ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

عشایر خسته از کوچ، خواهان ریشه در خاک

شهروندان:
آنگونه که قائم مقام سازمان امور عشایر کشور می گوید مشکلات زیاد کوچ روی باعث شده تا 70 درصد جمعیت عشایر کوچنده ایران خواهان استقرار دائم در زیست بوم ها در قالب طرح های اسکان عشایر باشند.

عشایربراساس آمار موجود جمعیت عشایری کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۲۰ هزار خانوار است که تاکنون ۷۶ هزار خانوار از جمعیت عشایری کشور در طرح اسکان به صورت دایمی یکجانشین شده اند.

بسته شدن برخی از ایل راه ها، مشکلات حمل و نقل، فقر مراتع، دست اندازی روستاییان به محدوده های مراتع عشایری، حوادث و سوانح جاده ای و طبیعی، مسایل آموزشی و بهداشتی و دسترسی به امکانات رفاهی و زیر بنایی در زیست بوم های اسکان عشایری باعث شده تا عشایر یکجانشینی را بر کوچ ترجیح دهند.

نقش عشایر و حضورآنان درحفاظت از مرزها در دوران گذشته و تامین بخشی از نیاز شهرنشینان بی همتاست، این افراد براساس فصل های سال و نیازهای زندگی شان طبق رسومی که در زمان های قدیم متداول بوده میان ییلاق و قشلاق حرکتی دایمی دارند.

با این وجود مشکلات متنوعی که امروز با توسعه شهرنشینی برای عشایر به وجود آمده باعث شده این افراد تمایل بیشتری به اسکان دایم و یکجا نشینی داشته باشند.

یکی از عشایر کوچ رو منطقه گندم کار بخش ارم دشتستان استان بوشهراز تیره دغانلو گفت: فقر مراتع، دست یافتن روستاییان به مراتع و محدوده های عشایری، حوادث و سوانح طبیعی از جمله خشکسالی، سیل و تصادف های جاده ای حین کوچ از مهم ترین مشکلات عشایر کوچ رو است.

کرامت بازیاری افزود: این مشکلات باعث شده امروز عشایر ضمن درخواست تامین زیرساخت های لازم و زیربنایی در زیست بوم های عشایری تمایل به اسکان و یکجا نشینی داشته باشند.

یکی دیگر از عشایر کوچ رو منطقه گندم کار نیز گفت: تبدیل راه های عبور ایل به جاده های اصلی سبب شده از آزاد راه ها و یا مسیرهای سخت گذر عبور کنیم که در این گذر از مسیرها علاوه بر این که جان خودمان به خطر می افتد دام هایمان هم تلف می شوند.

کرامت مرادی افزود: گسترش شهرسازی و واگذاری مسیرهای عبور ایل به بخش های صنعتی و کشاورزی باعث بسته شدن محل های عبور ایل یا همان ایل راه ها شده است که عشایر ناچارند جاده ها را برای عبورخود انتخاب کنند ویا به سراغ مسیرهای دیگر که بیشتر سخت گذر است، بروند.

وی بیان کرد: افزایش اطراق گاه ها در مسیر کوچ، ایجاد پایگاه های مشخص برای عبور ایل، اعلام زمان و رعایت تقویم کوچ به وسیله عشایر کوچ رو از راه های کاهش مشکلات کوچ عشایر است.

این فرد از عشایر کوچنده گفت: در سال جاری ۱۲ کیلومتر راه دسترسی عشایری در این مناطق طراحی و احداث شده است ولی نیاز به ساماندهی مستمر دارد.

پیران رزمجو از عشایر اسکان یافته در منطقه چهوک دشتستان نیز گفت: رونق اقتصادی، تولیدی، کشاورزی، ارایه آموزش های ترویجی، مهارتی و بهداشتی از مهمترین اقدامات دولت به مردم عشایر اسکان یافته در منطقه چهوک در سال های اخیر است و این روند همچنان ادامه دارد.

نعمت الله حاتمی یکی دیگر از عشایراسکان یافته در منطقه بوشکان دشتستان نیز گفت: در سالهای ۶۷ تا ۷۴ از استان بوشهر به استان فارس به عنوان عشایر کوچ رو ییلاق و قشلاق می کردیم.

وی افزود: در سال ۷۴ همزمان با اجرای طرح اسکان عشایر و احداث زیربناهای لازم از جمله آب، برق، راه، مخابرات، آموزش و امکانات رفاهی خانواده در منطقه ایل شهر که به وسیله دولت طراحی شده بود، اسکان دائم یافتم.

وی بیان کرد: هم اینک نزدیک به ۱۵۰ خانوار عشایری در این منطقه اسکان یافته اندو علاوه بر رونق کسب و کار زمینه تحصیل و آموزش فرزندانمان نیز مهیا شده است.

حاتمی گفت: رونق اقتصادی، اشتغال و کشاورزی از اهداف طرح اسکان دائم عشایر است که براین اساس پارسال عشایر منطقه بوشکان از درآمد حاصل از کشاورزی خود راضی بودند.

علی نعمتی یکی دیگر از عشایر منطقه بوشکان گفت: امروزکمبود علوفه با توجه به خشکسالی های پی در پی و جابجایی دام ها با ماشین از جمله مهمترین مشکلات عشایر کوج رو است.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور که به بوشهر سفر کرده بود، گفت: در بودجه سال ۹۳ اعتبار مصوب شده حوزه عشایری در مجموع ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی مصوب و پیش بینی شده است.

