ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نقش انکارناپذیر زنان در بهبود اقتصاد ملی

ظرفیت ۲۷ هزار بانوی کارآفرین در کشور

شهروندان:
وجود ظرفیت بیش از 27 هزار زن کارآفرین در کشور روایتگر فرصتی است که می تواند به گسترش سهم بانوان در اقتصاد ملی و بهبود وضعیت در این حوزه کمک کند؛ ظرفیتی که نیازمند تقویت و حمایت است.

بانوی کارآفرینبه گزارش مهر، با وجود اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور و بخش قابل توجهی از جمعیت فعال اقتصادی را به خود اختصاص داده اند و تعداد آنها در میان طیف تحصیل کرده روبه افزایش است اما هنوز سهم قابل قبولی در اقتصاد ملی به دست نیاورده اند.

در این راستا برگزاری همایش ها و نشست های انجمن زنان کارآفرین در حوزه های مختلف فرصت مناسبی است تا زنان کارفرما و کارآفرین ایرانی با به اشتراک گذاشتن تجارب و داشته های علمی خود در رسیدن به جایگاه واقعی زنان در اقتصاد ملی بسترهای لازم را مهیا کنند که در این راستا صبح جمعه نخستین نشست در این زمینه در لرستان برگزار شد.

در این راستا به منظور تشکیل انجمن زنان کارآفرین کسب مجوز رسمی این انجمن از دو طریق وزارت کار و وزارت کشور همزمان پیگیری شد.

این انجمن با هدف توسعه ظرفیت مدیریت زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار و نیز ترغیب جوانان صاحب ایده های خلاق به سوی کارآفرینی و به نام انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین با کسب مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی در اسفند ماه سال ۱۳۸۳ تشکیل شد و در همان سال وزارت کشور نیز مجوز انجمن را تحت عنوان انجمن ملی زنان کارآفرین صادر کرد.

به این ترتیب هر دو انجمن با دو مجوز جداگانه و با اکثریت اعضای مشترک شروع به فعالیت کردند.

توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، کمک به اصلاح و بهبود سیاست های حمایتی از زنان کارآفرین، نهادینه ساختن فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای و کمک به ساماندهی فعالیت های مرتبط با کارآفرینی زنان، کمک به ایجاد پیوند منطقی و مناسب میان کارآفرینان، دولت، بانک ها و سایر ذی نفعان، ایجاد شبکه ارتباطی میان زنان کارآفرین در سطح ملی و جهانی، دفاع از حقوق اعضاء، فراهم ساختن زمینه لازم برای پرورش ایده های خلاق در ورود به عرصه کارآفرینی و شناسایی زنان کارآفرین در اقصی نقاط کشور و تلاش در راستای ورود آنها به شبکه زنان کارآفرین از مهمترین اهداف انجمن بانوان کارآفرین بوده است.

آسیه علی نژاد دبیر انجمن ملی زنان کارآفرین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت سه کارگروه در قالب این انجمن می گوید: کارگروه ارتباطات، کارگروه مشاوره و کارگروه آموزش و پژوهش عناوین این سه کارگروه هستند.

وی ادامه داد: کارگروه ارتباطات زیرمجموعه ی کارگروه آموزش و پژوهش بوده و پس از دریافت محتوای مقالات و کتب انجمن نسبت به نشر آنها اقدام می کند.

علی نژاد افزود: همچنین کارگروه مشاوره و پژوهش نیز از سال ۸۲ با برگزاری سالانه یک همایش و با موضوعات متفاوت در حوزه کارآفرینی فعالیت خود را آغاز کرده اند که مزیت این همایش ها انتقال تجارب کارآفرینان به دانشجویان و علاقمندان به کارآفرینی است.

وی افزود: ما در بحث آموزش های داخلی در راستای توانمندسازی زنان کارآفرین برای دختران و زنان علاقمند در قالب کلاس های آموزشی، گروه های مشاوره تشکیل می دهیم و برای علاقمندان نشست های تخصصی در حوزه صنعت، کشاورزی، بازرگانی و… درمحل انجمن برگزار می شود.

دبیر انجمن ملی زنان کارآفرین در خصوص انتشارات و نشریه های فعال در این زمینه می گوید: غیر از بحث مستندسازی تجارب زنان کارآفرین یک نشریه داخلی اخبار انجمن را به صورت الکترونیکی برای اعضاء ارسال می کند.

علی نژاد ادامه داد: همچنین یک فصل نامه موضوعی داریم که به صورت فصلی و با توجه به موضوعات جامعه کار پژوهشی انجام داده و نتایج را منتشر می کند.

ماهرخ فلاح رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنان کارآفرین نیز در گفتگو با مهر با اشاره به توانمندی و ویژگی های بالقوه بانوان لرستانی در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی، کشاورزی، صنایع دستی، دامپروری و… ابراز امیداوری کرد که با همکاری بیشتر مسئولان و تلاش بیش از پیش بانوان لرستانی شاهد پیشرفت هر چه بیشتر آنها در زمینه های گوناگون باشیم.

وی درباره اهداف برگزاری این نشست گفت: در حال حاضر چند نفر بانوی لرستانی به صورت فعال در انجمن داریم و به دنبال این هستیم که نه تنها در لرستان بلکه در سراسر کشور بانوان توانمند و علاقمند به موضوع کارآفرینی را جذب کنیم.

فلاح با اشاره به برگزاری نشست زنان کارآفرین در استان، هدف ما از برگزاری این نشست ها را الگوسازی و کشف الگوهای موفق و برتر در سطح کشور دانست و افزود: هدف دیگر ما این است که انجمن بتواند یک بازوی مشورتی برای بانوانی باشد که قصد ورود به حوزه کارآفرینی را دارند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنان کارآفرین یادآور شد: مطابق آخرین آمار ۲۷ هزار نفر زن کارفرما و کارآفرین فعال در سطح کشور داریم که این آمار یک سوم بانوان کارفرما و کارآفرین در سال ۸۱ است که واقعاً در خصوص این روند نزولی احساس تأسف می کنم.

فلاح ابراز امیدواری کرد که با یک هماهنگی کامل بین مسئولین و اعضاء انجمن به پیشرفت انجمن و عملی شدن ایده های نو بانوان کمک کنیم.

بنابر این گزارش در پایان این جلسه که در آن تعدادی از بانوان کارآفرین استانهای تهران، لرستان و کرمانشاه حضور داشتند به بحث و تبادل نظر در زمینه اشتغال زنان و موانع و چالش های پیش روی آنان پرداخته شد.