ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
شرایط اقتصادی جامعه، کارآفرینان این استان را با مشکلاتی رو به رو کرده است

کارآفرینان برتر خوزستان در انتظار حمایت‌های سرمایه‌ای

شهروندان:
بر اساس آمارها سال گذشته 25 هزار کارآفرین با ایجاد 44 هزار شغل در سامانه کشوری ثبت نام کرده بودند که 4 هزار و 500 نفر آن از خوزستان بودند. استقبال کارآفرینان خوزستانی از ثبت نام در سایت اداره کل رفاه و تأمین اجتماعی این استان به حدی بود که سال گذشته اعلام شد یک پنجم کارآفرینان کشور در این استان فعالیت دارند و همین باعث شد که خوزستان به لحاظ فعالیت‌های کارآفرینی از سایر استان‌ها متمایز و برجسته شود.

کارآفرینیکارآفرینان این استان همپای سایر کارآفرینان کشور با وجود همه مشکلات، سعی دارند که خلأ میان اشموفق می‌شوند ایده‌های نوین خود را در جامعه تحقق بخشد.

نقش کلیدی دولت در موفقیت کارآفرینان

کارآفرینان به عنوان فعالان اقتصادی خاص، سعی می‌کنند با نگاه جدید به کار و اشتغال و با داشتن ویژگی‌های بارزی نظیر خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری، پشتکار و دوراندیشی، دست به فعالیت‌های کارآفرینانه زده و محصول و خدمت جدیدی به جامعه ارائه ‌کنند.

به همین جهت است که سید نور محمد‌پور، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز کارآفرینی را موتور رشد اقتصادی می‌داند و می‌گوید: رشد اشتغال ایجاد شده توسط شرکت‌های کارآفرین قابل توجه است و اگرچه اغلب آن‌ها جزئی کوچک محسوب می‌شوند اما در اقتصاد دارای اهمیت بسیار هستند.

محمد‌پور می‌افزاید: برای موفقیت در اقتصاد جهانی رقابتی، ضروری است دولت از میان سیاست‌های توسعه اقتصادی و دیگر ابزارهای سیاسی، شرایط حمایت از کارآفرینان را گسترش دهد چون دولت در تعیین موفقیت شرکت‌های کارآفرین نقش کلیدی دارد.

وی با ابراز رضایت از نقش کلیدی کارآفرینان در اقتصاد کشور، تصریح می‌کند: وضعیت ایران در کارآفرینی و توسعه آن در سال ۲۰۱۲ در مقایسه با کشورهای آسیایی در سطح نسبتاً مناسبی قرار داشت بنابراین، برای توسعه کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان، لازم است با تقویت نیروی کار، بیمه بیکاری، تدوین سامانه‌های پیشرفته اجتماعی، حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد اطمینان در کسب حاصل از سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و دورافتاده و دیگر عوامل مؤثر در کارآفرینی، در بهبود وضعیت کارآفرینی تلاش کنیم.

بیان مشکلات از زبان کارآفرینان خوزستانی نیز نشان می‌دهد که این قشر تأثیرگذار در عرصه اقتصادی جامعه، نیازمند حمایت بیشتر دولت هستند تا بتوانند کاری را که با سختی و با ریسک‌پذیری شروع کرده‌اند، توسعه دهند و سهم خود را در اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی کشور حفظ کنند.

استفاده غیربومی‌ها از بازار فروش

علی اصغر براتی، از کارآفرینان برتر سال۹۲ خوزستان که ۶ سال است در زمینه تولید روغن موتور و گریس فعالیت دارد، کمبود سرمایه در گردش را به عنوان مهمترین مشکل کارآفرینان این استان مطرح می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که اغلب مواد اولیه وارداتی و نرخ ارز نیز در نوسان است، به سرمایه بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم کار را توسعه دهیم.

وی با بیان این که استفاده غیربومی‌ها از بازار فروش خوزستان نیز از دیگر مشکلات کارآفرینان است، تصریح می‌کند: کارخانه‌داران بزرگ مستقر در کلانشهرهای کشور از بازار فروش خوزستان و امکانات اولیه این استان برای خود استفاده می‌کنند در صورتی که مجوز صادرات و استفاده از این بازار به کارآفرینان بومی این منطقه داده نمی‌شود.

مشخص نبودن موضوع‌ها و وی‍ژگی‌های کارآفرینی از دیگر مواردی است که این کارآفرین برتر خوزستانی به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: تاکنون موضوع‌ها و مواردی که لازمه قرار گرفتن در فهرست کارآفرینی است، اعلام نشده در صورتی که اگر این موضوع‌ها از قبل به کارآفرینان این استان اعلام شود، تعداد بیشتری به فهرست کارآفرینان می‌پیوندند. وی اضافه می‌کند: در صورت مشخص بودن وی‍ژگی‌های کارآفرینی، کیفیت تولیدات افزایش می‌یابد و در این صورت زمینه اشتغالزایی بیشتر فراهم خواهد شد.

کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش

سید رضا سیدطبیب، از دیگر کارآفرینان برتر سال۹۲ خوزستان نیز که در زمینه ابزار اندازه‌گیری برای حفاری فعالیت می‌کند مشکلات کارآفرینان را به ماهیت فعالیت آن شرکت‌های کارآفرین مرتبط می‌داند و بیشترین مشکل را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان می‌کند.

وی می‌افزاید: شرکت ما در زمینه بومی‌سازی و تولید تجهیزاتی فعالیت می‌کند که تا پیش از این، دانش فنی آن در کشور نبوده و برای این کار نیز نیازمند اعتبار ۲ تا ۳ میلیارد تومانی است، اما به علت وثیقه و قسط‌های سنگین تاکنون نتوانسته این مقدار اعتبار را از بانک دریافت کند.

این کارآفرین برتر خوزستان ادامه می‌دهد: دولت حداقل باید کارآفرین‌های برتر این استان را با ارائه امتیازهای وی‍ژه نظیر پرداخت وام با بازپرداخت بلند مدت، حمایت کند تا این کارآفرینان نیز بتوانند قابلیت‌های بالقوه شرکت‌های کارآفرینی خود را بالفعل کنند. البته دولت می‌تواند این پول را به صورت شراکتی نیز در اختیار کارآفرینان قرار دهد تا مشکلات مالی آنان که گریبانگیر پیشرفت و توسعه فعالیت شان شده رفع شود.

بیمه و بازپرداخت تسهیلات مشکل عمده کارآفرینان

عبدالکریم انصاری، معاون رفاه و امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در این مورد می‌گوید: برای امسال یک هزار و ۳۰۴ کارآفرین ثبت نام کردند که با بررسی، از میان آنان ۳۰ نفر به صورت آزمایشی در مرحله اول داوری انتخاب شدند و از بین این تعداد نیز ۱۶ نفر برای دور بعدی که شامل بازدید می‌شد برگزیده شدند. در نهایت هم ۱۱ کارآفرین به عنوان کارآفرینان خوزستان به پایتخت معرفی شدند.

وی در مورد مشکلات کارآفرینان خوزستان اظهار می‌دارد: پرداخت بیمه نیروهای انسانی به کار گرفته شده در شرکت‌های کارآفرین با توجه به سهم ۲۷درصدی که برای کارفرما در نظرگرفته شده، سنگین است چرا که تعداد نیروهای شاغل در برخی موارد به ۵۰۰ نفر هم می‌رسد. انصاری ادامه می‌دهد: بازپرداخت تسهیلات از دیگر مشکلات کارآفرینان است چون بر اساس قوانین شورای عالی پول و اعتبار نمی‌توانیم به کارآفرینان تسهیلات با بهره کم بدهیم.

معاون رفاه و امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان می‌افزاید: بر اساس قوانین، بهره تسهیلاتی که برای بخش کشاورزی در نظرگرفته شده بین ۷ تا ۱۳ درصد و برای بخش صنعت بین ۱۴ تا ۲۱درصد است. انصاری می‌گوید: البته تا حد امکان مشکلات زیرساختی نظیر آب، برق و گاز یا نبود جایگاه آتش‌نشانی یا نگهبان در شهرک‌های صنعتی که کارآفرینان مشغول به کار هستند را حل کرده‌ایم.

صنعت، حوزه پر رونق کارآفرینی

وی از صنعت به عنوان پررونق‌ترین بخش کارآفرینی در این استان یاد می‌کند و می‌گوید: با توجه به نزدیکی به عراق و دوبی، بازار این ۲ کشور را در اختیار داریم که بیشتر صادرات به این کشورها می‌شود. به اعتقاد انصاری، توسعه و گسترش کارآفرینی می‌تواند با حل مشکل بیکاری جوانان، زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جوانان را فراهم کند.

به گفته وی، کارآفرینان منتخب خوزستان می‌توانند در جلسات کارگروه اشتغال این استان که با حضور استاندار تشکیل می‌شود شرکت کنند و مشکلات جامعه کارآفرین را به گوش مسئولان استانی برسانند تا راهکاری برای رفع آن اتخاذ شود. با توجه به گفته‌های کارآفرینان و مسئولان این استان، سرمایه و تأمین اعتبار مورد نیاز برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی مهمترین مشکل پیش روی آنان است که حمایت‌های وی‍ژه مالی از سوی دولت را می‌طلبد. البته اگر این حمایت‌ها به صورت مشارکت دولت در زمینه سرمایه در گردش و نقدینگی باشد هم می‌تواند منجر به توسعه فعالیت‌های کارآفرینان شود و هم دولت را از منافع آن منتفع کند.

زهره توکلی

ایران