میرولی صفرزاده با بیان این که این اعتبارات بیشتر برای زیرساخت های اسکان عشایر هزینه می شود، اضافه کرد: از ابتدای برنامه اسکان عشایر در سال ۱۳۷۴ تاکنون حدود ۷۶هزار خانوار عشایری در کشور اسکان دایمی پیدا کرده اند.

وی گفت : بیش از ۷۰ درصد از جمعیت عشایری کشور تمایل به اسکان دایم دارند و ساماندهی زندگی عشایر و پرداختن به طرح اسکان دایم عشایر از مهمترین برنامه های این سازمان است.

صفرزاده اظهارکرد: براساس افق چشم انداز ۱۴۰۴ نظام جمهوری اسلامی برنامه ای برای کوچ و اسکان دایم عشایر در کشور برای هر استان تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: اسکان دایم عشایر در مناطق مستعد از لحاظ آب و خاک که زمینه گرفتن مجوز آب نیز فراهم شود به شرط این که خود عشایر نیز بخواهند انجام می شود.

صفرزاده بیان کرد: در بحث اسکان دائم ابتدا باید زیربناهای اشتغال، تولید، درآمد و خدمات زیربنایی به عشایر ارایه شود و بعد آنان برای خود در مناطق مشخص شده ساختمان بسازند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور گفت: چهار هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در بودجه سال ۹۳ برای تولید زنجیره گوشت قرمز دام عشایر کشور با هدف حمایت از تولید گوشت و بالا بردن درآمد عشایر کشور اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار از طریق صندوق عشایری و به صورت تسهیلات ارزان قیمت با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی در اختیار شرکت تعاونی عشایری قرار می گیرد تا به عشایر پرداخت شود.

وی ادامه داد: عشایر از طریق این تسهیلات ارزان قیمت دام قابل پروار خود را پروار می کنند و پس از رسیدن به وزن مناسب از طریق تشکل های عشایری وارد بازار و مجموعه های کشتار دام می کنند.

صفرزاده افزود: در صورت اجرای کامل طرح علاوه بر پروراربندی پنج میلیون راس دام عشایر، سالانه حدود ۹۰ هزار تن گوشت به تولید گوشت عشایر کشور اضافه می شود.

وی گفت: عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در قالب ۲۲۰ هزار خانوار است که ۲۸ درصد از دام سبک و چهار درصد از دام سنگین، ۳۸درصد از مراتع و پنج درصد از کل تولیدات محصولات کشاورزی کشور را برعهده دارند.

صفرزاده اضافه کرد: برای حمایت های بیشتر از عشایر و ساماندهی آنها امسال ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که تا کنون ۱۵ درصد آن اختصاص یافته است.

مدیر کل امور عشایر استان بوشهر نیز گفت: در استان بوشهر پنج هزار و ۳۰۰ خانوار با ۳۰ هزار نفر عشایر در شهرستان های دشتستان، دشتی، تنگستان، دیر، جم و دیلم حضور دارند.

علی ابراهیمی افزود: تولید سالانه شش هزارو ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۴ هزار تن سایرفرآورده های دامی، ۳۰ هزار متر مربع انواع دست بافت ها، ۱۲ هزار تن محصولات باغی و زراعی ماحصل تلاش عشایر و تولید این قشر زحمتکش استان است.

وی اظهار کرد: عمده نیازمندی های عشایر استان بوشهر بحث اسکان، برخورداری از راه های دسترسی مناسب، امکانات رفاهی، بهداشتی و آموزشی است.

وی در باره اسکان عشایر درسطح استان بوشهرگفت: تاکنون نزدیک به یکهزار و ۷۰۰ خانوار در استان بوشهر اسکان پیدا کرده اند و این روال تا برخورداری حداکثر عشایر از امکانات ساماندهی و اسکان متناسب با اعتبارات سنواتی و برنامه ای ادامه خواهد داشت.

ابراهیمی بیان کرد: در سال جاری مجموع اعتبارات استانی و ملی امور عشایر استان بوشهر ۳۲ میلیارد ریال مصوب بوده است که تاکنون مبلغ هفت میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

رییس امورعشایر شهرستان دشتستان نیز گفت: ۸۰ درصد جمعیت عشایر استان بوشهر که معادل سه هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۲۲ هزار نفر را عشایر دشتستان تشکیل می دهند.

اسفندیار محمدی افزود: دارا بودن ۶۰۰ هزار راس دام عشایر دشتستان یکی از مهمترین توانمندی های بالقوه عشایر این شهرستان است.

وی تأمین علوفه، توجه بیشتر به ساماندهی راه های عشایری، اشتغال، توسعه آموزش های ترویجی، مهارتی و حرفه ای را از مهمترین درخواست ها و مشکلات عشایر کوچ رو عونان کرد.

محمدی بیان کرد: در دشتستان یک کانون اسکان هدایت شده دائمی به نام ایل شهر به وسیله دولت از سال ۷۴ احداث وبا تامین امکانات زیرساختی و رفاهی زمینه اسکان عشایر در این منطقه فراهم شده است.

وی اضافه کرد: این منطقه امروز با کد روستایی مستقل دارای ۱۵۰ خانوار عشایری است و قابلیت پوشش ۳۶۰ خانوار برای اسکان در این منطقه نیز پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در شهرستان دشتستان ۱۸ منطقه اسکان یافته عشایری خودجوش وجود دارد.

محمدی گفت: عشایر کوچ رو منطقه دشتستان تابستان ها به استان های فارس و اصفهان کوچ می کنند واسکان دائم یکی از درخواست های مهم آنهاست.