثال دو کارمند همکار خانم و آقا با یک تخصص و میزان سابقه برابر در محیط کار هیچگاه از نظر حقوق و مزایا یکسان نبوده و همیشه کارمند خانم یک درجه از همکار آقای خود پایین تر است.بنابراین اول ازهمه باید بگویم زنان برای رسیدن به یک پله بالاتربایستی خیلی بیشتر تلاش کرده و از وقت استراحت خود بگذرند تا بتوانند به تمامی کارهای خود برسند، دوم اینکه اگربانویی بخواهد دست به کارآفرینی بزند باید ریسک پذیر بوده و ایده شکل گرفته در ذهن خود را با برنامه ریزی پیش ببرد و سوم چون در مسیر کار با سختی های زیادی مواجه خواهد شد نیاز به بالا بردن قدرت صبرو شکیبایی دارد ، در نتیجه حمایت افراد نزدیک به وی مانند پدر و مادر و یا همسر خیلی می تواند او را در نیل به هدف یاری کند.

  •  به عنوان یک الگوی کارآفرین برای بانوان ایرانی توضیح دهید سبک زندگی شما چگونه است و اولویت های مهم زندگی شما چیست؟

اولویت اول و اصلی زندگی من فرزندانم هستند، به همین دلیل تمامی تلاش خود را به کار می گیرم تا مطابق الگوی تربیتی که مد نظر من و همسرم است بزرگ شوند.لذا در راه رسیدن به این خواسته آنها را طوری بار می آوریم که بتوانند به صورت مستقل در جامعه فعالیت کنند.

در کنار فرزندانم و هم تراز با آنها همسرم دیگر اولویت مهم زندگیم است؛ چرا که ایشان نه تنها همسر بلکه دوست و رفیق من بوده و در زندگی به طور مرتب با هم گفتمان داشته و نظراتمان را به اشتراک می گذاریم تا راحت تر بتوانیم به اهدافمان برسیم.بعد از همسر و فرزندانم خانواده هایمان اولویت بعدی زندگیم هستند و همیشه کارهایمان را طوری برنامه ریزی می کنیم که بتوانیم همواره آنها را دیده و به عنوان فرزند خانواده وظایفمان را در قبالشان انجام دهیم.بعد از تمامی این موارد کار مهم ترین اولویت من در زندگیم است، به طوری که می گویم آسایش فرزند سوم من است.

  •  راهکارهای ممکن برای بالا بردن حس کارآفرینی در زنان چیست؟

چندی پیش در کتابی خواندم زنان مهربان پولدار نمی شوند ودر توضیح این مطلب نوشته شده بود ما همیشه از کودکی به دختران خود آموزش های اخلاقی می دهیم تا بتوانند در آینده نمونه کاملی از یک خانم باشند اما هیچگاه نحوه پروراندن اعتماد به نفس را به آنها یاد نداده ایم ، به همین دلیل در دنیای کار و فعالیت همیشه خیلی از خواسته های خود را پنهان می دارند تا نکند شأن اخلاقیشان زیر سوال برود. حال چطور می خواهیم به همچنین بانویی آنقدر جرات، اعتقاد و اعتماد به نفس و شکیبایی دهیم تا بتواند کارآفرین شود.طبیعی است که رسیدن به این هدف و پرورش زنان کارآفرین نیاز به بستر سازی دارد که از پایه (طفولیت) و در بنیان خانواده شکل گیرد.

  •  آیا در رابطه با تسهیلات خود اشتغال زایی یا کارآفرینی امکاناتی در جامعه ما تعریف شده است؟

من یکبار در کانون زنان بازرگان اتاق ایران به عنوان مشاور کانون پیشنهاد دادم که کلاس های آموزشی برای بانوانی که قصد کارآفرینی دارند برگزار کرده و من یا دوستان کارآفرین دیگر که با دشواری های این راه کاملا آشنا هستیم بتوانیم تجارب خود را در اختیار این عزیزان قرار دهیم.البته لازم به توضیح است که در شورای زنان بازرگان اتاق تهران این کلاس ها قبلا برگزار شده است و اکنون اگر که بشود قصد ادامه آنها در کانون را داریم.دلیل این درخواست من آشنایی بانوان با قوانینی مثل قوانین مالیاتی، ثبت شرکت ، مقرارت پرسنلی و … علاوه بر داشتن تحصیلات آکادمیک است.همچنین باید بگویم از نظر تسهیلات مالی هیچ گونه حمایتی برای ما وجود ندارد کما اینکه من توانستم قشرعظیمی از جامعه را که واقعا نیازمند کار بوده و امکان داشت بزهکار شوند را تحت پوشش قرار دهم و حتی در تبلیغات نیز هیچگونه کمکی دریافت نکردم.

  •  حمایت ارگان های حکومتی مانند اتاق بازرگانی و همچنین دیگر تشکل های اقتصادی از فعالان این حوزه و یا کارآفرینان چگونه است؟

در این رابطه کانون زنان بازرگان اتاق ایران همواره لطف زیادی به من داشته و در برنامه های تلویزیونی، مصاحبه های رسانه ای و … همکاری های متعددی با من داشته است تا بتوانم خود وحرفه ام را بیشتربه جامعه معرفی کنم، اما تا کنون از سوی هیچ تشکل دیگری حمایتی دریافت نکرده ام .

  •  اعمال دیدگاه های نادرستی مانند تفکیک جنسی در دانشگاه ها یا ممنوعیت تحصیلی بانوان در بعضی رشته های تحصیلی چه تاثیری بر فعالیت اقتصادی بانوان دارد؟

در جامعه ما پسران و دختران از همان ابتدای تحصیل به طور جداگانه درس خوانده اما در دانشگاه بعد از ۱۲ سال دوره تحصیل در مدارس می توانند در کنار هم آموزش دیده و با جنس مخالف خود از طریق فعالیت هایی مانند انجام پروژه ها،کارهای فرهنگی دانشگاه و یا حتی رد و بدل کردن یک جزوه درسی تعامل داشته باشند.حال اگر بحث تفکیک جنسی به میان آید چگونه یک فرد دور مانده از این شرایط را وارد بازار کار پر از تعاملات مختلف کنیم؟آیا چنین فردی می تواند مولفه های کار را به خوبی بشناسد؟

  •  مهم‌ترین انگیزه یا هدف یک کارآفرین چه می تواند باشد؟

کارآفرینی را می توان به بذری تشبیه کرد که کاشته شده و با رشد آن چنان هیجان خواهیم داشت ولذت خواهیم برد که به بعد مالی آن کمتر توجه داریم، حال آنکه به عنوان ایجاد یک بنگاه اقتصادی کاری بس بزرگ انجام شده است.به عبارتی به تصور کشیدن یک ایده در دنیای واقعی و رشد و توسعه اش بسیار لذت بخش تر از مقوله درآمدزایی آن است.

  •  به عنوان پرسش آخر با ذکر خدمات سامانه جامع آسایش آن را بیشتر به مردم معرفی کنید.

ما در تعریف کار خود دو دسته مشتری داریم که مشتمل بر مشتری خرد(مشتری های خانگی)و مشتری عمده(ساختمان های مسکونی،برج ها ،ادارات و سازمان ها ) است .خدمات ارایه شده توسط ما شامل استانداردهای تعریف شده خود بوده و شاخه های خدمات ما شامل خدمات خانه داری(معمولی و ویژه)، نظافت (معمولی و ویژه)، پذیرایی آشپزی ، نگهداری از کودک ، نگهداری از سالمند، تعمیرات و تاسیسات(موتورخانه،استخر،سونا،جکوزی و هر گونه تعمیرات داخل منزل)،انجام باغبانی(از طراحی گرفته تا تامین گل و گیاه ،مراقبت و باغبانی و نگهداری)،تامین نگهبان(لابی من،پارک من و …) ، مانیتورینگ و دوربین های مداربسته(از نصب دوربین ها تا تعیین فردی که پشت مانیتورها مستقرشود)،طراحی دکوراسیون داخل منزل،طراحی لابی،انجام تمامی تعمیرات چوبی داخل منزل، نوسازی،بنایی،نقاشی ساختمان،پکیج اسباب کشی(از بسته بندی اسباب گرفته تا حمل و چیدمان در محل جدید) و در نهایت بحث فینیشینگ (اتمام کار ساختمان) است.برای ساکنین شهرستان ها نیز خدمات خرید، مذاکره ، معرفی منابع ، همیاری بیمار را نیز داریم.

به گونه ای که شخص حقیقی یا حقوقی که در تهران ساکن نیست با یک تماس با آسایش می تواند کارهای اداری یا خرید یا سایر خدماتی که فقط در تهران می تواند بگیرد را به آسایش سپرده و هزینه و زمان رفت و آمد و اسکان را متقبل نشود. سامانه خدمات جامع آسایش هیچ نمایندگی در تهران یا سایر شهرهای دیگر ندارد. در پایان لازم به ذکر است، مکان فعالیت ما در تهران، خیابان آفریقا (جردن)، بلوار مینا، پلاک ۱۸، واحد ۴۰۳ می باشد و راه های ارتباطی ما با مشتریان از طریق شماره تماس ۸۷۱۶۵ و آدرس اینترنتی www. Asayesh.us است.

 اعتماد